Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model X dører og speil fryser fast

Startet av Innovatorium, lørdag 17. desember 2016, klokken 13:03

« forrige - neste »

Innovatorium

Hei folkens. Fant ingen tråd for dette spesifikt, så jeg starter en ny. Spørsmålet er hvordan å unngå at Falconwing-dørene fryser fast.

Jeg har sprayet alle lister med silikonspray. Dørene frøs fast. Så fant jeg en ytre list jeg ikke hadde sett, sikkert fordi jeg holdt på i dårlig lys. Denne gangen kjøpte jeg fettstift og la på tykt lag på ALLE listene og flatene jeg mente var i kontakt. I går frøs dørene fast igjen.

Er det noen som kan legge ut bilder av de punktene på dørene som man må være påpasselige med å smøre?

Er det andre elementer enn listene som gjør at dørene nekter å åpne seg? Noe annet som kan smøres/sprayes/behandles? Når jeg forsøker å åpne dørene i frosset tilstand, så vil de heller ikke lukke seg helt. Det vil si, dørene er lukket og ligger tilsynelatende inntil, men går ikke i lås og bilen varsler meg konstant om at døren er åpen. Slik jeg løser det nå er å holde bilen varm lengst mulig. Mener jeg hadde en sekk i setet, og ettersom døren ikke var i lås trodde bilen det var en passasjer og holdt bilen varm i flere timer. Da tinte døren opp.

Speilene er et kapittel for seg. Jeg bor i Trondheims verste støvhull, i en kuldegryte rett ved Lerkendal stadion. Det er konsekvent 1-3 grader lavere temp her enn i resten av byen, og vi har grusveier i hele nabolaget. Hører det knaser i grus hver gang speilene åpner og lukker seg. Og nå med kulde og is, fryser de. Jeg sprayet en flaske låsespray inn i alle bevegelige åpninger på speilene. Det hjalp, men høyre speil frøs fast igjen i går.

Tips, triks og råd, anyone?

jlan

Det er spesielt viktig at ikke listene med klemsensorer blir røsket løs. Lurt å sjekke at alle plastclips som holder de er på plass.

Speil - hvorfor har du Auto Fold på?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

lunitiks

Burde vært varmekabler i speilmotormekanismen, med mulighet til å starte oppvarming fra app
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Rico

Jeg tror ikke det er silikon/mangel på silikon som er problemet med FWD, snarere motoren og mekanikken som ikke er så glad i kulde.

Megaoctane


jlan

Ihvertfall ikke ved service. Jeg leverte bilen på Kokstad med dørfeil i -5C og de satte den rett inn i hallen, siden den ikke kunne låses. Når jeg fikk den tilbake kom bilen rett fra hallen, og det var +5C ute. Da var alt OK selvsagt. Jeg spurte kundemottaker om de hadde testet den i fryselager. Hun svarte nei, noe spørrende. Min bil er OK nå, men jeg tror nok likevel de må til med det. Spec. er jo -30C (for mer enn 24 timer).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ChrML

Regner med dere vet dette, men bare husk på at låsespray for å åpne fryste låser ikke er smøring. Gjør problemet være hvis bruk ikke følges opp med noe som smører.

ZOE

Jeg hadde en bmw med tendenser til fastfrossne dører en gang, jeg spurte forhandler om jeg burde ha på silikon. Da fikk jeg ekstremt klar beskjed om at silikon på dørlistene var fullstendig idiotisk plan..

Mulig det er andrledes på tesla..

(Bmw har et eget produkt som ikke inneholder silikon)


Øyvind.h

Hard alltid brukt silikon (tror jeg?) på lister. Fungerer på alt fra VW og Audi til Tesla og Mercedes :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cstromme

Er vi helt trygg på at disse listene ikke er smurt med noe som blir ødelagt hvis vi påfører diverse? Vet dette har vært et tema på Model S.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Cookie Monster

#10
Sitat fra: ZOE på søndag 18. desember 2016, klokken 22:46
Jeg hadde en bmw med tendenser til fastfrossne dører en gang, jeg spurte forhandler om jeg burde ha på silikon. Da fikk jeg ekstremt klar beskjed om at silikon på dørlistene var fullstendig idiotisk plan..

Mulig det er andrledes på tesla..

(Bmw har et eget produkt som ikke inneholder silikon)

Gummilistene på BMW starter å knirke som et helvete hvis man smører gummifornyer med silikon på. Skal ikke være et problem på Tesla og de fleste andre biler men er best å unngå uansett.

Jeg bruker selv denne siden den er silikonfri så trekker ikke til seg møkk.
http://www.ebay.com/itm/NEXTZETT-GUMMI-PFLEGE-STIFT-RUBBER-CARE-STICKS-2-X-100ml-/251012012133

Tror det er noe av samme som BMW bruker. Bruker den for at den holder mye bedre og legger ikke igjen en grisete hinne som silikon gjør.

SitatBut even more than this, Einszett Gummi Pflege Stift contains no silicone. Why is this important? Because many treatments for rubber do include silicone, which is great at making rubber look good - for a while, but not so good when it comes to dust and dirt. Silicone acts like a magnet, attracting dust and drying out the rubber. Gummi Pflege gives rubber a finish that will not attract dust, and will help to keep rubber looking good for longer as well as remaining supple for longer.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA