Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av andre elbiler med Tesla vegglader

Startet av pfosland, søndag 04. desember 2016, klokken 14:44

« forrige - neste »

Luniboy

Sitat fra: Egil Fonn på mandag 28. august 2017, klokken 06:33
Har en Tesla wallboks som jeg brukte på Tesla og MB Belectrik. Den er koblet på 230V IT nett 1x32A. I manualen heter det 230v singel-phase Wye-connected. L1 koplet til L1 og L2 til nøytral. Begge DIP swich i øverste posisjon. Fungerer fint på Tesla og MB, men på i3 blir det en klikke lyd fra bilen når jeg lader med denne boksen. Bilen lader med 7,4kw, men jeg liker ikke klikke lyden fra et rele i bilen. Har prøvd annen ladeboks (Ratio portabel charge station) med 230V1x32A og da lader den uten klikkelyd.
Noen som har tips om hvordan Tesla boksen skal settes opp for klikkefri lading av i3?

Heisann

Sjekke denne:

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=29390.msg710565#msg710565

Svar #21

BR
2017_BMW 94 Ah i3_FC
2018_TMS100D_med alt

Muffinman

Siden vi er en helelektrisk familie byr vi naturligvis på lading for besøkende. Nå ser det ut til at vi får behov for å lade en Leaf av ny type (40kWh) hos oss. Vi har en enfaseboks som kan brukes i tillegg til scuko, men også en TWC som er koblet i denne "kvasi-trefase" løsningen.  Det kan være fordelaktig å få ladet med høyest mulig effekt da besøket gjerne har kjørt langt når de ankommer, og sannsynligvis skal ut noen ærender etter kort tid. Hvordan vil denne TWC`en fungere på en slik Leaf? Ingen lading, eller får den utnyttet inntil 28A enfase?

geear

Er det noe spesielt med TWC med det henseende? Bortsett fra dipswitcher for å lade annet enn Tesla?

Bruker ikke TWC (enda) selv, men e-Niroen lader 32A 1-fas på vår kvasi 3-fas 32A ladeboks.

Muffinman

Er vel sikkert bare å prøve, tipper det ikke går an å skade noe. Om TWC er spesiell eller ikke vet jeg ikke, ville ikke valgt en slik boks på nytt. Bare sånn passe kvalitet, og stiv og uhåndterlig kabel selv i sommervarmen.

GeirHM

Jeg satte opp TWC for vår Zoe. Behøvde ikke gjøre noe med noen dipswitcher. Fungerte ut av boksen. Men vi har 400volt anlegg. Vet ikke om det betyr noe.

Jeg er fornøyd med at kabelen er så kraftig. Ingen fare for slitasje i koblinger. Og så er jo twc'en veldig rimelig. Digg å kunne lade Zoe med 11kWt.

sjokomelk

Sitat fra: GeirHM på søndag 30. juni 2019, klokken 18:51
Jeg er fornøyd med at kabelen er så kraftig. Ingen fare for slitasje i koblinger. Og så er jo twc'en veldig rimelig. Digg å kunne lade Zoe med 11kWt.
Hvor mye veier et kilowattonn? Trodde ikke man kunne laste en Zoe med mer enn noen hundre kilo? :P :police:
Jeg trodde det ville være bedre å lade 11kWh. Men det forutsetter jo at du ikke trenger mer energi enn det for å komme deg dit du skal.
Eller så kan du lade bilen med 11kW effekt uansett hvor mye energi du trenger.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Amoss

Sitat fra: sjokomelk på søndag 30. juni 2019, klokken 21:08
Jeg trodde det ville være bedre å lade 11kWh.

I utlandet kan nok det være rett ja, men her i Norge vil jeg foretrekke å lade med kilo Watt timer.
Model S 85D

sjokomelk

https://no.wikipedia.org/wiki/Kilowattime
Enheten skrives som "kWh" uansett språk. Jeg kan ikke forkorte kilogram til "ki" fordi det høres mer norsk ut enn "kg", som er den korrekte benevningen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

GOS

Sitat fra: Amoss på søndag 30. juni 2019, klokken 22:07
Sitat fra: sjokomelk på søndag 30. juni 2019, klokken 21:08
Jeg trodde det ville være bedre å lade 11kWh.

I utlandet kan nok det være rett ja, men her i Norge vil jeg foretrekke å lade med kilo Watt timer.

Uansett så lader en med kw, men en kan ha ladet (fylt på) kwh eller kwt.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

GeirHM

«Du store alpakka» Som lektor Tørdal ville ha sagt. Eller «Much ado about nothing» som Kjell Hallbing garantert ikke sa. Skal holde meg unna sjokomelk, jeg. TWC er fortsatt en billig og god ladestasjon. Som kan gi god trøkk. Målt på den ene eller andre måten. Og ikke bare til Tesla. :-)

sjokomelk

Sitat fra: GeirHM på søndag 30. juni 2019, klokken 23:20
TWC er fortsatt en billig og god ladestasjon. Som kan gi god trøkk. Målt på den ene eller andre måten. Og ikke bare til Tesla. :-)
Det er vi enige om! :+1: :D

Men det er viktig å holde tunga i rett munn når det gjelder kW, kWh og enheter generelt. Du hadde nok sett rart på meg hvis jeg hadde sagt at jeg hadde fylt 50 hestekrefter med diesel på bilen min. :P Eller hvis jeg hadde fått chippet motoren så den nå var på 320 liter. Og fått 400 literminutt/time med dreiemoment.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Trultefan

Sjokomelk er tydeligvis tvillingbroren til teslabjørn. 😋
Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

Amoss

Sitat fra: GOS på søndag 30. juni 2019, klokken 22:37
Uansett så lader en med kw, men en kan ha ladet (fylt på) kwh eller kwt.

Helt sant, men når man omtaler en energimengde som "kiloWatt timer" (kWt) i norge bør det forståes som en fornorskning av den internasjonale betegnelsen "kilo Watt hour" (kWh) på lik linje med km/t istedet for km/h som altså brukes i andre land. Og da uten å blande inn "tonn" selv om det også kan forkortes med "t". Da det rett og slett ikke ga mening i denne sammenheng.

Greit nok, i denne sammenhengen ga jo så klart ikke hverken kWt eller kWh heller noen mening, men tror ikke det er en kjeft her på forumet som ikke forsto hva han mente :p  Hadde det bare blitt påpekt at tidsenheten (enten den var på norsk eller ytenlendsk) ikke hadde noe her å gjøre hadde jeg så klart ikke sagt noe.

Sitat fra: sjokomelk på søndag 30. juni 2019, klokken 22:34
Jeg kan ikke forkorte kilogram til "ki" fordi det høres mer norsk ut enn "kg", som er den korrekte benevningen.

Hvordan i alle dager skal du klare å forkorte kilogram til "ki" på korrekt norsk?  Uansett er både "kilo" og "gram" importord, så da blir også forkortelsen lik også på norsk. "Timer" er derimot ikke det samme på norsk som engelsk, og vi som norsktalende kan da bruke dette både i dagligtale mellom nordmenn og på norskspråklige ikke-faglige fora. I internasjonale sammenhenger og i korrekte fagfora bør så klart korrekt faglig betegnelse benyttes.

Btw: Personlig hadde jeg ikke en gang hørt/lest forkortelsen kWh "på norsk" før jeg kom hit. I alle andre norske sammenhenger har det blitt benyttet hhv. "kiloWatt timer" eller "kWt". Men så er ikke jeg noen fagarbeider innen dette feltet...
Model S 85D

fredag

Sitat fra: Amoss på mandag 01. juli 2019, klokken 00:22
Hvordan i alle dager skal du klare å forkorte kilogram til "ki" på korrekt norsk?

ki brukes innen IT-bransjen som en forkortelse for kibi, som tilsvarer 1024 (eller 2^10).

Bransjen brukte lenge betegnelsen kilobyte for noe som var 1024 bytes, og det er jo feil. Kilo betyr alltid 1000 pr definisjon. Derfor brukes nå kibibytes, mebibytes, gibibytes når man skal benevne noe som er multipler av 2^10
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

GeirHM

Sitat fra: sjokomelk på søndag 30. juni 2019, klokken 23:26
Sitat fra: GeirHM på søndag 30. juni 2019, klokken 23:20
TWC er fortsatt en billig og god ladestasjon. Som kan gi god trøkk. Målt på den ene eller andre måten. Og ikke bare til Tesla. :-)
Det er vi enige om! :+1: :D

Men det er viktig å holde tunga i rett munn når det gjelder kW, kWh og enheter generelt. Du hadde nok sett rart på meg hvis jeg hadde sagt at jeg hadde fylt 50 hestekrefter med diesel på bilen min. :P Eller hvis jeg hadde fått chippet motoren så den nå var på 320 liter. Og fått 400 literminutt/time med dreiemoment.

Jeg tar voksenopplæringen med glede! Jeg lader el fra mine 11 kW punkter. Da blir det riktig? Det blir jo fortsatt 11 kW i timen, som er det som betyr noe for meg. For det forteller meg jo noe om hvor lang tid det tar, jeg vet jo størrelsen på batteriene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA