Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye kWh bruker bilen på å lade opp?

Startet av Fleur, søndag 09. januar 2022, klokken 22:33

« forrige - neste »

knegg


Sitat fra: filtvet på lørdag 15. januar 2022, klokken 12:08
Så en i usa som hadde kjørt i 2 år. Han lå på ca 330 kw pr km inkludert ladetap og tap når bilen står parkert. Ganske langt unna 150 som det skrytes av.

Da stemmer mine tall veldig godt overens med hans tall. Godt å vite!


Sitat fra: geear på lørdag 15. januar 2022, klokken 12:13
Hmm, mener nå ikke at det er mottatt som vises der, men faktisk forbrukt 5716 kWh i løpet av kjøringen, slik har iallfall jeg alltid tolket det. Stemmer godt når man er på langtur.

Det betyr at 3524 kWh har gått til ladetap, standbyforbruk, forvarming, stillstand med bilen på etc.

Regner vi 8% ladetap på hele mengden (vet ikke om superchargertallene på tesla.com er i lader eller bil, så en viss usikkerhetsfaktor her), så er det 8501 kWh som er forbrukt av bilen. 2785 kWh har da gått til standby, forvarming, og stillstand med bilen på.

Omtrent 5000 kroner med dagens strømpriser.

Ojsann, mente såklart "brukt" og ikke "mottatt" :) Har endret innlegget nå.

Jeg bruker mye forvarming om vinteren og kjøling om sommeren. Men jeg bruker aldri sentry mode, så tror ikke standby for min del er veldig høy.

Uansett så er det helt greit forbruk totalt sett, det har hevet komfortnivået mitt i det daglige. Men det er dumt at det sjeldent kommer frem som en del av regnestykket når man ser på hvor mye du faktisk må betale på strømregningen hver mnd.
2020 Model 3

sjokomelk

"Bensinbilen min bruker mye mer enn 0,5l/mil når jeg deler totalt antall liter fylt på tanken med antall kilometer kjørt totalt i løpet av et helt år. Men jeg lar den jo bare stå på tomgang på 2000rpm i 2 timer hver eneste dag, i tillegg til at kjører 15km om dagen."
Litt satt på spissen, men det er sånn klagingen høres ut. Det er helt innenfor det som kan forventes hvis du bruker så mye energi på forvarming og kjøling uten at bilen faktisk kjøres.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

knegg

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 15. januar 2022, klokken 13:35
"Bensinbilen min bruker mye mer enn 0,5l/mil når jeg deler totalt antall liter fylt på tanken med antall kilometer kjørt totalt i løpet av et helt år. Men jeg lar den jo bare stå på tomgang på 2000rpm i 2 timer hver eneste dag, i tillegg til at kjører 15km om dagen."
Litt satt på spissen, men det er sånn klagingen høres ut. Det er helt innenfor det som kan forventes hvis du bruker så mye energi på forvarming og kjøling uten at bilen faktisk kjøres.

Vet ikke om dette var rettet til mitt innlegg. Men ingen klager fra min side. Forvarming er gull verdt.  :+1:
2020 Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA