Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading 12A og ikke 13A?

Startet av tgmachine, tirsdag 11. januar 2022, klokken 15:39

« forrige - neste »

tgmachine

Når jeg lader med den schuko-laderen som følger med min 2019 Model3 så ser jeg ofte i appen at den setter seg til 12A. Selv om bilen kan trekker 13A på kursen (kursen er på 16A). Er det noe feil i appen?

Det var ikke noe problem før. Jeg satte den på 13A (som forøvrig er maks uansett), og den holdt seg der.

Noen andre som har erfart dette?

-tgmachine

Handyman

Hvis spenningen blir lav eller pendler mye, så vil bilen redusere strømtrekket. Kan det være grunnen?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tgmachine

Sitat fra: Handyman på tirsdag 11. januar 2022, klokken 15:41
Hvis spenningen blir lav eller pendler mye, så vil bilen redusere strømtrekket. Kan det være grunnen?

Jeg får jo satt den opp til 13A igjen, bare at den setter seg på 12A hver gang jeg begynner en ny ladeøkt. Den holder seg også på 13A, og får heller ingen feil om ladefeil eller merkelig oppførsel på strømkursen / varmegang eller liknende.

-tgmachine

Handyman

Sitat fra: tgmachine på tirsdag 11. januar 2022, klokken 15:43
Sitat fra: Handyman på tirsdag 11. januar 2022, klokken 15:41
Hvis spenningen blir lav eller pendler mye, så vil bilen redusere strømtrekket. Kan det være grunnen?
Jeg får jo satt den opp til 13A igjen, bare at den setter seg på 12A hver gang jeg begynner en ny ladeøkt. Den holder seg også på 13A, og får heller ingen feil om ladefeil eller merkelig oppførsel på strømkursen / varmegang eller liknende.
Justerer du opp i app eller i bilen? Kan det være slik at lokasjonsbasert strømtrekk kun stille fra bilen?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Dette var en bug i et par måneder på min Model Y. Satte seg alltid ned til 23A 3-fas 230V i stedet for 24A, på TWC3 på 32A 3-fas. Nå etter enten 44.25 eller 44.30 så er den tilbake igjen på maks alltid.

tgmachine

Ser ut som det har løst seg nå. Bilen hadde satt seg til 12A av en eller annen grunn...når jeg endret det der. Så ble det riktig i appen. Men appen sendte ikke min endring tidligere fra 12 til 13 tilbake til bilen. Så det er kanskje en bug.

-tgmachine

TøddiVedder

Burde vært umulig å lade på mer enn 10A (schuko)

Handyman

Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 12. januar 2022, klokken 20:52
Burde vært umulig å lade på mer enn 10A (schuko)
Du kan godt mene det, men schuko er ikke dimensjonert for kontinuerlige laster over 10A. Industikk og støpsler er derimot dimensjonert for merkelast på ubestemt tid. De har blant annet mye større kontakttrykk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TøddiVedder


Handyman

Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 12. januar 2022, klokken 21:35
Derfor jeg skrev schuko, Handyman.
OK, så det du mente var at Schuko skulle vært dimensjonert for mer enn 10A? Leste det som at du mente at det skulle være mulig å lade på mer enn 10A på schuko slik den er i dag. My bad.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TøddiVedder

Mente at det ikke skulle være lov at en lader ga mer enn 10A på schuco.

Handyman

Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 12. januar 2022, klokken 23:03
Mente at det ikke skulle være lov at en lader ga mer enn 10A på schuco.
Nå gir jeg opp meg selv her. Jeg leste «mulig» og ikke umulig, som du jo skrev. Tror jeg må en tur til optikeren. Beklager.

Vi er i alle fall enige.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA