Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Scan My Tesla: CANBUS Android-app

Startet av amund, lørdag 03. desember 2016, klokken 21:53

« forrige - neste »

amund

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 08. mai 2018, klokken 19:29
Kunne tenkt meg en liten android-enhet for å permanent vise utvalgte data ved kjøring. Trenger vel egentlig bare os og bt. Finnes det noe slik uten at det defineres som mobil eller nettbrett?

Raspberry pi 3 kan kjøre en form for Android... men det er ikke straight forward, du må ha original-touch-skjermen, og jeg er usikker på om det funker med Scan My Tesla, særlig med parring av bluteooth osv. Har kjørt demo-versjonen på den og det funker iallefall. Har en plan om at dette skal støttes i framtida, om det ikke fungerer rett ut av esken, mulig jeg må programmere inn noe UI for pairing.

Ville foreslå en billig telefon av noe slag, du behøver jo ikke putte i simkort. Nettbrett fåes jo også nedi en 1000-lapp.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Muffinman

Må være lite i størrelse pga plassering, enkelt å sette opp og billig. Spørs om det beste alternativet er en telefon som du skriver. Blir vel ikke så elegant eller diskret å montere, og må fjernes fra syne hver gang man går fra bilen. Drømmer om noe lite og kompakt som er lite iøyenfallende.

Ser forresten noe litt snodig med nyeste versjon. Om appen startes i BMS-fanen og man bytter til battery eller all lastes svært få av linjene. De innholdsrike fanene blir komplette bare når appen startes rett i dem. Dvs, står jeg i BMS og vil se på battery må jeg bytte til battery og restarte appen. Det var ikke slik på forrige versjon.

amund

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 08. mai 2018, klokken 21:09
Må være lite i størrelse pga plassering, enkelt å sette opp og billig. Spørs om det beste alternativet er en telefon som du skriver. Blir vel ikke så elegant eller diskret å montere, og må fjernes fra syne hver gang man går fra bilen. Drømmer om noe lite og kompakt som er lite iøyenfallende.

Ser forresten noe litt snodig med nyeste versjon. Om appen startes i BMS-fanen og man bytter til battery eller all lastes svært få av linjene. De innholdsrike fanene blir komplette bare når appen startes rett i dem. Dvs, står jeg i BMS og vil se på battery må jeg bytte til battery og restarte appen. Det var ikke slik på forrige versjon.

Jeg har lekt en del med Raspberry Pi, det finnes små søte LCD-skjermer med bra oppløsning, og matchende hus. Men, de mangler som regel touch, er et helvete å få satt opp til å virke i Linux, og teknisk helt umulig å få til på Windows IOT og Android. Eneste jeg har skjønt skal fungere med Android og Windows er den offisielle Raspberry-skjermen, men den er jo 7" og da ender du egentlig opp med et klumpete og dyrt tablet, med veldig begrenset OS.

Jeg har oppdaget en bug med 'gauges'ene i siste versjon, som gjør at når du bytter fra en tab med linjevisning (f.eks. Battery) og til en med gauges (f.eks. Temps), tar det litt tid før gaugene blir 'blåst opp', så det blir litt kaos på skermen inntil alle verdiene har kommet inn. Kommer en fix snart, men håper det er dette du ser og ikke noe mer alvorlig, ordner det seg etter noen sekunder om verdiene kommer inn?
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Muffinman

Nei, det dukker opp noen som blir stående umiddelbart og så kommer det ikke opp flere. Har ventet et sted mellom 30-60 sekunder før jeg restartet appen, og da kom alt opp som forventet ganske kjapt.

amund

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 08. mai 2018, klokken 22:17
Nei, det dukker opp noen som blir stående umiddelbart og så kommer det ikke opp flere. Har ventet et sted mellom 30-60 sekunder før jeg restartet appen, og da kom alt opp som forventet ganske kjapt.

Dette var merkelig. Flott hvis du greier å ta et skjermopptak/videoklipp og sende meg på PM.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

amund

Sitat fra: amund på tirsdag 08. mai 2018, klokken 22:18
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 08. mai 2018, klokken 22:17
Nei, det dukker opp noen som blir stående umiddelbart og så kommer det ikke opp flere. Har ventet et sted mellom 30-60 sekunder før jeg restartet appen, og da kom alt opp som forventet ganske kjapt.

Dette var merkelig. Flott hvis du greier å ta et skjermopptak/videoklipp og sende meg på PM.

Raw log kan også gjøre susen, så raskt du greier etter å ha startet appen.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

GOS


Har nerdet litt i helga og gått igjennom gamle data både i form av CanBus screenshots, logger og bilder fra hva bilen viser.

I alle tilfeller så viser bilens % mindre rest-kapasitet enn alle variantene som rapporteres fra CanBus, e.g SOC, SOCMin og SOCUI. SOC er nærmest det bilen viser, mens SOCUI synes å være nærmest forholdet mellom Nominell Full og Nominell Remaining. SOCMin kan synes å stemme noenlunde dersom en tar hensyn til de 4 kwh i brick protection (I.e. legger til disse både på Nominell Full og Nominell Remaining). I området 40 - 70% så rapporterer bilen typisk 2.6 - 3.2% lavere enn CanBus viser på SOCUI. Når min bil viser 0 tkm igjen så har den typisk reelt 4.6% igjen, eller 3.6 kwh i rest (+ 4 kwh brick protection).

Det ser også ut til å være en trend at bilen reelt sett forbruker 1.5% mer enn det som bilen rapporterer som forbruk på turene. Dette "overforbruket" synes å være høyere ved hard kjøring og lavere ved fin kjøring. Mistenker dette skyldes at bilen rapporterer forbruk på det som går ut av batteriet, mens jeg fra CanBus har sett på forskjell i Nominell Remaning før og etter turen. Jeg antar forskjellen skyldes indre tap i batteriet. Skal sjekke dette nøyere på senere tur. (September)

Har generert en kurve som viser hva bilen underrapporterer på forskjellige nivåer i forhold til hva bilen rapporterer som % SOC. Da TeslaScan i starten ikke rapporterte SOC, kun SOCUI og SOCMin, så vil dette føre til noe feil grafen. (Jeg kan justere for det basert på nyere data, men har ikke giddet å gjøre det så langt. Skal prøve å gjøre en nøye sjekk / måling på en tur retur Oslo i September)








Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

amund

Sitat fra: GOS på søndag 15. juli 2018, klokken 12:28

Har nerdet litt i helga og gått igjennom gamle data både i form av CanBus screenshots, logger og bilder fra hva bilen viser.

I alle tilfeller så viser bilens % mindre rest-kapasitet enn alle variantene som rapporteres fra CanBus, e.g SOC, SOCMin og SOCUI. SOC er nærmest det bilen viser, mens SOCUI synes å være nærmest forholdet mellom Nominell Full og Nominell Remaining. SOCMin kan synes å stemme noenlunde dersom en tar hensyn til de 4 kwh i brick protection (I.e. legger til disse både på Nominell Full og Nominell Remaining). I området 40 - 70% så rapporterer bilen typisk 2.6 - 3.2% lavere enn CanBus viser på SOCUI. Når min bil viser 0 tkm igjen så har den typisk reelt 4.6% igjen, eller 3.6 kwh i rest (+ 4 kwh brick protection).

Det ser også ut til å være en trend at bilen reelt sett forbruker 1.5% mer enn det som bilen rapporterer som forbruk på turene. Dette "overforbruket" synes å være høyere ved hard kjøring og lavere ved fin kjøring. Mistenker dette skyldes at bilen rapporterer forbruk på det som går ut av batteriet, mens jeg fra CanBus har sett på forskjell i Nominell Remaning før og etter turen. Jeg antar forskjellen skyldes indre tap i batteriet. Skal sjekke dette nøyere på senere tur. (September)

Har generert en kurve som viser hva bilen underrapporterer på forskjellige nivåer i forhold til hva bilen rapporterer som % SOC. Da TeslaScan i starten ikke rapporterte SOC, kun SOCUI og SOCMin, så vil dette føre til noe feil grafen. (Jeg kan justere for det basert på nyere data, men har ikke giddet å gjøre det så langt. Skal prøve å gjøre en nøye sjekk / måling på en tur retur Oslo i September)

Kan vi da konkludere med at dagens SOC i appen er ganske riktig, ift hva bilens displayer sier i %? Det var ihvertfall målet med denne.

Jeg er også veldig spent på hvordan mine 'usable remaining'-estimater stemmer med virkeligheten, hvis de er bare tull fjerner jeg dem, har fått ganske mye pepper for dem allerede :) Målet med denne var at jeg ikke vil at folk kjører til bilen dauer, fordi appen ('nominal remaining') sier det er mer strøm igjen.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

amund

Scan My Tesla v.1.5.0 er ute. Dette er en aldri så liten revolusjon, av følgende årsaker:
- Det meste av kjøle- og varmesystemet har nå avlesninger. Pådrag på batteri- og powertrain pumper, ventiler, radiator, parallel/series-ventil, pådrag og temperatur på batterivarmer, PTC air heater etc. Dette sammen med 'battery inlet' og 'powertrain inlet'-temperaturer fra forrige versjon begynner å bli interessant!
- BMS 'heat map'
- Canbus dump
- Recording-knapp, med Auto record on startup

Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

GOS

#219
Sitat fra: amund på lørdag 21. juli 2018, klokken 11:14
Kan vi da konkludere med at dagens SOC i appen er ganske riktig, ift hva bilens displayer sier i %? Det var ihvertfall målet med denne.

Jeg er også veldig spent på hvordan mine 'usable remaining'-estimater stemmer med virkeligheten, hvis de er bare tull fjerner jeg dem, har fått ganske mye pepper for dem allerede :) Målet med denne var at jeg ikke vil at folk kjører til bilen dauer, fordi appen ('nominal remaining') sier det er mer strøm igjen.

Ja, har sjekket mer det siste årets verdier etter at SOC kom (etter at SOC SOCUi og SOCMin ble rapportert). Den SOC som Scan my Tesla rapporterer stemmer med det som bilen rapporterer. Denne synes alltid å samsvare med tkm (eller rkm) men den viser 0% litt før (2-3 km) før tkm viser 0. Det virker som om den runder ned når den kommer litt under heltallet, rundt .6

Ref det med Usable Remaning; da denne alltid bare er 4 kwh mindre enn Nominal remaining, så mener jeg det blir for enkelt. Hvor mye som er under 0 synes å variere og kanskje også avhengig av batteritype/størrelse og kjørelengde. Jeg tror Tesla bevist har litt reserve i bunn slik at vi kanskje ikke skal merke noe til tap i starten.

Den som du rapporterer som SOCUi stemmer veldig godt (mer eller mindre eksakt) med Nominal Remaining / Nominal full pack, så denne gir slik jeg ser det det reelt bildet.

Jeg mener at bilen ikke stopper før Nominal Remaining er 0, med mindre det er relativt kraftig oppoverbakke eller hard aksellerasjon som gjør at en prøver å bruke mer enn den stiplete linjen over 'lang' tid.

Jeg bruker alldri Usable og Usable remaining så disse er for meg null verdt. 
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

JLie

Hei, jeg leker meg med Scan my Tesla appen, eller, jeg prøver i hvert fall.

Har kjøpt overgangskabel, obd2-adapter som har elm327-standard og selvfølgelig appen. Men jeg får ikke dataene til å gi mening. Odometer oppgis å være 288783km når bilen min kun har gått 44000. Jeg får også opp 0 i DC-charge, når jeg vet at bilen har vært superladet flere ganger.

Hjelp! Hva er det ikke forstår?
Tesla Model S 90d - 2016

amund

Sitat fra: JLie på onsdag 01. mai 2019, klokken 14:33
Hei, jeg leker meg med Scan my Tesla appen, eller, jeg prøver i hvert fall.

Har kjøpt overgangskabel, obd2-adapter som har elm327-standard og selvfølgelig appen. Men jeg får ikke dataene til å gi mening. Odometer oppgis å være 288783km når bilen min kun har gått 44000. Jeg får også opp 0 i DC-charge, når jeg vet at bilen har vært superladet flere ganger.

Hjelp! Hva er det ikke forstår?

Du forstår ikke det samme som jeg, dvs jeg forstår ingenting!  :o Har 3 forslag:
1. Du har valgt Model 3 i steden for S (eller motsatt, altså feil bil ift hva du har)
2. Kabelen din er koblet til feil buss
3. OBD2-adapteret ditt er koko og gir korrupte data.

Send meg gjerne også en Raw log, så kanskje jeg blir litt klokere på hva som foregår.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

JLie

Var litt mer oppmerksom da jeg startet den i stad, og det kommer en feilmelding som sier

«Adapteret kunne ikke koble til ATSO etter 6 forsøk» og «feil på adapter?»

Så da regner jeg det som ganske sannsynlig at det er adapteret som er koko. Skal prøve med et annet adapter, så får vi se. Takk for innspill! Appen ser forøvrig flott ut!
Tesla Model S 90d - 2016

JLie

#223
Et nytt adapter gjorde susen! Nå får jeg lest ut tallene, og da har jeg et spørsmål som jeg ikke helt har klart å finne et konkret svar på etter noen søk her på forumet:

Hvor nøyaktig er verdiene for nominell og "usable full pack"capacity? Er det noen feilmargin på dem? Bilen (90d, 2016) holdes stort sett mellom 40% og 70%. Har dette noe å si for disse verdiene? Var litt skuffende å se bare 73,9kwh på usable...

Tesla Model S 90d - 2016

Muffinman

Pakka di ser ut til å ha tapt seg 5-7kWh, noe som er ganske normalt på tidlige 90. Den har nå kapasitet i området ny 85-pakke, med forbehold om at BMS er noenlunde i vater.

Hvor langt er bilen gått?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA