Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Scan My Tesla: CANBUS Android-app

Startet av amund, lørdag 03. desember 2016, klokken 21:53

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: amund på tirsdag 12. desember 2017, klokken 08:38
Sitat fra: Lynet på søndag 26. november 2017, klokken 15:40
Ser det er kommet nye data i ny versjon. Usable remaining gjorde plutselig batteripakken litt mindre. Trodde egentlig at den som var nominell var den du kunne bruke. Er ikke en ny 85-pakke på ca 82kWh brutto - 4kWh buffer = 78kWh. Min kom plutselig med 72kWh usable.

Lynet, du har helt rett. Min siste SOC-beregning er på jordet. Har regnet og kommet til at min nye SOC-beregning vil ende på -5% hvis nominalRemaining går til 0.

Det betyr imidlertid at % som vises i bilen også er like sprø, da den matcher min det jeg har testet. Enten må den knekke over til en annen kurve lenger ned på skalaen enn jeg har testet, ellers må bilen vise 0% ved 4 kwh remaining.

Har noen prøvd å kjøre tomt med canbus, og kan fortelle meg hva som skjer? Går til 0% og stopper der, så kan man bruke 4 kwh til? Eller shutter bilen ned på 4 kwh remaining, i så fall er min SOC-beregning ikke så verst, eller ihvertfall lik det bilen viser i displayet.

Jeg går ut fra at ved 100% er nominalRemaining = nominalFullPack ?

Har noen også sett hva som skjer med de gamle socUI og socMIN fra WK057, de ser ut til å ha hver sin skala de og / ikke treffe 0 samtidig.

Lurer også på om range (km) og % viser 0 samtidig?

Det aller beste hadde vært om noen har en raw eller csv-logg av disse verdiene nær 0% SOC!
Jeg har ikke noen RAW fil ell CSV log, men jeg har kjørt to ganger i fjor ned til under 0% og under 0tkm igjen med Canbus tilkoblet. Vær obs på at den kommer til 0% ca 3 tkm før tkm viser 0. I disse to tilfellene så viste din gamle versjon at jeg hadde 3.2 og 3.7 kwh igjen på batteriet. Jeg hadde fremdeles ca 160 kw power å bruke i henhold til den stiplete linja så jeg var langt fra brick protection. Etter mine vurderinger i forhold til hva jeg kjørte under 0 tkm så mener jeg at jeg har ca 3.9+4.0 (Brick protection)= 7.9 kwh når batterimåler viser 0 tkm igjen.

Jeg ville foretrekke at den var slik du hadde den.

Er blitt bestefar og kjører derfor for tiden antagelig alle langturer med ett spebarn så det blir en helt annen margin ved ladestasjoner for tiden, blir dermed ikke nye målinger ved 0tkm med det første.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

amund

Interessant!

Viser % og range 0 samtidig?

Uansett er den nye SOC kanskje ikke så dum, siden den viser det samme som displayene i bilen.
'Usable remaining' og 'usable fullpack' vil om jeg forstår riktig også vise 0 samtidig med 0% og 0 range.

Så det er kanskje nyttige målinger å ha tilgjengelig - ved siden av de 'gamle' målingene - men de skulle hatt en mer forklarende tittel?


Grunnen til at jeg begynte å stresse med dette var jo at jeg ikke vil at folk kjører tom for strøm og får fullt stopp, fordi appen viser at det er mer strøm igjen.

I motsatt fall får jeg sinte eiere (ahem Lynet  ;)) som føler seg ENDA mer snytt på batterikapasitet enn de var før  :)

Tror jeg skal prøve å beholde alle målingene, men de må forklares bedre - forslag til navngivning mottas med takk.
Tenker også å gjeninnføre socUI og socMIN fra wk057 - bare fordi det er 'legacy' målinger, og er vel også en av de som vises i TM Spy vil jeg tro - pluss evt annen canbus PC-software.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

GOS

Sitat fra: amund på tirsdag 12. desember 2017, klokken 15:31
Viser % og range 0 samtidig?

Som forsøkt sagt men gjerne litt uklart: Nei, bilen min viser ikke 0 på disse samtidig. % viser 0 før tkm viser 0, men det dreide seg bare om 3 km mener jeg. Hva Canbus'en viste akkurat da vet jeg ikke helt om jeg sjekket, men når jeg stoppet etter å ha kjørt noen kilometer under 0 tkm basert på bilens rappoertering så viste CanBus 3.2 og 3.7 kwh igjen pdisse to testforsøkene. Den ene gangen så sto jeg på SC med full guffe på AC for å prøve å drenere det, men ga opp etter ca 15 min. Ikke noe som tydet på den var nær ved å stoppe/skru seg av.

Mobilen min har crashet etter disse turene så jeg vet ikke om jeg har noe back-up data, men skal se om jeg finner noe.


Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

GOS

@Amund

Her ser du noen bilder fra en av gangene når jeg har kjørt ned til 0. Som du ser på Screenshot her så viser den Range = 0 km. Jeg husker ikke om jeg stoppet og tok skjermbildet akkurat når tkm ble 0 eller om dette er etter at jeg hadde kjørt noen kilometer til.

Uansett så viser denne socMin / soc/UI på 6.5 % og 4.6% mens Remaning viser 3.6 - 3.8 kwh igjen på batteriet alt etter som hvilken parameter du ser på.

Jeg ser at i dette tilfellet så hadde jeg bare 126-127 kw power tilgjengelig, mens bilen typisk slår seg av når du kommer ned på 20 kw. (Men fra 40 til 20 går vist veldig fort)

Jeg ser jeg den gang også lagde en liten kurve som viste hvor mye "mer kwh" det egentlig er på batteriet i forhold til det bilen rapporterer som SOC ved de forskjellige SOC på bilen. Jeg mener å huske at Appen og bilen viser stort sett det samme ved 90% SOC eller høyere. (Under 90% SOC så har bilen mer i "reserve" enn den oppgir)

Håper dette kan hjelpe deg på vei. Jeg har ett "tonn" med Screenshots, men ikke CSV filer da dette var før du fikk den muligheten.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

amund

Takker og bukker.

Da forstår jeg det som 'nye' SOC-visningen i appen stemmer med displayene i bilen. Når disse viser 0% (og 0 km) er det fortsatt noe igjen (cirka 4 kwt?)

De nye målingene 'Usable full' og 'Usable remaining' vil da vise 0 samtidig med 0%, og har sånn sett en verdi. Utfordringen er hva skal de kalles?

socMin og socUI skjønner jeg derimot ikke hva viser. Regnet ut at socUI vil gi 3,47 kwh ved 0% display, på min bil som har ca 75,5 kwh Nominal full pack. SocMIN ser da rimelig ubrukelig ut... ?
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Muffinman

Kult at man nå kan se spenningen over hver enkelt dellader i appen. Kjekt til feilsøking det  :+1:

Lynet

Logget noen batteritemperaturer.
På en liten times kjøretur med range mode på økte tempen i batteriet ca 15 grader. Strekningen var tur/retur Trondheim-Værnes. Motorveien i ca 90-100. Utetemp ca -5.

I dag logget jeg en drøy times 11kW lading med starttemp rundt 0. Ingen lading første minutter mens batteriet varmes, ser tydelig at batterivarmeren får effekten fra laderen. Etter nesten 20 minutter ved 8 grader slås batterivarmeren av.

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

bjornb

Sitat fra: Muffinman på lørdag 16. desember 2017, klokken 16:11
Kult at man nå kan se spenningen over hver enkelt dellader i appen. Kjekt til feilsøking det  :+1:

Jeg fant ikke dette, under 'battery' delen mens en lader?
Tesla Model YP - tidl.: Model Y LR, Model S 90D

amund

Sitat fra: bjornb på lørdag 17. februar 2018, klokken 08:06
Sitat fra: Muffinman på lørdag 16. desember 2017, klokken 16:11
Kult at man nå kan se spenningen over hver enkelt dellader i appen. Kjekt til feilsøking det  :+1:

Jeg fant ikke dette, under 'battery' delen mens en lader?

Jeg skjønte heller ikke hva Muffinman sikter til her ?
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Muffinman

Ganske sikker på at jeg så tre linjer med 230v-ish verdier. Husker ikke hva som stod på linjene, men jeg assosierte det automatisk med innspenning lader. Finner det ikke igjen dessverre. Det er sikkert et par oppdateringer siden.

Lynet

Kjempebra at det er kommet med data fra varmeapparatet, men har følgende ønsker:
- i dag står det kun 1 eller 0 for luftens retning, det er nok ut fra ønsket valg på skjermen. Jeg ønsker å vite hvilken stilling spjeldmotorene står i, er det mulig?
- få også med posisjonen på resisrkspjeldet
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

Lastet inn versjon 1.4.3 i telefonen men da har jeg store problemer, programmet virker rett og slett ikke! 1.4.1 på gamle telefonen virker utmerket.
Er det andre som har samme problem?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

amund

Hei Lynet,

jeg har visst ikke fulgt med her på en stund. Har du fått det til? Hvis ikke, kontakt meg på PM eller mail, så finner vi ut av det.


Spjeldmotorene rapporteres, dog er skalaen ikke finpusset enda. Altså 'Louver 1-6' er spjeldmotorer, men skalaen er cirka 10-250, har ikke kommet lengre enn det (kan sikkert skalere dem som 0-100%)
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Lynet

Fikk det vil ved å fjerne bluetooth tilkoblingen og koble til på nytt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Kunne tenkt meg en liten android-enhet for å permanent vise utvalgte data ved kjøring. Trenger vel egentlig bare os og bt. Finnes det noe slik uten at det defineres som mobil eller nettbrett?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA