Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enighet om statsbudsjettet 2017

Startet av Rav4_EV, lørdag 03. desember 2016, klokken 20:02

« forrige - neste »

Rav4_EV

Her er delen som er fremforhandlet angående elbiler:

2) Stortinget ber regjeringen utvide fordelene for elbiler gjennom følgende tiltak:
a. Nullsats for merverdiavgift for elbiler videreføres til 2020. Regjeringen bes umiddelbart iverksette notifisering av denne utvidelsen.
b. Fordeler tilsvarende for elbiler videreføres for brenselcellebiler til 2025/50.000 biler.
c. Gratis parkering, fergetransport og bompengefritak avgjøres lokalt, men det etableres en bindende nasjonal regel om at utslippsfrie biler ikke skal betale mer enn halvparten av takstene til biler som ikke er nullutslippsbiler.
3) Stortinget ber regjeringen fremme forslag om fritak for årsavgift for elbiler med virkning fra 2018. Regjeringen notifiserer om nødvendig et slikt fritak til ESA så snart som mulig.

12) Stortinget ber regjeringen så snart det er mulig, og helst i revidert nasjonalbudsjett 2017, legge frem forslag til endring i engangsavgiften som innebærer at ladbare hybrider med lang elektrisk rekkevidde kommer bedre ut enn biler med kort elektrisk rekkevidde.
13) Stortinget ber regjeringen fremme forslag om fritak for omregistreringsavgift for elbiler med virkning fra 2018. Regjeringen notifiserer om nødvendig et slikt fritak til ESA så snart som mulig.

1. Vrakpant for varebiler
Gis som et tilskudd på 13 000 kroner utover dagens vrakpant ved kjøp av ny nullutslipps-varebil. Forutsetter at det samtidig vrakes en fossil varebil. Et nytt og godt virkemiddel for å stimulere til lavere klimagassutslipp fra varetransporten.

Samarbeidspartiene er også enige om å innføre en økt avskrivningssats (30 pst.) for nullutslippskjøretøy i saldogruppe c. (Varebiler)
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Robert Sund

2a Bra
2b En tragedie
2c Som forventet. Men burde spesifisert at uskiltet betyr elbilfritak (for å spare penger for alle som viderefører fritak)
3 Interessant. Og ett flatt tiltak, som derfor bidrar mest til kjøp av rimelige elbiler. Burde spesifisere lang tidshorisont.

12 Fornuftig.
13 Gjør det billigere for andrehåndskjøpere. Bra.

1 Jeg er skeptisk til forsert vraking. Mye av miljøkostnadene til bil er ved produksjon. Jeg tror nåværende årsavgift er et passelig press på å få ut gamle biler. Jeg ser imidlertid at noen andre land bruker dette som tiltak.

Økt avskrivingssats er sikkert ett godt tiltak.


(Jeg mener det også er fornuftig å beholde årsavgiften osv. på fossilbiler omentrent der de er nå, og hinte om at drivstoffavgiftene sikkert kommer til å øke (uten å øke de noe vesentlig), for å oppnå mest av fordelene uten så mye av ulempene)

Egil Fonn

BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Pavel Kolotilov

2b - en tragedie? Snakker de ikke om hydrogen biller? De er egentlig brenselcelle med elektrisk motor.


Отправлено с моего iPad используя Tapatalk
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

Porsgrunn

Litt mer fra kveldens avtale til statsbudsjettet

Omlegging av engangsavgiften i grønn retning

Engangsavgiften   legges   ytterligere   om   i   tråd   med   samarbeidspartienes   enighet   om
prinsipper for nye bilavgifter.
Partiene  er  enige  om  å  forsterke  regjeringens forslag  til  omlegging  av  engangsavgiften  med
følgende endringer:


  • Redusere det øvre innslagspunktet for fradrag i CO2-komponenten med 10 gram. Øvrige innslagspunkt er ikke endret

  • Heving  av  laveste  innslagspunkt fra  200  kg  til  350  kg  og reduksjon  på  2,5  pst.  i  satser  i vektkomponenten sammenlignet med regjeringens budsjettforslag.
  • I tillegg er andelen varebiler betaler av satsene i vektkomponenten foreslått redusert fra 21 til 20 pst.


Samlet  anslås  endringene  å gi  en  provenyøkning  på  om  lag 330  mill.  kroner  påløpt  og  300 mill. kroner bokført i 2017.

arnkl

Følgande punkt er ikkje nemt:

* Enova, herunder styrking av grønn skipsfart og fyllestasjoner for nullutslippsbiler. 304 000 000

Fryktar desverre at mykje av denne potten blir sløst vekk på fyllestasjonar for hydrogenbilar. Hurtigladestasjonar, landstraum og batteriferjer vil gi langt større klimaeffekt for pengane enn hydrogenbilar og -båtar.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

arthur

Jeg skulle virkelig ønske at slike vedtak blir gjeldende litt lenger enn til neste vedtak som jo kan være nokså snart, men ønsker ellers dette velkommen.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

gigafactory

#7
Sitat fra: Porsgrunn på lørdag 03. desember 2016, klokken 23:10
Litt mer fra kveldens avtale til statsbudsjettet

Omlegging av engangsavgiften i grønn retning



  • Redusere det øvre innslagspunktet for fradrag i CO2-komponenten med 10 gram. Øvrige innslagspunkt er ikke endret



Samlet  anslås  endringene  å gi  en  provenyøkning  på  om  lag 330  mill.  kroner  påløpt  og  300 mill. kroner bokført i 2017.

Og NRK-journalisten følger opp:

"5. Engangsavgiften blir lagt om slik at du som kjøper en bil som slipper ut mellom 75 og 85 gram per kilometer, vil få en høyere engangsavgift."

Ikke skjønt alt med andre ord  ;D

Robert Sund

@Egil Fonn
Takk

Sitat fra: Pavel Kolotilov på lørdag 03. desember 2016, klokken 21:57
2b - en tragedie? Snakker de ikke om hydrogen biller? De er egentlig brenselcelle med elektrisk motor.
Korrekt.

Hydrogenbiler bruker 3 ganger mer energi enn elbiler. Det betyr mangedobbelt utslipp på verdensbasis hvis strøm brukes til å lage hydrogen samtidig som det vil spise så mye strøm at overgang til 0 utslipp til husholdninger og industri tar unødvendig lang tid. Kullbilargumentet er sant for hydrogen men usant for elbil, på grunn av effektiviteten.

Hydrogen fra reforming fra metan (naturgass) eller kull (som for Japans hydrogen laget i Australia) er fullstendig fossilt

Begge viser at hydrogenbiler er miljøsvin!

Hydrogenbiler på verdensbasis er en miljøkatastrofe.


Hydrogen i utlandet er uløselig knyttet til fracking. Fracking og tjæresandutvinning er noe av det værste som finnes av energiproduksjon.


Det tar også ressurser fra miljøtiltak. Og det har det gjort siden 90 tallet da de ble fremstilt som fremtiden og elbilene ble summarisk knust i USA.


Hydrogensatsingen er dyrt og skadelig i Norge, og gjør at flere sitter på gjerdet og venter på "hydrogenbilene som skal komme". Hydrogensatsingen i Norge gir også legitimitet til hydrogensvindelen i verden som skader livsgrunnlaget for alt som lever på jorden.


Arnkl
+1
Arthur
+1

Porsgrunn og gigafactory: Takk for info.

Griffel

#9
Sitat fra: gigafactory på søndag 04. desember 2016, klokken 08:39
Sitat fra: Porsgrunn på lørdag 03. desember 2016, klokken 23:10
Litt mer fra kveldens avtale til statsbudsjettet
Omlegging av engangsavgiften i grønn retning

  • Redusere det øvre innslagspunktet for fradrag i CO2-komponenten med 10 gram. Øvrige innslagspunkt er ikke endret

Og NRK-journalisten følger opp:
"5. Engangsavgiften blir lagt om slik at du som kjøper en bil som slipper ut mellom 75 og 85 gram per kilometer, vil få en høyere engangsavgift."

Ikke skjønt alt med andre ord  ;D
Tydelig det. ;)
Øvre innslagspunktet for fradrag i CO2-komponenten var 95g/km forslag til statsbudsjett redusert til 85g/km nå ytterligere 10g/km altså 75g/km før avgiftsfradraget slår inn.

Dvs.: En bil som slipper ut mellom 75 og 85 gram per kilometer får derfor høyere engangsavgift, i likhet med alle andre biler som slipper ut mer enn 75g/km.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Espen Hugaas Andersen

Jeg ville ikke bekymret meg veldig for insentivene til hydrogenbilene. Det vil ikke selges nevneverdig med biler.

Subsidiene til hydrogenfyllestasjoner er mer problematisk, da det er fort snakk om hundrevis av millioner som kastes bort - men jeg tror dette vil stoppe seg selv. Når folk innser at hydrogenfyllestasjonene bare står ubrukt, så vil viljen til å subsidiere nye stasjoner ebbe bort. Deretter vil de eksisterende stasjonene fjernes for å spare penger. Det var dette som skjedde med hydrogenveien for noen år siden.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 04. desember 2016, klokken 11:05
Jeg ville ikke bekymret meg veldig for insentivene til hydrogenbilene. Det vil ikke selges nevneverdig med biler.
Enig, men samtidig er det ingen logisk grunn til å gi hydrogenbiler fordeler sammenlignet med Elbil, her hvor vi fyller magasinkraft rett på tanken (les batteriet).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

AppleKnocker

Bergens Tidende har fått noen til å regne på at prisen på diesel vil stige med kr 1,09,- pr liter. Direkte avgiftsøkning + merkostnad som følge av at mer biodiesel skal blandes inn.

Totalt sett en regning på 3 milliarder til kreftsprederne pr år. Hvis prisen øker like mye hvert år de neste 10 årene vil det ha effekt. Men som en engangsjobb er det knapt merkbart. Noen tiere i måneden hvis man ikke kjører langt.





BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

alda

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 04. desember 2016, klokken 22:18
Bergens Tidende har fått noen til å regne på at prisen på diesel vil stige med kr 1,09,- pr liter. Direkte avgiftsøkning + merkostnad som følge av at mer biodiesel skal blandes inn.

Totalt sett en regning på 3 milliarder til kreftsprederne pr år. Hvis prisen øker like mye hvert år de neste 10 årene vil det ha effekt. Men som en engangsjobb er det knapt merkbart. Noen tiere i måneden hvis man ikke kjører langt.
0 kroner i årsavgift från och med 2018? Det gillar en "gjerrig svenske"!  ;D ;D ;D Kanske skulle ha köpte tredje elbil för att spara ännu mer pengar!  ::)

-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Stikkkontakt

Jeg lurer på hvordan det skal gjennomføres med "maks halv pris av fossiltakst på ferger"
Hos oss koster det i dag 200 kr for fossilbil og 100 kr for fossilbil med rabattkort. For elbil koster det 75 kroner. Det må vel da være logisk at en elbil med rabattkort maks må betale 50 kroner??
Med 2-300 fergeturer i året betyr det faktisk litt med 25 kr i besparelse hver vei.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA