Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Understell X vs S

Startet av AJ82, lørdag 31. mars 2018, klokken 16:28

« forrige - neste »

AJ82

Har prøvd å søke, men finner ikke noe spesielt på dette.

Var å prøvekjørte en TMS (p100d) for en liten stund siden og synes dette var en veldig god bil å kjøre på alle måter, men litt trang med barneseter. Lurer derfor på en TMX.

Var å prøvekjørte en i Drammen idag (100d), men synes denne var utrolig stiv og stumpete på veien. Begge bilene hadde luftfjæring og jeg kjørte stort sett i normal modus. Vant til sportsbiler, så kan ikke si jeg er veldig følsom for litt stive biler, men dette ble nesten for mye...

Er dette riktig observert, eller burde jeg ta en prøvekjøring til?

Vurderer en 75d. Vil vektforskjellen mellom 75 og 100 spille noen rolle?

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

pers1

Hei
Det er fordi Tesla setter luftfjæringen på LOW på TMX mens TMS står på standard. Dette er noe tull da insiden av dekkene blir mere slitt pga camber angelen. Bare å sette til standard og auto adjust evt 120km/t eller aldri.

PerS
2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

AJ82

Sitat fra: pers1 på lørdag 31. mars 2018, klokken 18:53
Hei
Det er fordi Tesla setter luftfjæringen på LOW på TMX mens TMS står på standard. Dette er noe tull da insiden av dekkene blir mere slitt pga camber angelen. Bare å sette til standard og auto adjust evt 120km/t eller aldri.

PerS

Bilen sto faktisk i normal. Var det første jeg sjekket. Var også 19" felger.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Øggen

Heilt enig med dine inntrykk. Hatt 3 model S, og syns model X e veldig stiv og ubehagelig. Det gjelde alle nivå, low, normal osv.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Råde

Også enig i at X er stiv, men det bidrar til at den krenget lite og er rolig på veien. Golfen min er senket så i sammenligning med den så en X superbehagelig å kjøre på telehiv. Skal jeg sammenligne med andre av VAGs «sportsunderstell» (typisk senket 10-15mm og stivet litt opp) så er X mer harmonisk. Skal jeg sammenligne med sportsunderstell på en A4 så utklasser X dette.

Jeg tror de har gjort X såpass stiv for at det skal bli mindre bevegelser i bilen på svingete vei. Det har de lykkes med. Men komfortmessig så slår luftfjæringen i XC90 og GLC TMX ned i støvlene.. (dog er førstnevnte å betrakte som et badekar på svingete vei)
e-Golf | X75D

Øyvind.h

X er stivere enn S ja.
Understellet er mer harmonisk på S enn på X. Men noe kan utjevnes ved å kjøre X i standard høye vs S i low.

Når det gjelder stivhet er X ikke akkurat stiv sammenlignet med stive sportsunderstell, men jeg synes de traff bedre balansen mellom stivhet og komfort med det understellet S`en leveres med nå (eks S100D).

Når det er sagt ville jeg ikke byttet tilbake til S på nåværende tidspunkt. X har så mye annet å by på at den passer bedre for meg selv om aktiv kjøring kler S`en bedre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

#6
Det blir alltid dratt frem at S er bedre til aktiv kjøring enn X, og dette er jeg helt enig i. Men det jeg lurer på er om noen virkelig synes det er en viktig egenskap ved en familiebil til daglig bruk?  Kjører man såpass aktivt at denne forskjellen blir viktig på offentlig vei, så er man mest sannsynlig på feil side av loven for lenge siden.

Ja, den er noe mere «stump» i fjæringen, men har større hjul og håndterer ujevnt underlag bedre, så komfort messig slår det begge veier. Her er tiltenkt bruk viktig.

Ellers er det best å prøve S og X «back to back». Hvis man er forutinntatt og forventer stivere understell så vil gjerne opplevelsen være dertil. Jeg har kjørt noen tusen km med X med 19», og det er merkbart mykere enn vår med 20». Men faktisk foretrekker jeg kjøreegenskapene til X med 22».
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

AJ82

#7
Får se om det er mulig å få låne en X en liten tur i nærområdet. Litt lettere å sammenligne med hva jeg er vant til. Får håpe det var de dårlige veiene jeg kjørte på som ødela inntrykket. Mye veiarbeid og ujevn vei i Drammen, men hadde nok håpet på litt mer komfort.

Som sagt når jeg prøvekjørte S var ikke understellet i tankene mine en gang, men etter 500m i X tenkte jeg nesten at det måtte være innstilt på ekstra lav og ekstra hardt.

Skal ikke dra inn masse andre merker, men har kjørt Q7 Etron (2500kg) med luft og det er rimelig store forskjeller ute og går hvis mitt førsteinntrykk av X stemmer, men nå er jeg ute etter en elbil, så de er uansett ikke aktuelle.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA