Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva får jeg på 3 fas - 230v ?

Startet av rsomby, fredag 02. desember 2016, klokken 15:28

« forrige - neste »

rsomby

Hva får jeg av ladefart på 3 fas - 230v ?

Holder på med en oppgradering til 3 fas i huset (230v) for å få mer effekt totalt og lurer på om jeg kan ha nytte av 3 fas frem til garasjen. Har en 25amp 1 fas der i dag. Har også en "kirkebø-lader" med type2.
Trenger også å få ladet en MB ED på samme punktet.

Noen tips for en som ikke helt har oversikten over den beste løsningen?

Muffinman

Hva du får av effekt kommer an på hva kursen er sikret med. Har du dobbeltlader med 2,5 - fas får du 8,5kW. Har du enkellader får du ingen økning i forhold til 32A enfase. Med 25A 2,5 - fas får du 6,6kW, uavhengig av dobbel/enkellader.

Dette forutsetter at Kirkebø-boksen din støtter trefase, da kan den kobles i slik konfigurasjon. Er det en enfaseboks får du bare enfase fra den.

HKS

Sitat fra: Muffinman på fredag 02. desember 2016, klokken 16:55
Hva du får av effekt kommer an på hva kursen er sikret med. Har du dobbeltlader med 2,5 - fas får du 8,5kW. Har du enkellader får du ingen økning i forhold til 32A enfase. Med 25A 2,5 - fas får du 6,6kW, uavhengig av dobbel/enkellader.
I signaturen til rsomby står det at han har en Model S 90D levert i september i år, da er det høst sannsynlig en facelift bil.

Da trenger han å ha valgt "oppgradert lader" (16,5 kW) får å kunne lade 8,5 kW på en "3-fas 230V".
Tesla Model 3 Long Range

KjellG

I hvilken konfigurasjon får en 16,5 kW ut av en "oppgradert lader", ikke 12,75 kW?

sjokomelk

Sitat fra: KjellG på lørdag 10. desember 2016, klokken 22:50
I hvilken konfigurasjon får en 16,5 kW ut av en "oppgradert lader", ikke 12,75 kW?
400V 24A 3-fas. Som man egentlig kun får fra 400V 32A 3-fas ladepunkter.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Hovda

Har kjøpt X60D uten "oppgradert lader", er det dumt på 60?
Hjemme har jeg ferdig opplegg på 3 fas - 230v og har lest her at det vil gi meg 1,15 ganger bedre lading hjemme med oppgradert lader, så det er ikke verdt prisen (12,900)
Men når man er på tur er det da mye å hente på å kjøpe oppgradert lader?
Håper å få bilen neste uke mandag eller tirsdag og må bestemme meg for om jeg ønsker oppgradert lader.
Modell X60D Luft/Hengerfeste/Vinter/AP  Des 2016

Øyvind.h

Lite verdi i bedre lader nå. Liten effektøkning og høy pris.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

#7
På tur vil du vel uansett helst bruke supercharger eller chademo, og da har ikke ombord-laderen noen betydning. Ville heller lagt pengene i et chademo-adapter, det er rimeligere enn den oppgraderte laderen og tre ganger så raskt.  AC-lading med den innebygde laderen er mest egnet til lading på destinasjon eller hjemme.

Hvis kursen du skal lade på er 32A vil du ikke få noen økning med standardladeren på 2,5-fas, men om den er sikret med f.eks. 25A vil du få økning på 15,7% uansett :)

Hovda

Jeg har sikring på 32A til den kursen jeg skal bruke, mener du jeg vi få alt tilgjengelig strøm til lade med uten å oppgradere da?
Modell X60D Luft/Hengerfeste/Vinter/AP  Des 2016

Hovda

Modell X60D Luft/Hengerfeste/Vinter/AP  Des 2016

Muffinman

Nei, med 32A får du samme effekt på 2,5 fase som på 32A enfase med standardladeren. Men du får dine 15,7% ekstra på noe lavere strømstyrker. Med andre ord, ikke noe å hente på 2,5 fase med standardlader på denne kursen.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på fredag 16. desember 2016, klokken 20:29
Nei, med 32A får du samme effekt på 2,5 fase som på 32A enfase med standardladeren. Men du får dine 15,7% ekstra på noe lavere strømstyrker. Med andre ord, ikke noe å hente på 2,5 fase med standardlader på denne kursen.

Å kalle det "2,5"-fase blir feil, det er lading på 2 av 3 faser. Fordelen (med standardlader) er at man ikke belaster sikringen 100% (maks strømtrekk på felles faseleder er under 28A) samt at man får en jevnere fasebelastning (2x16A istedenfor 1x32A). Så det er smart å koble opp 3-fase selv om man ikke får raskere lading av det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hovda

så hva mener du er den beste løsningen i mitt tilfelle?
Tesla veggboks?
Blå 230v 3-fase 32A stikk?
Blå 230v 1-fase 32A stikk?
Andre som bør vurderes?
Modell X60D Luft/Hengerfeste/Vinter/AP  Des 2016

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på fredag 16. desember 2016, klokken 21:28
Å kalle det "2,5"-fase blir feil, det er lading på 2 av 3 faser.
Mange er har nok fått det med seg, men synes man må kalle det noe enklere enn "lading på 2 av 3 faser". Det vil uansett ikke gi mer mening enn "2,5 fase" uten en viss innsikt i elektroteknikken.  For min del handler det om å velge et begrep som skiller seg fra "trefase" og som er lett å kjenne igjen.

jkirkebo

Sitat fra: Hovda på fredag 16. desember 2016, klokken 21:40
så hva mener du er den beste løsningen i mitt tilfelle?
Tesla veggboks?
Blå 230v 3-fase 32A stikk?
Blå 230v 1-fase 32A stikk?
Andre som bør vurderes?

Du har alt en kurs, hva er den terminert i?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA