Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva får jeg på 3 fas - 230v ?

Startet av rsomby, fredag 02. desember 2016, klokken 15:28

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på fredag 16. desember 2016, klokken 21:41
Sitat fra: jkirkebo på fredag 16. desember 2016, klokken 21:28
Å kalle det "2,5"-fase blir feil, det er lading på 2 av 3 faser.
Mange er har nok fått det med seg, men synes man må kalle det noe enklere enn "lading på 2 av 3 faser". Det vil uansett ikke gi mer mening enn "2,5 fase" uten en viss innsikt i elektroteknikken.  For min del handler det om å velge et begrep som skiller seg fra "trefase" og som er lett å kjenne igjen.

Jeg kaller det "2-fase lading". Korrekt nok og greit å skille fra 1-fase og 3-fase lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Sitat fra: Muffinman på fredag 16. desember 2016, klokken 21:41
Sitat fra: jkirkebo på fredag 16. desember 2016, klokken 21:28
Å kalle det "2,5"-fase blir feil, det er lading på 2 av 3 faser.
Mange er har nok fått det med seg, men synes man må kalle det noe enklere enn "lading på 2 av 3 faser". Det vil uansett ikke gi mer mening enn "2,5 fase" uten en viss innsikt i elektroteknikken.  For min del handler det om å velge et begrep som skiller seg fra "trefase" og som er lett å kjenne igjen.

Jeg forsøker meg med "V-kobling", "V-faselading" eller "V-lading". Har ikke sett dette andre steder. Uttrykket antyder hvordan to laster kobles i V mot én felles faseleder. Videre er det lett å si, lettere enn f.eks. "2/3-delslading" som kunne vært et alternativ.

KjellG

Sitat fra: Muffinman på fredag 16. desember 2016, klokken 21:41
Sitat fra: jkirkebo på fredag 16. desember 2016, klokken 21:28
Å kalle det "2,5"-fase blir feil, det er lading på 2 av 3 faser.
Mange er har nok fått det med seg, men synes man må kalle det noe enklere enn "lading på 2 av 3 faser". Det vil uansett ikke gi mer mening enn "2,5 fase" uten en viss innsikt i elektroteknikken.  For min del handler det om å velge et begrep som skiller seg fra "trefase" og som er lett å kjenne igjen.

Jeg forsøker meg med "V-kobling", "V-faselading" eller "V-lading". Har ikke sett dette andre steder. Uttrykket antyder hvordan to laster kobles i V mot én felles faseleder. Videre er det lett å si, lettere enn f.eks. "2/3-delslading" som kunne vært et alternativ.

Hovda

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 01:21
Sitat fra: Hovda på fredag 16. desember 2016, klokken 21:40
så hva mener du er den beste løsningen i mitt tilfelle?
Tesla veggboks?
Blå 230v 3-fase 32A stikk?
Blå 230v 1-fase 32A stikk?
Andre som bør vurderes?

Du har alt en kurs, hva er den terminert i?

Jeg har 3-fase 230v 32A inne i uthuset som jeg tenkte å få ført igjennom veggen og sette opp en stikk/veggboks ute, hva anbefaler du er det beste og mest fleksibel løsningen?

(jeg har også en Leaf som lader på 230v 16A schuko på egen kurs)
Modell X60D Luft/Hengerfeste/Vinter/AP  Des 2016

jkirkebo

Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 12:05
Jeg har 3-fase 230v 32A inne i uthuset som jeg tenkte å få ført igjennom veggen og sette opp en stikk/veggboks ute, hva anbefaler du er det beste og mest fleksibel løsningen?

(jeg har også en Leaf som lader på 230v 16A schuko på egen kurs)

Det mest fleksible løsningen er en ladestasjon med type 2 uttak siden du da kan lade alle typer moderne elbiler der. Tesla sin ladestasjon kan ikke brukes till Leafen, ei heller en 32A industrikontakt (uten en dyr 3.parts ladekabel). Dessuten må du ha jordfeilbryter type B og hvis du ikke kjøper en ladestasjon med slik integrert må du sette opp en i kapsling inne i uthuset. Det vil fort koste endel kroner.

Jeg selger jo denne, men leveringstiden er dessverre ca. 6 uker for tiden:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hovda

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 12:41
Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 12:05
Jeg har 3-fase 230v 32A inne i uthuset som jeg tenkte å få ført igjennom veggen og sette opp en stikk/veggboks ute, hva anbefaler du er det beste og mest fleksibel løsningen?

(jeg har også en Leaf som lader på 230v 16A schuko på egen kurs)

Det mest fleksible løsningen er en ladestasjon med type 2 uttak siden du da kan lade alle typer moderne elbiler der. Tesla sin ladestasjon kan ikke brukes till Leafen, ei heller en 32A industrikontakt (uten en dyr 3.parts ladekabel). Dessuten må du ha jordfeilbryter type B og hvis du ikke kjøper en ladestasjon med slik integrert må du sette opp en i kapsling inne i uthuset. Det vil fort koste endel kroner.

Jeg selger jo denne, men leveringstiden er dessverre ca. 6 uker for tiden:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Vil en ladestasjon gi meg mer ladefart/strøm til Tesla'en enn en blå 230v 32A industrikontakt?, eller blir det det samme?
Modell X60D Luft/Hengerfeste/Vinter/AP  Des 2016

jkirkebo

Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 13:09
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 12:41
Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 12:05
Jeg har 3-fase 230v 32A inne i uthuset som jeg tenkte å få ført igjennom veggen og sette opp en stikk/veggboks ute, hva anbefaler du er det beste og mest fleksibel løsningen?

(jeg har også en Leaf som lader på 230v 16A schuko på egen kurs)

Det mest fleksible løsningen er en ladestasjon med type 2 uttak siden du da kan lade alle typer moderne elbiler der. Tesla sin ladestasjon kan ikke brukes till Leafen, ei heller en 32A industrikontakt (uten en dyr 3.parts ladekabel). Dessuten må du ha jordfeilbryter type B og hvis du ikke kjøper en ladestasjon med slik integrert må du sette opp en i kapsling inne i uthuset. Det vil fort koste endel kroner.

Jeg selger jo denne, men leveringstiden er dessverre ca. 6 uker for tiden:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Vil en ladestasjon gi meg mer ladefart/strøm til Tesla'en enn en blå 230v 32A industrikontakt?, eller blir det det samme?

Med enkeltlader får du ikke raskere lading, men du får en jevnere fordeling av strømtrekket over fasene. Teslaen vi trekke 2x16A istedenfor 1x32A.

Med dobbeltlader/utvidet lader får du 15% raskere lading. Teslaen vil trekke 2x18,5A, til sammen 37A effektivt eller 8,5kW.

Dette får du kun med ladetstasjon, blått CEE-støpsel + UMC gir bare mulighet for 1x32A (7,4kW).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

"Med enkeltlader får du ikke raskere lading, men du får en jevnere fordeling av strømtrekket over fasene. Teslaen vi trekke 2x16A istedenfor 1x32A."

Hvorfor kan en ikke oppnå 15% ekstra her? Alternativt, får en fordelt lasten med enkeltlader?

Hovda

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 15:43
Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 13:09
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 12:41
Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 12:05
Jeg har 3-fase 230v 32A inne i uthuset som jeg tenkte å få ført igjennom veggen og sette opp en stikk/veggboks ute, hva anbefaler du er det beste og mest fleksibel løsningen?

(jeg har også en Leaf som lader på 230v 16A schuko på egen kurs)

Det mest fleksible løsningen er en ladestasjon med type 2 uttak siden du da kan lade alle typer moderne elbiler der. Tesla sin ladestasjon kan ikke brukes till Leafen, ei heller en 32A industrikontakt (uten en dyr 3.parts ladekabel). Dessuten må du ha jordfeilbryter type B og hvis du ikke kjøper en ladestasjon med slik integrert må du sette opp en i kapsling inne i uthuset. Det vil fort koste endel kroner.

Jeg selger jo denne, men leveringstiden er dessverre ca. 6 uker for tiden:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Vil en ladestasjon gi meg mer ladefart/strøm til Tesla'en enn en blå 230v 32A industrikontakt?, eller blir det det samme?

Med enkeltlader får du ikke raskere lading, men du får en jevnere fordeling av strømtrekket over fasene. Teslaen vi trekke 2x16A istedenfor 1x32A.

Med dobbeltlader/utvidet lader får du 15% raskere lading. Teslaen vil trekke 2x18,5A, til sammen 37A effektivt eller 8,5kW.

Dette får du kun med ladetstasjon, blått CEE-støpsel + UMC gir bare mulighet for 1x32A (7,4kW).

Så om jeg velger blått CEE-støpsel uten ladestasjon hva får jeg da?
Modell X60D Luft/Hengerfeste/Vinter/AP  Des 2016

Thor2014


jkirkebo

Sitat fra: KjellG på lørdag 17. desember 2016, klokken 17:35
"Med enkeltlader får du ikke raskere lading, men du får en jevnere fordeling av strømtrekket over fasene. Teslaen vi trekke 2x16A istedenfor 1x32A."

Hvorfor kan en ikke oppnå 15% ekstra her? Alternativt, får en fordelt lasten med enkeltlader?

Lasten fordeles på 2 delladere, og disse er (med enkeltlader) begrenset til 16A hver. Kursen kan levere 18,5A men det krever da dobbeltlader (hver dellader på bil med dobbeltlader takler 32A).

Lasten blir fordelt like bra med enkeltlader og dobbeltlader.

Har man en 25A kurs er det null fordel med enkeltlader, siden bilen da vil lade med 2x14,5A og 14,5<16.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hovda

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 19:47
Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 18:41
Så om jeg velger blått CEE-støpsel uten ladestasjon hva får jeg da?

1x32A, 7,4kW.

Takk for alle svar, jeg tror jeg går for blått CEE-støpsel.
Modell X60D Luft/Hengerfeste/Vinter/AP  Des 2016

jkirkebo

Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 21:53
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 19:47
Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 18:41
Så om jeg velger blått CEE-støpsel uten ladestasjon hva får jeg da?

1x32A, 7,4kW.

Takk for alle svar, jeg tror jeg går for blått CEE-støpsel.

Bare vær obs på at om stikket står utsatt for vær og vind bør du prøve å lage noen slags beskyttelse rundt/over "kladden" på UMC. UMC har vist seg å ikke være spesielt holdbar om den hele tiden henger ute i regnet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hovda

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 22:52
Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 21:53
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 19:47
Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 18:41
Så om jeg velger blått CEE-støpsel uten ladestasjon hva får jeg da?

1x32A, 7,4kW.

Takk for alle svar, jeg tror jeg går for blått CEE-støpsel.

Bare vær obs på at om stikket står utsatt for vær og vind bør du prøve å lage noen slags beskyttelse rundt/over "kladden" på UMC. UMC har vist seg å ikke være spesielt holdbar om den hele tiden henger ute i regnet.

Det skal jeg nok få til, tenker jeg modifiserer en plastboks eller flaske.

Eller har noen et tips til en god løsning som er testet? (send gjerne med et bilde eller to)
Modell X60D Luft/Hengerfeste/Vinter/AP  Des 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA