Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Grilstad - elbilødeland

Startet av gauge, fredag 02. desember 2016, klokken 09:52

« forrige - neste »

gauge

Bedriften flyttet til Grilstad, i den f.b. ble det anmodet om flere elbiluttak, ingenting skjer og fossiltenking og gratis-drivstoff argumenter dominerer.
Det ble etablert 5 uttak som på tidl arbeidsted, men ny schuko og 10A begrensning førte i praksis til en forværring av lademulighetene. Endel får kanskje ikke fylt nok til at de gidder å flytte seg til lunch. Det blir at de som ikke har unger å levere, og som kommer først på jobb som lader.

I området rundt er det ikke mye bedre ser det ut til. Observerer ingen ladepunkt verken offentlig eller privat i nærheten. Mulig borettslagene på Grilstad Marina har noe, men tviler sterkt. Utbygger i området, som er Koteng, ser ut til å tilhøre fossil segmentet av befolkningen.

Warlock

Dessverre bor jeg nok ikke nær nok til å kunne hjelpe deg.
Får man gratis kaffe på dette arbeidsstedet? Det er gjerne dyrere pr dag pr pers enn en full tank på elbilen. Spesielt om han hipsteren som skal ha dyr og speisell kaffe(maskin) har vunnet terreng...
dette er noe man burde kunne ta under lønnsforhandlingene, speiselt når frynsegodene dukker opp. Betalt telefon, nett hjem (hjemmekontor), parkering etc. Tror det blir mer arbeid enn inntjening dersom et arbeidssted skulle ta betalt (før skatt?) for ladestrøm til elbil.

leafnor

En bedrift på Grilstad har 36 ladepunkt montert for sine ansatte, så helt øde er det ikke.
Dog hjelper det ikke for andre enn de som jobber der. 
Det er betalingsordning på bruken Det gjør at flere av de som kjører EL-bil og som nødvendigvis ikke trenger "free energy" lar være å oppta et ladepunkt.
Akkurat nå er det flere stikk enn EL-biler, slik at fosilbiler kjøper seg plass for motorvarmer.
Rangen er EL-bil, ladbar hybrid, motorvarmer om det ble flere enn 36 med ønske om en stikk.


Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

gauge

Sitat fra: leafnor på lørdag 03. desember 2016, klokken 17:32
En bedrift på Grilstad har 36 ladepunkt montert for sine ansatte, så helt øde er det ikke.
Dog hjelper det ikke for andre enn de som jobber der. 
Det er betalingsordning på bruken Det gjør at flere av de som kjører EL-bil og som nødvendigvis ikke trenger "free energy" lar være å oppta et ladepunkt.
Akkurat nå er det flere stikk enn EL-biler, slik at fosilbiler kjøper seg plass for motorvarmer.
Rangen er EL-bil, ladbar hybrid, motorvarmer om det ble flere enn 36 med ønske om en stikk.

Vet du hvordan denne bedriften har organisert betalingsløsningen?
Er redd for å ende opp med noe eksternt, som skal tjene penger på elbilladerne sine.
Støtter at man skal betale, men da til bedriftens selvkost. Strøm er et samfunnsgode som alle tjener på at vi benytter oss av.
Alle alternativer til elbil er egentlig å sløse med energien.

leafnor

Det vet jeg. Årskostnaden er 1000,-/år. Melder man seg inn i ordningen midt i året, dvs fra 1/7 er det 500,- ut året.
Dette er selvkostnad på forbruket. Om det skulle blitt regnet inn nedbetaling av anleggskostnaden skulle det vært 4-5 ganger det beløpet. Det er bedriftens policy det bygger på at det er kun strømkostnaden.
Beløpet 1000,- ble regnet ut ifra at de som jobber der bor omtrent 3 mil unna. Tilsier omtrent 6 kWt per dag om de starter på 100%. 220 dager i året blir det maks 1320 kWt. 75 øre/kWt blir 1000,-.

Hva skulle du vært villig til å betale for en "gratis" parkering med 16A lademulighet?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

gauge

Er dette Schuko? Nå må man vel ha disse B-vernene og begrensningen er uansett 10A.
Kanskje man skulle sett på priser på profesjonelle ladepunkt, disse trenger vel bare et vanlig vern(?) og kan dessuten levere 16A.

1000kr pr år er det samme som jeg kom frem til i forslaget som ble sendt ut på høring før flyttingen.
Men desverre avslått med grunnlag i ublu prising på tilleggsordre på nybygget, og den nevnte fossiltenkningen hos enkelte hjelper vel heller ikke.

leafnor

Det er Schuko, og 16A. Prosjektert og installert før bestemmelsene med 10A som begrensning.
Synd med ublu kostnad. Ettermontert ble det over 10.000,- per punkt på den bedriften. Nedbetaling på 10år skulle tilsi at om den som lader betalte 2000,-, overkommelig for den som har EL-bilen, så kom bedrift og bruker greit ut av det tross alt etter hvert.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

gauge

Høres ut som dere har funnet en fornuftig løsning.

Det siste jeg har hørt i saken er at det skal etableres en betalingsordning for de 5 uttakene vi har, slik at færre bruker dem. Det ble brukt argumentasjon om at folk utnytter uttakene til å få gratis strøm. Det skulle koste 20 kr dagen.

Å betale 20 kr for 10A schuko tror jeg de færreste gidder. Folk kommer til å lade hjemme, hvilket også ser ut til å være motivet bak beslutningen.
Jeg har forøvrig poengtert samfunnsmessige behov om off peak hour lading av elbiler, desverre for døve ører ser det ut til.

leafnor

20 kr dagen i ca 220 dager arbeidsdager er 4400,- på året.
Kanskje marked for betalt ladeplass på Grilstad for den som har plasser ledig?
3000,- som eksempel for en parkering med 16A lademulighet?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

gauge

Dette ble vist innført en annen plass i konsernet, med den følge at mange færre ladet. Ikke så rart, hvis det skal koste 3-4 ganger så mye som å lade hjemme.
Så man må vel kanskje bare gå ut fra at bedriften ikke ønsker å tilrettelegge for elbiler.

Forøvrig synes jeg det er mye fossiltenking blant "eliten" i Trondheim. Reitan skal vel starte bensinstasjonskjede igjen ??? Og Borten-Moe er et kapittel for seg selv. Desverre smitter slikt nedover i rekkene også.

gauge

Bedriften har innført betaling. 20 kr for halve dagen.
I praksis får man vel strøm for 4-5 kr på de timene. (10A)
Det er en long shot, og ser neppe ut til å bli brukt. Men det er vel også målet,  problemet med for få ladeplasser er dermed "løst" for bedriften.

leafnor

4 timer, 8 kWt på 10A kurs.
2,5 per kWt, fortsatt billigere enn bensin tross alt.

Så om du må lade, så er det penger spart fremfor å kjøre fossil.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Haavis

Jeg jobber også på Grilstad, i samme bygget som Coop Extra. I kjelleren her var det etablert 4 stk doble Schuko-stikk, altså 8 tilgjengelige for elbiler. Problemet var at disse delte på 2 stk 16A sikringer. Så hvis mer enn 2 biler koblet seg på samme sikring, gikk den. Noe som skjedde så og si hver dag. Vaktmester ble til slutt lei av å slå på sikringene hele tiden og de har nå fjernet skiltene for Elbil-lading og det er ikke strøm tilgjengelig lenger.

Hvor er det bedriften deres har etablert lade-plasser? Er det Koteng som ordnet dette eller bedriften selv?

leafnor

Hvis du tenker på der jeg jobber, så bedriften selv.
Nå 14 i ordningen for bruk av strøm. 1000,- per år. Det er flere Leaf/Golf/BMW eiere som lar være å benytte seg av muligheten. Hadde det vært gratis, skulle nok alle plasser vært opptatt og de med virkelig behov hatt problem med å finne ladeplass. Tror ikke det skal så mange kroner til i kostnad før det siler ut de som strengt tatt ikke trenger å lade, og de som helst må for å slippe angst.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

gauge

Sitat fra: Haavis på onsdag 08. mars 2017, klokken 15:36

Hvor er det bedriften deres har etablert lade-plasser? Er det Koteng som ordnet dette eller bedriften selv?
Tror det var en del av standardpakken fra Koteng og co. Var ihvertfall ikke mulig å få utvidet antall punkter. Koteng har forresten solgt bygget til Pareto eller noe slikt, for å finansiere neste prosjekt.

Pga meget lavt belegg har prisen nå blitt satt ned til 15 kr for halve dagen. Hender seg at det står en bil der av og til, men de fleste plassene står alltid tomme.
De fleste lader nok billigere hjemme. 4 t*2kW*75øre/kWh = 6kr hjemme, altså bare 3dobbelt så dyr strøm på jobben.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA