Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler med kjøreassistent

Startet av Audunk, onsdag 30. november 2016, klokken 22:44

« forrige - neste »

Audunk

Hvilke elbiler har kjørehjelp som adaptiv cruise control, filvarsler og automatisk nødbrems(eller hva jeg kan kalle det)? Har alle biler med adaptiv cruise control også nødbrems?
Det er så forvirrende når alle produsentene kaller systemene sine for forskjellige ting.
Så vidt jeg har greid å finne ut nå er biler med en form for kjøreassistanse (med det tenker jeg på et system som selv passer og justerer avstand foran, fila man ligger i og nødbremsesystem)
VW Golf
Hyundai Ioniq
BMW i3
Kia Soul (?)

Er det flere biler som har det? Hva er forskjellen på systemene til de forskjellige bilene?
Noen av elbilene som har automatisk lukeparkering?

Counterpointer


KapteinLefso

2017 BMW i3

turfsurf

Tesla har alt dette. MB-B ED har vel ACC, men tror ikke den har filholder. Filholderen til i3 er begrenset til 60km/t og kun på kjente motorveier.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

KapteinLefso

#4
Lurer faktisk på om MB-B mangler ACC. Tror dette var en av grunnene til at jeg avskrev den.

Den har radarbasert regenerering, men tror ikke dette betyr at den har ACC?
2017 BMW i3

CitB59EL

B klassen har ikke ACC. Den har en radar som automatisk bremser/regenererer men den fungerer IKKE på cruise controll kun uten. Bilen må stå i Dauto for at dette skal fungere-meget behagelig inn mot rundkjøringer . Mercedes har iflg min selger modell politikk at en må opp på C klasse for å få ACC og oppvarmet ratt-argh. Personlig tror jeg de kunne brukt denne radaren til noe mer... Vi har "ratt rister" på vår med fil skifte varsler i speil på vår-fåes via fil holder pakken til ca 8k. Men bilen styrer ikke aktivt selv-kun vibrasjon i ratt ved kjøring over hvite striper på h/v side.   

AppleKnocker

#6
Ioniq har ACC og filholder. Filholderen er noe enklere enn f.eks Tesla. Den gjør et par korreksjoner, men begynner å pipe hvis man ikke styrer selv. Fungerer godt som sikkerhetssystem for å hindre at fører sovner eller ikke følger men, men bilen kjører ikke selv.

Slik jeg forstår det fungerer Lane assist i eGolf på samme måte.

BMW Traffic Jam Assistent er vel hakket mer avansert og kan styre selv, men kun under 60 og kun på vise type veier?

I Tesla med AP1 kan man under de fleste forhold la bilen kjøre selv, men være klar til å gripe inn. Det er ikke anbefalt på tofelts vei, men det er ikke lagt inn noen generell sperre som hindrer at man kan starte Autopilot på tofeltsvei. Bilen gjør likevel en spesifikk vurdering av om veien er egnet, og hvis det f.eks mangler veimerking kan autopilot være deaktiviert for kortere eller lenger distanser.
AP2 skal vel være mer avansert, men det tar tid før funksjonene rules ut (typisk flere år fra nå)

Nissan Leaf har såkalt "førerkortbeslag assistant". Uansett hvor hardt man tråkker på gassen i 110 sone vil man aldri komme over grensen for førerkortbeslag.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

jkirkebo

Sitat fra: CitB59EL på torsdag 01. desember 2016, klokken 08:15
Mercedes har iflg min selger modell politikk at en må opp på C klasse for å få ACC og oppvarmet ratt-argh.

Tror nok de må gi seg på dette snart, etterhvert som selv billige småbiler kommer med slikt utstyr.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tutti

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. desember 2016, klokken 11:40
Sitat fra: CitB59EL på torsdag 01. desember 2016, klokken 08:15
Mercedes har iflg min selger modell politikk at en må opp på C klasse for å få ACC og oppvarmet ratt-argh.

Tror nok de må gi seg på dette snart, etterhvert som selv billige småbiler kommer med slikt utstyr.
Det finnes fortsatt tyske firmaer som ikke ønsker at ansatte skal bruke pc på jobb..

ReneM

Egolf har automatisk parkering. Både luke og ryggeparkering. Dette fungerer egentlig ganske greit.

Det er en rekke assistenter tilgjengelig på egolf:
- ACC (standardutstyr)
- frontassist nødbrems (standardutstyr)
- lane assist
- high beam assist
- skiltgjenkjenning
- blind spot overvåking
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Vesel

#10
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 01. desember 2016, klokken 08:16
Ioniq har ACC og filholder. Filholderen er noe enklere enn f.eks Tesla. Den gjør et par korreksjoner, men begynner å pipe hvis man ikke styrer selv. Fungerer godt som sikkerhetssystem for å hindre at fører sovner eller ikke følger men, men bilen kjører ikke selv.
Dersom man går inn i innstillingene og velger "Active LKAS" vil Ioniqen i praksis kjøre helt av seg selv på landevei, som autopiloten til Tesla. Det er imponerende! Funka ikke perfekt på en svingete vei da jeg prøvde den en vinternatt, da. Jeg måtte ta over styringa i blant så den ikke kjørte inn i autovernet. Det farlige er at bilen gir ingen alarm om at den verken aktiverer eller deaktiverer autostyringa. Man må følge med på et rattsymbol i dashbordet, i en helt spesiell visningsmodus, om man skal vite.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

AppleKnocker

Vel, helt som Tesla er det ikke :-)

Jeg opplevde ikke denne funksjonen som noe i nærheten av selvkjøring. Derimot fungerer den ypperlig som sikkerhetsnett for å redde inn akutte førerfeil eller et øyeblikks uoppmerksomhet.

Det er godt mulig dette er et sikrere konsept enn å la bilen kjøre selv.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA