Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når var estimert leveringstid og når fikk dere faktisk bilene?

Startet av Bernts1, tirsdag 29. november 2016, klokken 13:17

« forrige - neste »

Bernts1

Så folkens, når var det dere som har fått bilene var blitt estimert levert og når fikk dere faktisk bilene. Bare lurer fordi det virker som det er litt vel mye sprik mellom når forhandlere sier de kan levere biler og når de faktisk blir levert. 

jornhd

Bestilte i midten av september. Fikk estimert slutten av november. Hentet bilen 25. november, så det stemte bra. :)

TeslaRonny

Bestilte bil 25 sept. Ble forespeilet levering første halvdel av november. I dag fikk jeg vite at det blir ca 10-15 desember. Blir sur av sånt og vurderer nå å droppe kjøpet til fordel for noe annet

Bernts1

Sitat fra: TeslaRonny på onsdag 30. november 2016, klokken 17:47
Bestilte bil 25 sept. Ble forespeilet levering første halvdel av november. I dag fikk jeg vite at det blir ca 10-15 desember. Blir sur av sånt og vurderer nå å droppe kjøpet til fordel for noe annet

Da hadde isåfall noen andre blitt veldig glad :p

HPSE

Bestilte 15 september. På kontrakt står det levering november/desember, men selger trodde den ville komme i november... Den ble ikke sendt fra Korea før 5 november og det var sagt at båten ville komme til Tyskland der bilen sannsynligvis vil bli lastet om ca 19 desember... og planlagt utlevering ble satt til 30 desember.. Nå ser eg at båten har planlagt ankomst Ghana (!) 12 desember og tyskland 24 desember, så er ikke lenger realistisk å tro eg får den i 2016 :(
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

ProsjektX

Litt skuffende at de ikke klarer å tracke en leveranse i disse dager, og ikke minst holde kunder oppdatert om eventuelle avvik underveis..? Er det Hyundai, eller et generelt problem med transport av nye biler?
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Richard Ioniq

Bestilte allerede i sommerferien, sto faktisk i Djurs Sommarland da vi måtte avgjøre hvorvidt vi skulle ha soltak og ventilerte skinnseter (noe vi gikk for).
Pga noe rot og forsinkelser med vinterfelger fikk vi den 15 November men da måtte vi nøye oss med alternative felger (De bestilte ble satt på 2 uker senere)

Men det var visst noe forsinkelser pga streik i Korea tidlig i prossessen.
Likevel ble vi oppdatert av forhandler på Kjeller hele veien.


Hzkw

Bestilte min tidlig Oktober, og fikk beskjed om at hvis jeg valgte stoffseter ville bilen bli levert tidlig november. Fyrte på med hjemmelader, og kjøpte vinterdekk slik at dette var klart til bilen kom. Hørte lite fra forhandleren, så måtte kontakte dem selv. De ringte meg tilbake i slutten av november og sa at leveringen ville bli i februar/mars. Skulle ønske jeg kunne si opp kontrakten, men nå har jeg vinterdekk/felg og hjemmelader jeg ikke kan bruke. Leiebil kunne jeg få for 4500kr mnd. Kunne da ikke avregistrere min gamle bil, og måtte kjøpe nye vinterhjul til denne også :-) Noen form for kompensasjon for sen levering var helt uaktuelt, selv om dette er nedfelt i kontrakten.
Antar da at jeg får bilen en gang i mars.
God start gitt :-)

Trond.m

Sitat fra: Hzkw på tirsdag 13. desember 2016, klokken 12:29
Noen form for kompensasjon for sen levering var helt uaktuelt, selv om dette er nedfelt i kontrakten.
Antar da at jeg får bilen en gang i mars.
God start gitt :-)
Står det levering november / desember i kontrakten, så vil jeg tro at du har krav på kompensasjon for sen levering. Ville kontaktet importøren.

Hzkw

Står "forventet levering" November i kontrakten. Har kontaktet forhandleren, og da fikk jeg beskjed om at importør er knallhard på å ikke kompensere for noe som helst. Noe av det mest tullete opplegget jeg har kommet borti ang nybil. Snodig med 4 mnd lengre leveringstid enn forventet spør du meg.

J@x

Sitat fra: Hzkw på tirsdag 13. desember 2016, klokken 16:16
Står "forventet levering" November i kontrakten. Har kontaktet forhandleren, og da fikk jeg beskjed om at importør er knallhard på å ikke kompensere for noe som helst. Noe av det mest tullete opplegget jeg har kommet borti ang nybil. Snodig med 4 mnd lengre leveringstid enn forventet spør du meg.

Du har vel litt rettigheter etter forbrukerkjøpsloven vil jeg tro...:

Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 20

b) kreve oppfyllelse etter § 21

c) kreve heving etter § 23

d) kreve erstatning etter § 24.

Bestile selv i går og fikk forventet levering februar/mars
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

1oniq

Sitat fra: Hzkw på tirsdag 13. desember 2016, klokken 16:16
Står "forventet levering" November i kontrakten. Har kontaktet forhandleren, og da fikk jeg beskjed om at importør er knallhard på å ikke kompensere for noe som helst. Noe av det mest tullete opplegget jeg har kommet borti ang nybil. Snodig med 4 mnd lengre leveringstid enn forventet spør du meg.

Høres helt absurd ut.
Jeg hadde tatt kontakt med Forbrukerrådet og hørt ned dem.
Om det kommer frem i kontrakten at forventet lever er november har sikkert de noe formening om hvor mye tid det skal gå før forventningen blir urimelig.
Kanskje du har rett på leie bil gratis etter norsk lov ?
Jeg hadde iallfall stått på mitt og ikke gitt opp.

Jeg fikk foresten en avbestilt bil som blir levert de neste dagene siden forventningen de ga meg under salget ikke stod i tråd med realiteten. Ble "lovet" bil i desember/januar men fikk senere beskjed om at der tidligst ble mars april.
Stå på ditt. send dem masse Mail, ring den og gjerne involvert Huyndai Norge. Jeg fikk tilbud rett etter jeg var i kontakt med Huyndai norge om en bil med korte levering.

fredriks

Sitat fra: J-B på tirsdag 13. desember 2016, klokken 16:38
Bestile selv i går og fikk forventet levering februar/mars

What? De to forhandlerne jeg har snakket med har vært ganske enige om juni. Er dette bil de hadde på lager?
2017 Hyundai Ioniq levert 07.17.
Din Model Din Model 3 ble reservert 01/04/2016.

Hzkw

Jeg har sendt forbrukerrådet en mail, så vi får se. Lar meg sjeldent bli hissig, men kjenner jeg er det nå. Leiebil til 4500kr mnd er uakseptabelt. Skal sende Hyundai Norge en mail, bare for å ha gjort det :-) Skuffelsen er stor da man gleder seg til ny bil. Greit å slippe en kald 98' Partner.

J@x

Sitat fra: fredriks på tirsdag 13. desember 2016, klokken 17:07
Sitat fra: J-B på tirsdag 13. desember 2016, klokken 16:38
Bestile selv i går og fikk forventet levering februar/mars

What? De to forhandlerne jeg har snakket med har vært ganske enige om juni. Er dette bil de hadde på lager?

Ja, de hadde to biler på vei uten kjøper. Måtte velge mellom blå med alt utenom takluke, eller hvit med alt inkl takluke.. så da ble det hvit.
Og så gjenstår det å se om leveringstiden blir som lovet.
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA