Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er de mest alvorlige feilene du har opplevd med din Tesla?

Startet av Cowboystrekk, tirsdag 29. november 2016, klokken 09:03

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Vet det har vært noen slike avstemninger før, men lenge siden sist, kunne vært kjekt å få en oversikt over hvor mange som har mandagsbiler. Om noen har tips til endringer i avstemninga, kategorier så fyr løs :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Jejl

#1
Helt nye biler vil vel stort sett være feilfrie, så det hadde vel vært greit at kun biler som har kjørt en stund var med i avstemningen.

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

Mangler mulighet for å beskrive omfang. Feil som ikke har medført driftsstans, men som er stadig tilbakevendende eller ikke blir fikset, samt feil som blir påført på verksted er også alvorlig når det medfører at bilen må på verksted om og om igjen. P85`en i signaturen har vært inne 11 ganger, og lista over feil er vanvittig lang. Endelig er det meste i orden, bortsett fra at de ikke har lykkes med å forklare - eller rette - et abnormt tap i batterikapasitet.  Om jeg krysser av for mindre feil som ikke har medført driftsstans vil ikke det være i nærheten av å beskrive virkeligheten. Det ville kanskje passet på den nyeste bilen hvor "medsendte" mangler var ferdig fikset etter to verkstedbesøk og 6 måneder, og hvor lista har vokst på seg igjen noen måneder senere.

Tuxedo

Årsaken til at det her blir fokusert på driftsstans er nok at avstemningen ble inspirert av en tråd om hvorvidt bilen er anvendelig som nr én-bil.

Øyvind.h

Spørs om ikke undersøkelsen burde suppleres med bilens produksjonsår.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cowboystrekk

Undersøkelsa er knytta opp mot bil nr.1-tråden som en av dere påpekte. Å legge inn alle variabler med årstall, antall feil av annen type etc blir litt komplisert. Poenget mitt er mest å få frem hvor stor andel av eierne som ikke kunne hatt dette som nr.1 bil pga mye alvorlige feil.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

fonberg

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 29. november 2016, klokken 14:45
Undersøkelsa er knytta opp mot bil nr.1-tråden som en av dere påpekte. Å legge inn alle variabler med årstall, antall feil av annen type etc blir litt komplisert. Poenget mitt er mest å få frem hvor stor andel av eierne som ikke kunne hatt dette som nr.1 bil pga mye alvorlige feil.

Spørs i hvilken grad du kan lese det ut av denne statistikken også.

Min nåværende (S85D 2016) hadde full driftsstans én time etter jeg tok den ut (visstnok pga. dårlig montert strømtilførsel fra hovedbatteri), og den ble henta på flatbed. Likefullt kjørte jeg Tesla fra Trondheim til østlandet morgenen etter (lånebil og fantastisk service fra min DES). Fikk tilbake min egen bil etter noen dager, den har gått som ei klokke i 12-13000 km siden, og får fikset noen småfeil i januar.

Min første (S85 2013) hadde noen mer alvorlige feil (DU, hovedbatteri, ladestopp, "sammenbrudd" pga. dekktrykk-styring av gammel type).

De to gangene det har vært akutt behov har jeg fått lånebil av Tesla Trondheim veldig raskt. Dette er i løpet av tre år og 85.000 km. Ut fra dette og mine øvrige erfaringer synes jeg det fungerer greit å ha Tesla som nr. 1-bil.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

TeslaSvein63

Kom ikke helt beleilig denne avstemmingen nei. Den har jeg ventet på. Mønsteret er forutsigbart. Artig avstemming gitt og meningsløs så lenge man ikke kan krysse av de fire øverste alternativene samtidig.

amund

Kanskje det hadde vært mer interessant å krysse av hvor mange ganger bilen har vært inne? Min har 5 eller 6 tror jeg. Husker ikke feilene, men jeg husker lånebilene. Grøss og gru.

Min har kun småfeil eller feilmeldinger (en av dem førte til ny DU) - men aldri driftsstans. Hadde det ikke vært et HELVETE å krangle med de ansatte hver gang hadde jeg vært strålende fornøyd. (F.eks. har jeg holdt på i ett helt år med å få nye trykksensorer i vinterdekka, året inkluderer at bilen har vært inne 3 ganger, inkludert 2 ganger 12 mils kjøring for å bringe vinterdekk hvor den første ble bomtur. Nå sist fikk jeg også regelrett kjeft av en senior ansatt for å ha parkert der resepsjonisten ba meg parkere.)
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

fredag

Meningsløs avstemning, for den sier ikke noe om hvor bra og hvor fort Tesla har fikset problemet.

Min bil har vært bricked et par ganger, og ikke mulig å kjøre. Da 12V batteriet døde kom en tekniker fra Tesla til garasjen min og nødladet batteriet mitt innen en time etter at jeg ringte. Da hovedbatteriet mitt havarerte fikk jeg god teknisk support på telefon midt på natten, bilen ble hentet på flatbed neste morgen, og jeg fikk bilen tilbake med lånebatteri allerede dagen etter.

Tesla er i det siste blitt VELDIG flinke til å tilby Tesla lånebil hver gang det er noe de må fikse. Sikkert litt for å vise frem de nye bilene til oss som har 2-3 år gammel bil og vurderer å kjøpe ny, og dermed kanskje skaffe seg et mersalg.

Men: Tesla har nok vasket bilen min oftere siste halvår enn jeg har gjort selv.

Det tar tydeligvis tid å bygge opp nye serviceverksteder og tilhørende organisasjon, og de har nok hatt et vanvittig trykk de siste tre årene, men nå begynner Tesla å ta seg opp på serviceverksted. Tesla Rud påstår at man nå skal få servicetime innen rundt en mnd eller noe sånt. Er det noe kritisk fikser de det umiddelbart.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

cra

Sitat fra: fredag på onsdag 30. november 2016, klokken 16:04
Meningsløs avstemning, for den sier ikke noe om hvor bra og hvor fort Tesla har fikset problemet.

Det gjør den ikke meningsløs, men det kunne selvsagt vært mer nyansert ved å ta med den informasjonen.

Nå har jeg ikke hatt noen utpreget mandagsbil, men jeg har forståelse for at de som har vært uheldige ikke lenger ser noen "nytteverdi" i hvor raske Tesla er med å fikse problemet og hvor god service de gir (lånebil, kommer hjem til deg osv). Det er poenget med denne avstemmingen; å "kartlegge" hvor mange som har hatt mye/lite problemer.

At man får raskt hjelp og mye ekstraservice er irrelevant når man når metningspunktet for hva man tåler. Føler man at man ikke kan stole på bilen og bare venter på neste gang noe skal gå bra er det ikek gøy å eie bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

fredag

Sitat fra: cra på onsdag 30. november 2016, klokken 16:56
Det gjør den ikke meningsløs, men det kunne selvsagt vært mer nyansert ved å ta med den informasjonen.

Nå har jeg ikke hatt noen utpreget mandagsbil, men jeg har forståelse for at de som har vært uheldige ikke lenger ser noen "nytteverdi" i hvor raske Tesla er med å fikse problemet og hvor god service de gir (lånebil, kommer hjem til deg osv). Det er poenget med denne avstemmingen; å "kartlegge" hvor mange som har hatt mye/lite problemer.

At man får raskt hjelp og mye ekstraservice er irrelevant når man når metningspunktet for hva man tåler. Føler man at man ikke kan stole på bilen og bare venter på neste gang noe skal gå bra er det ikek gøy å eie bilen.

Bedre å spørre om hvor nær man er metningspunktet fra 1 til 10 da kanskje?

Hvor metningspunktet er at man kvitter seg med bilen og ikke kjøper ny Tesla.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Egil Fonn

Metningspunktet nådd, det ble 0 Tesla løsning for meg. For mye feil, lang vei til service senter og lang ventetid ble for mye for meg. Entusiasmen forsvant gradvis etterhvert som nye feil dukket opp. Likte Tesla og ville gjerne støtte deres satsing ved å kjøpe bil fra dem. Regnet også med det kunne bli litt småplukk fra en ny bilprodusent,  det ble det i overkant mye av..
Mulig jeg har vært spesielt uheldig. Ble uansett lei.
Nå bruker jeg den 10 år gamle dieselbilen min som aldri har sviktet til langkjøring og en MB ED til pendling og småkjøring.
Setter pris på et forutsigbart bilhold uten de store overraskelser og irritasjoner.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA