Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trondheim -Åre og tilbake

Startet av tut, søndag 27. november 2016, klokken 18:57

« forrige - neste »

tut

For en som ikke har Tesla fra før men er nær ved å bestille en X.
Kommer man seg fra Trondheim til Åre og tilbake igjen på vinter med 90D? Da i den virkelige verden med litt kø, lav temp, bagasje, dårlig vær osv....Ønsker ikke å være avhengig av lading i skibakken.
Eller må man lade på veien? Vi snakker ca 17 mil en vei og Åre sentrum ca 400 m.o.h

Tenkte å vente på 100D men ser ikke ut til at den kommer før jul og gratis SC.
Den holder kanskje heller ikke? Har lest en del om at denne ruta er utfordrende med model S.

Tror det er flere enn meg som har samme dilemma med tanke på tilsvarende avstand til fjellet på dagsturer vinterstid. Takker for evt innspill :)

ducktolate

#1
Jeg kjørte Trondheim Åre rett før snøen kom med min P85+. Startet med 90% batteri og full bil bortsett fra de to bakerste setene. (2voksne og tre barn) Bagasjen ble full på tur hjem...
Jeg måtte stoppe på tur tilbake på Stjørdal SC. Hadde jeg ladet til full før start og startet i Trondheim så hadde det muligens gått greit, men som sagt startet jeg med 90% og litt lengre sørfra enn Trondheim. Men uansett ikke noe stress å stoppe 10-15 min. Det må vi som oftest uansett med barn i bilen. Med 100 varianten batteri så tror jeg ikke det blir noe problem i det hele tatt.

Edit: Altså ikke en model X, men en S og sommerdekk på.

tut

Ifølge nettsiden til Tesla, så har en X90D samme rekkevidde som S75D....

Kilroy

Jeg kjører nå Trondheim- Åre hver helg nesten (har hytte i Åre). Jeg vil si nei på vinteren når det er ordentlig kaldt. Jeg kjører selv X75 og har kjørt S85 tidligere år. Man bruker endel mer til Åre og sparer endel tilbake, men det går også litt høydemeter tilbake. Du har gratis lading i garasjen under ICA Åre(betaler for parkering), og Clever har ladestasjon ved Holiday Club. I tillegg så har du SC på Stjørdal som hjelper litt (du regner da 12 mil fra Åre). Man kan også bruke Chademo i Meråker. Eller man kan lade litt på Coop Storlien gratis Type 2 eller Chademo. Så det er muligheter for å klare det uansett, men i streng kulde må du regne med en stopp på en av de nevnte.

Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Øggen

Sorry!!
Du har gratis lading i garasjen under ICA Åre(betaler for parkering),

@Kilroy

E det schuko kontakt eller type 2 som e her??
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Kilroy

#5
@Øggen
Det er Type 2, får ca 50 km i timen på X-en, fikk 100 km på S85-en med dobbel lader :-(

Parkeringen koster 8 kroner timen ca, så det er nære gratis :)

Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

samotholt

34 mil er i grenseland med S85D ("worst case" - og uten noe på taket). X90D holder nok dermed ikke. X100D bør dog holde.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Kim Kim

Sitat fra: tut på søndag 27. november 2016, klokken 20:58
Ifølge nettsiden til Tesla, så har en X90D samme rekkevidde som S75D....

Altså, dette har jeg ikke lagt merke til eller tenkt over. Gikk bare utifra at den hadde mer rekkevidde. Har bestilt en X90 D og dette var en vekker i forhold til kjørelengde. Valgte jo bort S75D da det ble for snevert.

My day ruined  :(
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Kilroy

På kalde dager tror jeg også X100D kommer til kort her. Husk at det er snakk om at den blir stående i ganske mange timer også før hjemturen, skal vel kjøre ski i 5-6 timer. Da har bil og batteri blitt kaldt igjen. Men det er jo som tidligere nevnt muligheter for lading.


Sitat fra: samotholt på mandag 28. november 2016, klokken 23:43
34 mil er i grenseland med S85D ("worst case" - og uten noe på taket). X90D holder nok dermed ikke. X100D bør dog holde.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

samotholt

Sitat fra: Kilroy på tirsdag 29. november 2016, klokken 12:45
På kalde dager tror jeg også X100D kommer til kort her. Husk at det er snakk om at den blir stående i ganske mange timer også før hjemturen, skal vel kjøre ski i 5-6 timer. Da har bil og batteri blitt kaldt igjen. Men det er jo som tidligere nevnt muligheter for lading.
Range mode er en mulighet for å dempe mye av problemet med at bilen må stå (og også slå på strømsparing når den står). Men som sagt dette er en tur som ligger i grenseland. Fem minutter på SuC i Stjørdal på tur tilbake er imidlertid nok til å komme til Trondheim - om det skulle bli problemer. 
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

fonberg

Sitat fra: tut på søndag 27. november 2016, klokken 18:57
For en som ikke har Tesla fra før men er nær ved å bestille en X.
Kommer man seg fra Trondheim til Åre og tilbake igjen på vinter med 90D? Da i den virkelige verden med litt kø, lav temp, bagasje, dårlig vær osv....Ønsker ikke å være avhengig av lading i skibakken.
Eller må man lade på veien? Vi snakker ca 17 mil en vei og Åre sentrum ca 400 m.o.h

Tenkte å vente på 100D men ser ikke ut til at den kommer før jul og gratis SC.
Den holder kanskje heller ikke? Har lest en del om at denne ruta er utfordrende med model S.

Tror det er flere enn meg som har samme dilemma med tanke på tilsvarende avstand til fjellet på dagsturer vinterstid. Takker for evt innspill :)

På dagstur superlader du på Stjørdal på vei hjem igjen om det blir litt knapt - og det antar jeg det fort blir med X90 på vinterføre.
På overnattingstur kan du sette bilen ei natt på lading i P-kjelleren under ICA, så har du full tank morgenen etter.

En av tingene som er genialt med el-bil er at man kan fylle "drivstoff" mens bilen uansett skal stå parkert :)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

tut

Hei
Takker for svar. Ser selvsagt at man kan lade på Stjørdal.
For meg handler det litt om dilemma 90D eller 100D og en slik t/r Åre på vinter er maks hva jeg trenger å strekke rekkevidden på en elbil.
Det er greit å kunne la være å lade.

Men hvis 100D også er utilstrekkelig, kan en jo bare bestille 90 D med en gang :)

Noen som har erfaring på denne ruta med en S90D?

samotholt

Sitat fra: tut på onsdag 30. november 2016, klokken 15:29
Hei
Takker for svar. Ser selvsagt at man kan lade på Stjørdal.
For meg handler det litt om dilemma 90D eller 100D og en slik t/r Åre på vinter er maks hva jeg trenger å strekke rekkevidden på en elbil.
Det er greit å kunne la være å lade.

Men hvis 100D også er utilstrekkelig, kan en jo bare bestille 90 D med en gang :)

Noen som har erfaring på denne ruta med en S90D?
Bare så det er sagt så har jeg ikke erfaring med S90D eller Model X overhodet (og det er ikke meningen å bli for aktiv her ;)

På en dårlig dag bør S90D ha ca. 2 mil mer rekkevidde enn S85D. Det vil (nesten alltid) være nok for ønsket strekning. For å være helt sikker er jo S100D løsningen ;)

Bare for å nevne det, i ditt tilfelle ville *jeg* ha ventet på X100D, om du ikke har ekstremt hastverk eller skifter biler ofte. Da sitter du nok med en bedre følelse etter levering, og bilen vil stort sett klare det du ønsker....
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

tkjoerlaug

Litt usikker på om du har hatt Tesla før eller om dette er din første?

Jeg ville ikke vurdert Trondheim-Åre-Trondheim uten lading som avgjørende for om man skulle gått for 90D, 100D eller 75D/60D for den sags skyld. Denne strekningen er såpass dekket av både supercharger, og chademo-ladere at det ikke er noe problem. I tillegg til de som er nevnt, er det også en Tesla destination charger på Copperhill dersom du overnatter der. Du kan få mange Copperhill-overnattinger for mellomlegget fra en 60D-75D-90D-100D.

Husk at det ikke er worst case med slapseføre, motvind begge veier, kø og -20C hver eneste gang du kjører. Selv om det er marginalt så er det jo bare å legge i vei og se hvordan det går. De gangene det blir ut, så er det bare å ta 5min på SC Stjørdal og sikre at man kommer hjem. Vi som bor i Trondheim er egentlig kjempeheldige med SC 10-30km fra Sentrum i alle utfartsretninger. Det gjør at vi kan legge ut på helt marginale hjemreturer, og likevel ha en god plan B. Har man feilvurdert og ikke rekker hjem, rekker man alltids frem til Klett eller Stjørdal.

Jeg har en S85D og var veldig i tvil om jeg skulle kjøpe 70D eller 85D da jeg kjøpte. For meg ble Trondheim-Hjerkin-Trondheim på sommerstid (fjelltur til Snøhetta) vektlagt som et argument for 85D. Dette er en strekning jeg aldri har kjørt med bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA