Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e

Startet av Lyse Tanker, fredag 25. november 2016, klokken 10:37

« forrige - neste »

Lyse Tanker

På Youngstorget i går, torsdag 24 november en mnd. før julaften summet elbil interesserte nordmenn rundt den gule amperaen som bier rundt en honningkrukke.
Overraskende god plass i forsetene, hvis jeg skjøv en av setene helt tilbake var det fremdeles masse plass til å strekke bena og jeg er 193 høy. Er det noe jeg savner i min Leaf så er det, når jeg tar en ladestopp og kunne strekke meg ut og ta en liten blund eller hvil. Jeg opplevde setene som gode selv om jeg også la merke til at de er smale, men korsryggstøttet virket ok for meg. Gleder meg til prøvekjøring neste år, med en bil som er så sprek at denne journalisten trodde det var dårlige dekk :-) https://www.youtube.com/watch?v=wQo6-ta889I&t=44s

AmocoCadiz

En stor fordel er endelig å få en smart og kompakt elbil med stort nok batteri for lange kjøreturer eller lenge mellom hvert ladebehov ( perfekt for alle i blokk i byen uten fast ladeplass) eller null stress hvis behov for en ekstra uforutsett kjøretur om kvelden.

Alt annet med AmperaE er bonus!

elektrolux

Ser ut som Opel har gjort samme feil som de fleste som skal bygge elbil; nemlig glemme å legge til Autoseilefunksjon.

Se kommentar under denne video:

https://www.youtube.com/watch?v=BCvrtLPkkPc&t=474s
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TFSE

Frågade på Zero konferensen Opel representanten om det flera gånger och svaret var nej..

AmocoCadiz

Men det er vel mulig å legge den i Neutral under kjøring?

Gliderman

Dersom de aller fleste elbilprodusenter velger å ikke ha autoseiling, er det da feil? Etter 3 år med Leaf har jeg enda ikke oppdaget at jeg savner det.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

AmocoCadiz

Her er enda en fordel med AE;
Langt kortere levering av bil, allerede nå til sommeren enn hva Tesla3 klarer
Jada, ifølge rykter, men dog:

"Kjent Tesla-analytiker hevder Model 3 blir forsinket med ett år.
Ikke bare forventer han en sen ankomst for Model 3, analytikeren melder også at produksjonstallene blir mye lavere enn forventet.
-Vi står fast ved våre prognoser for Model 3-lansering i slutten av 2018 med 60 000 enheter i 2019 og 130 000 enheter i 2020"

http://itavisen.no/2016/11/25/kjent-tesla-analytiker-hevder-model-3-blir-forsinket-med-ett-ar/

TFSE

Sitat fra: Gliderman på lørdag 26. november 2016, klokken 22:51
Dersom de aller fleste elbilprodusenter velger å ikke ha autoseiling, er det da feil? Etter 3 år med Leaf har jeg enda ikke oppdaget at jeg savner det.
Har man inte använt det någon gång vet man inte vad man saknar, gäller mycket utrustning, t ex ACC..

turfsurf

Autoseiling er ikke noen man ikke kan skjønne hvordan virker det er bare å nøkke bilen i fri. Noen liker det, andre ikke. Det  gjør ikke noe annet en å holde pedalen i null posisjon på i3 f.eks, men man kan slippe å holde foten på pedalen. For meg er en av de store fordelene med elbil enpedalskjøring, så Autoseiling er totalt uinteressant. Men selvfølgelig kunne det vært ett valg som på VW, da hadde det dekt begge leirer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 27. november 2016, klokken 03:15
Jada, ifølge rykter, men dog:

"Kjent Tesla-analytiker hevder Model 3 blir forsinket med ett år.
Ikke bare forventer han en sen ankomst for Model 3, analytikeren melder også at produksjonstallene blir mye lavere enn forventet.
-Vi står fast ved våre prognoser for Model 3-lansering i slutten av 2018 med 60 000 enheter i 2019 og 130 000 enheter i 2020"

http://itavisen.no/2016/11/25/kjent-tesla-analytiker-hevder-model-3-blir-forsinket-med-ett-ar/

http://www.fool.com/investing/general/2016/02/13/stop-assuming-teslas-model-3-will-be-late.aspx?source=iedfolrf0000001
SitatStop Assuming Tesla's Model 3 Will Be Late

Joda, fullt mulig at bilen ikke leveres fra og med 1. juli neste år, og fullt mulig de ikke klarer å produsere fullt så mange biler i året som de ønsker, men over ett år forsinket uten å vise til noen grunn til denne forsinkelsen annet enn at han "tror" det? Og 60k biler i 2018 (der målet er 500k for S+3+X)? Og kun 130k for 2019? Her burde han kunnet peke på helt klare store problemer Tesla måtte ha for å begrunne dette bedre. Det kan jeg ikke se at han gjør.

Men joda, Ampera-e vil leveres før Model 3, men ikke fullt så drastisk mye tidligere som denne "analytikeren" påstår.
Model S 85D

Hansi

"Autoseiling" vil vel teoretisk kunne aktiveres OTA? Men det er antageligvis tvilsomt at de vil gjøre det når de har valgt en "strategi"
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

bmw2002

Slik jeg ser det har bilen følgende fordeler:

- Eneste billige alternativ med lang rekkevidde
- Relativ sprek og morsom å kjøre (det er også i3)
- God plass til å være en liten bil (kanskje ikke så viktig)

Ulemper:
- Interiør og seter på linje med bensinbiler til 150 000
- Ikke spesielt mye spennede ekstrautstyr (bortsett fra kameraspeil som kanskje ikke kommer i Europa)

Personlig skulle jeg ønske GM kunne tatt $1000-2000 ekstra i pris for å få et interiør på nivå med Astra eller bedre.  Evt tilby muligheter for bedre seter med skikkelig skinn som opsjon.

Counterpointer

Kort oppsummert er fordelen med Ae at det er en rimelig bil med lang rekkevidde, mens ulempen er at det er en rimelig bil med lang rekkevidde

Forøvrig er jeg helt enig med bmw2002

Om M3 blir forsinket gjør ikke det noe for oss som kan kose oss med Ae i ventetiden

AppleKnocker

Seter, pheter... Smak og behag.

Den eneste ulempen jeg ser med bilen, er at det ikke følger med tilgang til et standardisert og velfungerende ladenettverk. Ellers virker Opel Ampera-e som mye bang for the buck.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Trond.m

#14
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 27. november 2016, klokken 13:46
Seter, pheter... Smak og behag.

Den eneste ulempen jeg ser med bilen, er at det ikke følger med tilgang til et standardisert og velfungerende ladenettverk. Ellers virker Opel Ampera-e som mye bang for the buck.
Jeg ser vel egentlig bare to fordeler sammenliknet med nye e-Golf og det er størrelsen på "tanken" og takrails.

Synes det er veldig mange ulemper, som billig interiør, enkle seter, antatt dårligere lys (Nye LED lys på e-Golf), mangel på ACC, manglende lyktespyler, høyere luftmotstand, manglende varmepumpe, antatt flere barnesykdommer (ny modell vs. facelift fra anerkjent produsent...sikkert som banken  ;) )

Er usikker på hvor stor vekt jeg skal legge på de to fordelene, og det avhenger litt av hva prisen blir på bilene. Ampera-e bør etter min vurdering koste mindre enn e-Golf med samme utstyrsnivå. De som absolutt må ha 500 km rekkevidde vil sikkert vurdere annerledes og kan svelge flere kameler  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA