Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Meget dårlig rekkevidde, normalt?

Startet av Aass_Bayer, torsdag 24. november 2016, klokken 15:14

« forrige - neste »

Aass_Bayer

Hei, kjøpte en Leaf 2012 modell i sommer.
USA import.
Den har mistet 1 "prikk" på linjen som viser batterikapasitet.
Kjører Leafspy Pro og får masse tall, men la merke til SOH 80%, antar dette er det viktigste mtp tilstanden til batteriet?

Problemet er at rekkevidden er mildt sagt elendig.. jeg hadde regnet med 11-12 mil sommer ihvertfall, og 9 vinter, men i sommer hadde jeg 8-9 med pen kjøring (70km/t snitt) og nå i dag testet en 5 mils tur: 1 strek igjen, startet på fullt! 0 grader ute.

Normalt? Har verkstedtime i morgen for en knirkelyd i bilen i dumper, er det noe jeg burde be dem sjekke der?

Takk på forhånd.

BE

Vanskelig å si med rekkevidden, men det er mulig å oppleve så lav som du sier. Høy fart, mye friksjon, lite luft i dekk, kaldt batteri, mye varme i kupé o.s.v. Er du "heldig" er det kanskje en brems som ligger litt inntil, slik at det kan bedres ved å fikse dette.

Når det kommer til knirkelyden er det sannsynligvis foringen på stabilisatorstaget som knirker, et ikke helt ukjent problem. Løses ved å bytte dem og/eller smøre dem opp.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

AppleKnocker

Virker du du har mistet 20% kapasitet basert på Leafspy avlesningen. Dvs at batteriet ditt ikke er på ca 21kwh, men ca 17kwh.
En bil med SOH 100% går 12-16 mil om sommeren og 10-12 om vinteren. Fart, vind, regn, temp, dekk, forvarming kan gjøre at det blir mer eller mindre.
En 2012 modell har mindre effektivt varmeapparat enn 2013-> og vil få redusert rekkevidde allerede +5 grader (med mindre man modder bilen litt).

Jeg ville forventet at en bil som din klarte minst 10 mil om sommeren og minst 6-7 om vinteren. Du ligger noe under, men det kan like gjerne være kjøreforhold eller kjørestil.

Be de sjekke batteriet, du har ikke så mye å tape på det. Kjenner ikke til at knikelyd har noe sammenheng med rekkevidde. Høres mer ut som noe i understellet bør sjekkes mht lyden.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Aass_Bayer

Takker.
veldig sikker på at det ikke har med kjørestil å gjøre. Stort sett cruisecontrol i fartsgrense, med eco modus. Samme forbruk når dama kjører.
Kan også høre en svak lyd i litt høyere hastigheter, litt som noe kommer borti noe ned jevn "frekvens".
Er det noen metode for å lese av Leafspy for å få ut bruk av kwh pr mil f.eks?  eller lignende?
Hva er normalt?



AppleKnocker

Du kan lese av kwh/100km i menyene i bilen eller Nissan EV (funger vel neppe på USA import).

Mitt snittforbruk med 80% motorveiskjøring i venstre felt er:
Des 18,9 kwh/100km
Jan 21,7 kwh/100km
Feb 20,8 kwh/100km
Mar 19,2 kwh/100km
Apr 17,9 kwh/100km
Mai 16.7 kwh/100km
Jun: 15,6 kwh/100km
Jul: 14,3 kwh/100km
Aug: 15.9 kwh/100km
Sept 15.9 kwh/100km
Okt: 17,2 kwh/100km
Nov: 18,5 kwh/100km
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Carl Anton Stenling

Hvis du har Leaf med navigasjonsskjem så kan du få ut søyler som viser forbruk kontinuerlig.

Har du Leaf uten navigasjonsskjerm så skal det være mulig å vise forbruk via de fire knappene til venstre på dashbordet - se brukerveiledningen.

I november hadde jeg gjennomsnittlig forbruk 182 W/km for min Leaf 2015-modell for blandet kjøring med lite motorvei.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Jejl

En løsning kan være å montere dieselvarmer.
Da får du nesten like lang rekkevidde på vinteren, som på sommeren.

jkirkebo

Sitat fra: Jejl på torsdag 24. november 2016, klokken 18:05
En løsning kan være å montere dieselvarmer.
Da får du nesten like lang rekkevidde på vinteren, som på sommeren.

Det tviler jeg på. Jeg har prøvd å kjøre litt vinterstid uten varme på og rekkevidden er alikevel langt dårligere enn pm sommeren. Et batteri som er gjennomkaldt lagerer mye mindre energi enn et varmt batteri samt at tapene er høyere. Kaldere luft gir også høyere luftmotstand.

Parkerer man i varm garasje er nok forskjellen MYE mindre enn om man parkerer ute. Det så jeg lett på de dagene jeg brukte Leafen de 96km på jobb. Hjemme sto den ute, og krevde hurtiglading etter 6-7 mil. På jobb sto den inne og da klarte den greit alle de 96km hjem uten hurtiglading. Ellers like forhold, ladet til 100% i begge ender og noenlunde samme temperatur og fart.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LeafSwe

Vi har en Leaf 24kwh 2016 som gått 600mil.
Parkering ute. Vid runt 0grader i batteriet finns ca 17,0 tillgängligt, dvs vi kan köra 10mil med snittförbrukning 17,0 från 100% till nära turtle.
17x0,8= 13,6kwh i ditt batteri. Inte ovanligt med förbrukning runt 2kwh/mil på japanleaf runt 0grader ute.
Vilket ger 6-7mils räckvidd.
3P+
3SR+

Aass_Bayer

Takker igjen for gode svar.
Får følge med på grafene på skjermen og få litt oversikt.
En ting.. min viser km/kWh og alle snakker om Wh/km eller kWh/100km, mulig å endre hva bilen viser, evt noen med et formel for å konvertere?:)

tomrh

Sitat fra: GunsBeerBoobs på torsdag 24. november 2016, klokken 15:14
Kjører Leafspy Pro og får masse tall, men la merke til SOH 80%, antar dette er det viktigste mtp tilstanden til batteriet?
Hvor mange Ah viser Leafspy da?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Carl Anton Stenling

For å konvertere km/kWh til Wh/km gjør du vel slik hvis jeg ikke tar helt feil:

Del 1000 på oppgitt km/kWh så får du Wh/km.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

AppleKnocker

Sitat fra: LeafSwe på torsdag 24. november 2016, klokken 21:28
Vi har en Leaf 24kwh 2016 som gått 600mil.
Parkering ute. Vid runt 0grader i batteriet finns ca 17,0 tillgängligt, dvs vi kan köra 10mil med snittförbrukning 17,0 från 100% till nära turtle.
17x0,8= 13,6kwh i ditt batteri. Inte ovanligt med förbrukning runt 2kwh/mil på japanleaf runt 0grader ute.
Vilket ger 6-7mils räckvidd.

Det er nok riktig. Men for at batteriet skal bli null grader, skal det være vesentlig kaldere enn null. Eller bilen skal stå veldig lenge i den temperaturen.

Jeg har knapt sett at batterier mitt er under null, selv når det er minus 15 og bilen brukes/lades normalt gjennom en dag. Og jeg parkerer ikke i oppvarmet garasje, selv om det kanskje er noen grader varmere der bilen står.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

elektrolux

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 24. november 2016, klokken 15:28
Be de sjekke batteriet, du har ikke så mye å tape på det.

I så fall bør de sjekke celle spenning ved last ved lav SOC.

Antakelig kan de ikke det, og da er en såkalt kapasitanstest verdiløs. Du trenger en kapasitetstest.

Skaff deg heller Leafspy og sjekk tilstanden selv
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 24. november 2016, klokken 22:36
Sitat fra: LeafSwe på torsdag 24. november 2016, klokken 21:28
Vi har en Leaf 24kwh 2016 som gått 600mil.
Parkering ute. Vid runt 0grader i batteriet finns ca 17,0 tillgängligt, dvs vi kan köra 10mil med snittförbrukning 17,0 från 100% till nära turtle.
17x0,8= 13,6kwh i ditt batteri. Inte ovanligt med förbrukning runt 2kwh/mil på japanleaf runt 0grader ute.
Vilket ger 6-7mils räckvidd.

Det er nok riktig. Men for at batteriet skal bli null grader, skal det være vesentlig kaldere enn null. Eller bilen skal stå veldig lenge i den temperaturen.

Jeg har knapt sett at batterier mitt er under null, selv når det er minus 15 og bilen brukes/lades normalt gjennom en dag. Og jeg parkerer ikke i oppvarmet garasje, selv om det kanskje er noen grader varmere der bilen står.

Jeg har sett én strek på batterivarmen flere ganger. Spesielt mandag morgen, etter å ha stått hele helgen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA