Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading fra stikkontakt

Startet av ggranvik, torsdag 24. november 2016, klokken 14:49

« forrige - neste »

PST

Sjefingeniør for elektriske anlegg i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) Jostein Ween Grav. Han har ansvaret for forskriften som regulerer elektriske installasjoner. Han sier til VG.no i en artikkel den 29.07.2015 at Vegg-lader er nødvendig ekstrautstyr å montere hjemme, punktum. Bruk lader med vanlig stikkontakt bare unntaksvis og kortvarig. Typisk er på reise.

sylwester

#16
Sitat fra: ggranvik på torsdag 24. november 2016, klokken 14:49
...
Nå var det imidlertid nettopp en nyhetssak i flere medier om at det skal være brannfarlig å lade fra stikkontakt (!), og at ved nyinstallasjon skal man ha egen kurs på max. 10A. Egen kurs kan jeg forstå, men hvorfor i all verden med bare 10A?? ...

Du har nok misforstått ja. Kursen bør være minst 16A og ikke brukes til noe annet når du lader og ladingen bør ikke være over 10A. Grunnen til dette er at 16A dimensjonering i hus ikke tåler maks belastning over flere timer så det kan gå varmegang i dette selv om strømstyrken er innenfor sikringen. I tillegg til dette er schuko ikke den best egnede kontakten for høy strømstyrke som gjør at det er en anbefaling å gå for industrikontakt (CEE) eller mode3 ladeboks (eller en kombinasjon med ladeboks en kan koble til Cee selv) som ytterligere sørger for at sjansen for brann reduseres,


Det er kladden som bestemmer maks ladestrøm. De ladekablene som kommer med bilen er gjerne med schuko og de trekker som regel ikke mer enn 10A idag. En ladeboks eller en annen kladd kan hende informere bilen at den kan trekke mer. Dvs. med CEE trengs det fremdeles en kladd, mens en mode3 ladestasjon er i praksis en kladd og da vil du kunne lade med min(max-boks, max-kabel, max-bil). Dvs. det hjelper lite å ha 32A boks og bil, men 16A type2-kabel.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

TB

I hht. nye regler skal elektriker som monterer schuko kontakt for ladbar bil montere inn 10A vern. Om det blir brukt andre typar kontakt, CEE, eller Type2 kan det gjerne være meir enn 10A.

Årsaken til denne regel har nok sammenheng i at schuko over tid kan bli varm pga. dårlig kontakt, klemmene i ein schuko er spesielt utsatt om det er vekt på støpselet.

CEE og Type 2 har hylser, som sikrer større kontaktflate.

Etter det eg kan forstå er ikkje schuko nødvendigvis den største faren - det er nok ein større fare med delvis skjulte koblingsbokser på eldre kurser.
Her er faktisk eksempel: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30539.0.html
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ggranvik

Takk for innspill alle sammen! Om kanskje ikke alt står helt glassklart for meg ennå, så har jeg blitt en god del klokere!  :)

Et varmekamera er i grunnen ingen dum idé, da dette er et eldre hus, hvor det riktignok er nytt 3-fas opplegg fra husveggen og inn til nytt sikringsskap, men hvor det fortsatt er noen eldre kurser inne i huset.

Det er imidlertid en ting jeg fortsatt er litt usikker på: Kan jeg lade med høyere ampere enn 10A på en 16A kurs hvis jeg installerer CEE-kontakt og anskaffer ladekabel for dette, eller monterer en mindre ladestasjon på denne kursen (for eksempel http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-1f-ladestasjon-5m-rett-kabel-t-1?tm=ladestasjoner/med-kabel-og-type-2-pistol), og derved få noe raskere lading? Eller er jeg fortsatt begrenset til 10A lading? Dette dreier seg altså om en BMW i3 "Fully charged" 94AH utgave, som har "Hurtiglading AC 3-fas 11 kW" og "Hurtiglading DC 50 kW" innebygget.

minim

Sitat fra: TB på torsdag 24. november 2016, klokken 21:47
I hht. nye regler skal elektriker som monterer schuko kontakt for ladbar bil montere inn 10A vern. Om det blir brukt andre typar kontakt, CEE, eller Type2 kan det gjerne være meir enn 10A.

Jeg har selv prøvd å lade med 13-14A på en 15A over 4-5timer og ihht thermokameraet var jeg da helt i grenseland på at den thermiske biten hadde løst ut i følge Eaton selv som lager sikringene. De mente at hadde jeg gitt det litt mer tid så hadde vernet trippet selv om jeg ikke var over merkestrøm. Bygget om hele skapet mitt for under to år siden så alt er nytt av kabler og vern. Mitt vern var også på enden av skinnen og skapet hadde omgivelsestemperatur på 20 grader så det var "optimale forhold".

Lader du 10A på 10A kurs så er jeg spent på om vernet holder i de  25-30 timene bilen kan ha behov for å lade med tomt batteri. Er det noen som har forsøkt dette om det går bra?   
-vw multivan

sylwester

Sitat fra: TB på torsdag 24. november 2016, klokken 21:47
I hht. nye regler skal elektriker som monterer schuko kontakt for ladbar bil montere inn 10A vern. Om det blir brukt andre typar kontakt, CEE, eller Type2 kan det gjerne være meir enn 10A.

Så hvis en kunde bestiller elektriker og sier at han trenger schuco så sørger elektriker for det dimensjoneres for 16A, men kursen er 10A eller er kursen 16A, men kontakten med egen sikring?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

fredag

Sitat fra: sylwester på fredag 25. november 2016, klokken 14:50
Så hvis en kunde bestiller elektriker og sier at han trenger schuco så sørger elektriker for det dimensjoneres for 16A, men kursen er 10A eller er kursen 16A, men kontakten med egen sikring?

Det er vel bare i UK at kontaktene har egne sikringer.

Elektrikere kan gjøre mye rart. En bekjent hadde fått elektriker til å montere en mode3 ladeboks med integrert kabel. Elektrikeren hadde montert en schuko utekontakt, og kabel med schuko plugg på ladeboksen. Ingen jordfeilbryter type B, bare vanlig 16A sikring. Men det ble billig, da. Alle var såre fornøyde, og litt irriterte på meg som sa at dette var feil montert.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

KjellG

#22
At en 15A Eaton-sikring ikke tåler å stå evig med en 15A last i romtemperatur er ukjent for meg.

I klasse med ADAX svindelovner som markedsføres som en 1000W ovn, men som bare leverer 500W?

TB

Ironien med ladbar bil er at bilen må frå 4. året inn til kontroll kvart 2. år for sjekk av ein lang rekke punkter.
Men, det elektriske anlegget har ingen krav om sjekk. Hadde det vore ein pålagt kontroll kvart 10-15-20 år ville nok mykje blitt avdekka.

Kan jo være dei finn ein del når alle målere skal bli bytta?
Eller kanskje ikkje, her er det nok snakk om å bruke så kort tid som mulig, skal dei bli ferdige i tide.. ;D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

nofuelno

Sitat fra: TB på fredag 25. november 2016, klokken 22:15
Ironien med ladbar bil er at bilen må frå 4. året inn til kontroll kvart 2. år for sjekk av ein lang rekke punkter.
Men, det elektriske anlegget har ingen krav om sjekk. Hadde det vore ein pålagt kontroll kvart 10-15-20 år ville nok mykje blitt avdekka.

Kan jo være dei finn ein del når alle målere skal bli bytta?
Eller kanskje ikkje, her er det nok snakk om å bruke så kort tid som mulig, skal dei bli ferdige i tide.. ;D
+
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Ingeniøren

#25
Sitat fra: TB på fredag 25. november 2016, klokken 22:15
Ironien med ladbar bil er at bilen må frå 4. året inn til kontroll kvart 2. år for sjekk av ein lang rekke punkter.
Men, det elektriske anlegget har ingen krav om sjekk. Hadde det vore ein pålagt kontroll kvart 10-15-20 år ville nok mykje blitt avdekka.

Kan jo være dei finn ein del når alle målere skal bli bytta?
Eller kanskje ikkje, her er det nok snakk om å bruke så kort tid som mulig, skal dei bli ferdige i tide.. ;D

Jeg har hatt 2 sjekk av elanlegg i huset de siste 10 år. Dette er kanskje noe som styrt av kommunale vedtekter?

For øvrig har vi tre anlegg på jobb for elbil-lading. Alle ligger under tak og delvis i parkeringskjeller. To av disse har 15 punkter schuko hver og har vært i drift ca 4 år nå. Har ikke hørt at det har vært noe problem med noen av de.... Vi får alltid melding om at strøm/vann mm skal frakobles så om noe måtte fikses her hadde jeg nok merket det.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

arthur

"Alle boliger skal ha periodisk kontroll hvert 20 år mens for hytter/fritidsboliger gjelder hvert 30 år. Når det gjelder landbruksinstallasjoner er perioden hvert 5 år. Bor du i en verneverdig bygning eller eier det, så skal den kontrolleres hvert 5 år. Alle nye elektriske anlegg skal også kontrolleres av Det lokale eltilsyn/sakkyndig selskap."

http://www.elsikkerhetnorge.no/Hjelp/Vanlige-sp%C3%B8rsm%C3%A5l
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

PST

Det har alltid vært et forskriftskrav at eier og bruker av elektriske anlegg som
omfattes av forskriften skal sørge for forsvarlig vedlikehold av anleggene slik at de til
enhver tid tilfredsstiller forskriftenes sikkerhetskrav. Siden forskriftene er hjemlet i
tilsynsloven, er det faktisk et lovbrudd å ha elektriske anlegg som er forskriftsstridige.
Det står ikke i forskriften hvordan vedlikeholdet skal gjennomføres, ei heller ikke
hvor hyppig det skal kontrolleres

Avec

Sitat fra: dolsen på torsdag 24. november 2016, klokken 15:09

Når det gjelder hvor mye strøm du kan lade med, så er dette avhengig av bilen, og selvfølgelig kursen. Laderen sitter nemlig i bilen. Jeg vet ikke hvor mye en i3 kan motta, en 32A kurs vil kunne gi 230*32 = 7 360 W/h = 7,36 kW/h. En 16A vil gi det halve. Så kan man også installere en 3-fas kurs - da kan man etter hva jeg har forstått gange med tre - 230*32*3 = 22 080 W/h = 22 kW/h.

Nå er jeg en fersking på forumet her og har ingen erfaring med lading av Elbil, men jeg mener at utregningen over ikke er korrekt.

3-fas skal multipliseres som roten av 3, eller 1,73 som mange runder det ned til.
Eksemplet over blir da 230*32*rot(3) = 12748 W = 12,75 kW/h
2018 Tesla Model S 75D (solgt)
2019 Jaguar I-Pace First Edition

Lars C. Krogenæs

#29
Ja takk begge deler  ;)

I et 400v TN anlegg har man 3 faser som er koblet med hver sin faseleder mot N. Vi får da 16*3*230=11kW
(evt. kan vi regne 16*√3*400=11kW) Cluet her er altså at vi har med kvadratroten når vi går fra 400v til 230v, og dermed behøver vi ikke å ta med kvadratroten i utregningen for 230v 3fas.

For 230v IT, hvor vi kobler mellom faselederene, må vi ta kvadraten av 3:
16*√3*230=6,3kW.

Fordi BMW i3 trenger 400v TN nett for å lade på 3-fas er nok ganging med 3 uten kvadratrot det riktige i tilfellet over.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA