Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Til oss med levering (sent i) desember

Startet av hnrk, torsdag 24. november 2016, klokken 11:05

« forrige - neste »

eha

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. januar 2017, klokken 20:34
Kjøpte den fordi den har plass til 3 paller solcellepaneler på tvers, samt to paller materialer på langs ;)

Har begynt med import av solcellepaneler samt at hytta skal totalrehabiliteres så det blir mye hengerkjøring ja. X75D ankommer i starten av mars (gikk akkurat i produksjon) og jeg har oppkjøring på BE i februar ;)

Jeg har en X 90D som ankommer februar/mars og vurderer også BE-lappen, ev. B96. Men så var det dette med selve hengeren, da. Jeg trenger noe til å kjøre hageavfall, madrasser, kanskje et kjøleskap i ny og ne. Så jeg vurderer noe i denne gata:

http://www.gaupen.no/Henger.aspx?visHenger=11868

Men det finnes så utrolig mange neste helt like... :) Forstår det slik at boggi/2-aksel er å foretrekke så sant man ikke har behov for å tippe tilhengeren? Har også hørt at det skal være best med størst mulig hjul og utenpå kassen hvis mulig (ikke under)?

(Edit: Det er vel som regel ikke boggi, men 2-aksel...)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

jlan

Hvis du ikke trenger å kjøre tung last så foreslår jeg den største kassen du kan få med 750kg totalvekt, da holder det med B.

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. januar 2017, klokken 20:34
Jeg har bestilt dette monsteret (med 50cm karmer) blir spennende å se hva forbruket blir da:
http://www.tysse.no/produkter/varehenger/tilhenger-6357-nf-2600kg-nedfellbare-sider/
Tipper 230,280 tom og 310,380 med full last, i hhv. 60 og  80 km/t. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hnrk

Sitat fra: eha på onsdag 11. januar 2017, klokken 20:56
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. januar 2017, klokken 20:34
Kjøpte den fordi den har plass til 3 paller solcellepaneler på tvers, samt to paller materialer på langs ;)

Har begynt med import av solcellepaneler samt at hytta skal totalrehabiliteres så det blir mye hengerkjøring ja. X75D ankommer i starten av mars (gikk akkurat i produksjon) og jeg har oppkjøring på BE i februar ;)

Jeg har en X 90D som ankommer februar/mars og vurderer også BE-lappen, ev. B96.

Kjør opp til BE, eneste forskjellen på BE og B96 er oppkjøring. Så merk av for begge på   svv før oppkjøring, og hvis du stryker på oppkjøringen så går du inn og får B96 isteden :)
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

eha

Sitat fra: hnrk på onsdag 11. januar 2017, klokken 21:31
Sitat fra: eha på onsdag 11. januar 2017, klokken 20:56
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. januar 2017, klokken 20:34
Kjøpte den fordi den har plass til 3 paller solcellepaneler på tvers, samt to paller materialer på langs ;)

Har begynt med import av solcellepaneler samt at hytta skal totalrehabiliteres så det blir mye hengerkjøring ja. X75D ankommer i starten av mars (gikk akkurat i produksjon) og jeg har oppkjøring på BE i februar ;)

Jeg har en X 90D som ankommer februar/mars og vurderer også BE-lappen, ev. B96.

Kjør opp til BE, eneste forskjellen på BE og B96 er oppkjøring. Så merk av for begge på   svv før oppkjøring, og hvis du stryker på oppkjøringen så går du inn og får B96 isteden :)

Veldig bra strategi
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. januar 2017, klokken 20:34
X75D ankommer i starten av mars (gikk akkurat i produksjon) og jeg har oppkjøring på BE i februar ;)
Kjøp av store SUVer har en tendens til å dra med seg oppkjøring på BE. Kjipt å kjøre rundt med en bil som kan dra ett par tonn eller mere, og kun få med seg 750kg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elbil fundamentalist

Sitat fra: eha på onsdag 11. januar 2017, klokken 20:56
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. januar 2017, klokken 20:34
Kjøpte den fordi den har plass til 3 paller solcellepaneler på tvers, samt to paller materialer på langs ;)

Har begynt med import av solcellepaneler samt at hytta skal totalrehabiliteres så det blir mye hengerkjøring ja. X75D ankommer i starten av mars (gikk akkurat i produksjon) og jeg har oppkjøring på BE i februar ;)

Jeg har en X 90D som ankommer februar/mars og vurderer også BE-lappen, ev. B96. Men så var det dette med selve hengeren, da. Jeg trenger noe til å kjøre hageavfall, madrasser, kanskje et kjøleskap i ny og ne. Så jeg vurderer noe i denne gata:

http://www.gaupen.no/Henger.aspx?visHenger=11868

Men det finnes så utrolig mange neste helt like... :) Forstår det slik at boggi/2-aksel er å foretrekke så sant man ikke har behov for å tippe tilhengeren? Har også hørt at det skal være best med størst mulig hjul og utenpå kassen hvis mulig (ikke under)?

(Edit: Det er vel som regel ikke boggi, men 2-aksel...)
Nedsiden:2 akslet suger strøm, dyrere, høyere vekt og vanskeligere å rygge samt dyrere å vedlikeholde.
Oppsiden: bedre å kjøre, takler punktering bedre, tar mye vekt. Ser kulere ut  8)

Se videoen til Teslabjørns erfaringer og konsum med forskjellige hengere. https://m.youtube.com/watch?v=iko35Oqzs2A
Og denne hvor han begrunner valget på hengeren han kjøpte:
https://m.youtube.com/watch?v=vLg8RgM_KNE
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Nasatech

Det geniale med Lobster er rails og at den ikke bruker noe særlig ekstra på kw.


jkirkebo

Sitat fra: hnrk på onsdag 11. januar 2017, klokken 21:31
Kjør opp til BE, eneste forskjellen på BE og B96 er oppkjøring. Så merk av for begge på   svv før oppkjøring, og hvis du stryker på oppkjøringen så går du inn og får B96 isteden :)

For min del er det ikke noe poeng, jeg kan ikke kjøre noe fornuftig med B96 heller. Må ha BE med X for å få dra henger av noe størrelse, siden bilen veier så mye.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nasatech

Har sjekket litt rundt og B96 koster jo 4.400 mot 6.600 på BE. Med min henger så holder det med B96. Senere kan man kjøre opp for 2.200.

hnrk

Sitat fra: Nasatech på torsdag 19. januar 2017, klokken 14:52
Har sjekket litt rundt og B96 koster jo 4.400 mot 6.600 på BE. Med min henger så holder det med B96. Senere kan man kjøre opp for 2.200.

Eneste forskjellen er gebyr til SVV for oppkjøring, utstedelse av nytt førerkort samt leie av bil + henger fra kjøreskole. Så du vil måtte betale for utstedelse av nytt førerkort x2 om du gjør det på den måten. Min soleklare anbefaling er å kjøre opp til BE, mellomlegget er såpass lite og forskjellen så stor at jeg ikke ser poenget med å la være.

Så har du B96 som failsafe hvis du skulle kåle det helt til på oppkjøringen :)
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

jkirkebo

Sitat fra: hnrk på torsdag 19. januar 2017, klokken 15:53
Sitat fra: Nasatech på torsdag 19. januar 2017, klokken 14:52
Har sjekket litt rundt og B96 koster jo 4.400 mot 6.600 på BE. Med min henger så holder det med B96. Senere kan man kjøre opp for 2.200.

Eneste forskjellen er gebyr til SVV for oppkjøring, utstedelse av nytt førerkort samt leie av bil + henger fra kjøreskole. Så du vil måtte betale for utstedelse av nytt førerkort x2 om du gjør det på den måten. Min soleklare anbefaling er å kjøre opp til BE, mellomlegget er såpass lite og forskjellen så stor at jeg ikke ser poenget med å la være.

Så har du B96 som failsafe hvis du skulle kåle det helt til på oppkjøringen :)

Enig, B96 er for de som stryker på BE-oppkjøringen ;)

Med B96 kan man maks trekke en henger med tillatt totalvekt på omkring 1250kg. Det er ikke store greiene og utelukker f.eks alle boggi-hengere. Trenger man å leie en større skaphenger for f.eks å flytte ting blir det veldig vanskelig å få til med B96.

Med en lettere bil vil man fort kunne trekke 1700kg med B96, det blir en helt annen sak mhp. bruksområder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nasatech

Ok. Solgt! Tenkte jeg skulle spare litt penger, men ser nytten i å ha BE!

eha

Sitat fra: Nasatech på fredag 20. januar 2017, klokken 08:53
Ok. Solgt! Tenkte jeg skulle spare litt penger, men ser nytten i å ha BE!

Ja, men for oss blir det fort dobbelt så dyrt igjen... kona kjører også masse bil.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Nasatech

Sitat fra: eha på fredag 20. januar 2017, klokken 09:42
Sitat fra: Nasatech på fredag 20. januar 2017, klokken 08:53
Ok. Solgt! Tenkte jeg skulle spare litt penger, men ser nytten i å ha BE!

Ja, men for oss blir det fort dobbelt så dyrt igjen... kona kjører også masse bil.

Med henger? Og henger av den størrelsen? Det nekter fruen her i huset :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA