Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Motorlyd simulering i bilen

Startet av Ampéreson, onsdag 23. november 2016, klokken 15:27

« forrige - neste »

Ampéreson

Savner lyden av en hissig motor når jeg kjører, har søkt litt rundt om, men har ikke funnet en app eller dings som kan gi meg dette for elbil. Husker det var i salg en dings man la stappet inn i sigarettenneren som la ut lyden av en V8 motor på en FM kanal. Det var helt genialt da den økte og senket turtallet takt med spenningen mottat gjennom sigarettenneren.

Denne har jeg ikke noe tro på da den ikke er tilgjenglig og det ser ut som en tullevideo:
http://insideevs.com/app-tesla-model-s-sounds-like-muscle-car/

Det er også andre som XLR8, men den er upresise.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.twoxlgames.xlr8

Noen som har forslag?
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Dampmaskin

Sitat fra: Amperson på onsdag 23. november 2016, klokken 15:27Det var helt genialt da den økte og senket turtallet takt med spenningen mottat gjennom sigarettenneren.
Det er mulig at den "lyttet" på tennpluggene, og fant turtallet på den måten. I så fall må man jo finne en annen løsning for en el-bil.

Du vil jo uansett ikke få noe giring, så da er det et spørsmål om du vil ha simulert giring i motorlyden (på mer eller mindre tilfeldige tidspunkt?) eller om du vil ha lyden av en forbrenningsmotor med ett gir.

cra

Du trenger bare en tom aluminiumsboks:

https://youtu.be/6gpH-WHSnL8

Edit: Jeg skal komme met et litt mer saklig forslag etterhvert. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

RC-motorlyd som f.eks. denne (dieselmotor, men kan helt sikkert lages med hva som helst annet også). Foreslår å bruke Ultralydsensor som måler avstand mellom fot og gulv som alternativ til potmeter
https://youtu.be/ViKHRW_mR5E
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

madsskon

Er det virkelig mulig å savne motorlyd!? 50% av årsaken til at jeg kjøpte el-bil er for å slippe nettopp dette.

De resterende 50% er økonomi / tøff bil til "rimelig" penge.

At man kan savne motorlyd forstår ikke jeg:) Blir som å savne oppvask på kjøkkenbenken!
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

amund

Sett radioen på AM, frekvens cirka 950-1000 et sted  8)
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

overlay

Sitat fra: madsskon på onsdag 23. november 2016, klokken 16:43
Er det virkelig mulig å savne motorlyd!? 50% av årsaken til at jeg kjøpte el-bil er for å slippe nettopp dette.

De resterende 50% er økonomi / tøff bil til "rimelig" penge.

At man kan savne motorlyd forstår ikke jeg:) Blir som å savne oppvask på kjøkkenbenken!

Snakker man puslete symaskin så er jeg enig, det er bare bråk. Snakker vi for eksempel om en V8 eller V10 så er det absolutt ikke noe å forakte. Det gleder meg hver gang :)

El Mundo

#7
Jeg har installert kunstig motorlyd på min Tesla Model S. Kan velge mellom flere motorlyder, V8, V10, V12 osv. Har koblet lyden til strømmen på kjørelysene. Først er det tomgang helt til bilen starter. Definerer på forhånd et pr variabler som definerer bl.a hvor lenge lyden skal vare(i km/h). Har koblet lyden til hjulomdreiningen med en hall effect sensor. Kan også kobles til variabel 0-5V via speedignalet fra bilen. Har ellers trukket en ledning til kupeen for å styre lydens volum med et hjul. Har også fjernkontroll. To høytalere sitter nær hjulbuen på hver side. Gikk inn fra Frunkområdet(under) Lyden fungerer for bykjøring for å gjøre bilen hørbar for fotgjengere. Greit også med lyd når jeg 'starter opp bilen' slik at katten og nabokattene fyker vekk fra under bilen. Kan forøvrig 'ruse motoren' også med en knapp og også legge inn to gearshift.

Muffinman

Kunstig motorlyd i en elbil blir som å ligge og trøkke på ei oppblåsbar ei. Hvorfor ikke skaffe seg ekte vare, dvs en bil med skikkelig lyd hvis det er viktig?

madsskon

Sitat fra: El Mundo på onsdag 23. november 2016, klokken 21:15
Jeg har installert kunstig motorlyd på min Tesla Model S. Kan velge mellom flere motorlyder, V8, V10, V12 osv. Har koblet lyden til strømmen på kjørelysene. Først er det tomgang helt til bilen starter. Definerer på forhånd et pr variabler som definerer bl.a hvor lenge lyden skal vare(i km/h). Har koblet lyden til hjulomdreiningen med en hall effect sensor. Kan også kobles til variabel 0-5V via speedignalet fra bilen. Har ellers trukket en ledning til kupeen for å styre lydens volum med et hjul. Har også fjernkontroll. To høytalere sitter nær hjulbuen på hver side. Gikk inn fra Frunkområdet(under) Lyden fungerer for bykjøring for å gjøre bilen hørbar for fotgjengere. Greit også med lyd når jeg 'starter opp bilen' slik at katten og nabokattene fyker vekk fra under bilen. Kan forøvrig 'ruse motoren' også med en knapp og også legge inn to gearshift.

Haha :-) hadde nesten blitt bekymret om dette var fakta :-) artig historie hvertfall.
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

El Mundo

#10
Da må du begynne å bekymre deg...
(se videolink)

Thor2014

Sitat fra: El Mundo på onsdag 23. november 2016, klokken 23:40
Da må du begynne å bekymre deg...
(se videolink)

Du må legge ut en video av hvordan det høres ut inni bilen, samt video av at bilen kjører rundt med de månelysa :)

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Muffinman


SurSnasen

Behøver jo ikke simulert motorlyd i Tesla når mange av motorene likevel lager mer enn nok lyd. Nok en Model S med sirkelsaglyd passerte meg i går mens jeg vandret i Oslos gater. Selv verste dieselpurkene blir stillegående i forhold.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA