Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf 2012 vs 2013

Startet av MrOtto, onsdag 23. november 2016, klokken 13:13

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: MrOtto på torsdag 24. november 2016, klokken 12:55
Varmemod?
En sak som man kobler på for å fikse det jeg nevnte:
Sitat fra: tomrh på torsdag 24. november 2016, klokken 11:02
Problemet med klima på 1. gen Leaf er at kjølevæska som sirkulerer alltid holdes glovarm, ca. 80 grader, og det lekker derfor mye varme
TorC her på forumet selger et ferdig plug&play kit til selvkost (par hundringser). Senker temperatur i kjølevæska slik at varmelekkasjen blir mindre.

Sitat fra: MrOtto på torsdag 24. november 2016, klokken 11:23
Er ikke gen2 lettere pga at det er gen2? Veier varmepumpesystemet for varme så mye, er ikke det bare en del av et allerede installert AC-system? Samt varmpepumpe funker bra i det fleste tilfeller man ønsker varme, ikke bare i sprengkulde.
Gen2 Acenta og Tekna veier ca. like mye som gen1. Gen2 Visia veier ca 60 kg mindre fordi den har mindre utstyr (bl.a. uten varmepumpe).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

sylwester

Sitat fra: MrOtto på onsdag 23. november 2016, klokken 20:15
Når Leaf fikk oppgraderinger i 2013 så er ikke en bil prodsuert i 2012 men registrert i 2013 en 2013-modell. "Modell" følger ikke 1.gangsregistrering på den måten jeg fremstiller det. Biler fra 2012 er fra 2012, ikke 2013, altså 1.gangsregistreringen.

Ja, men modell har med når bilen er produsert. Typisk så begynner produksjonen på neste års modell i august og de første selges gjerne før året er omme. Dvs. du vil sikkert se en 2013-modell som er førstegangsregistrert sent 2012.

Andregenerasjonsbilene kom ikke før litt ut i 2013 og de kom da i 3 utgaver: Visia, Acenta og Tekna. Visia ville jeg styrt unna siden den ikke har carwings slik at du kan forvarme med app og heller ikke varmepumpe, som muligens er eneste årsak til å se spesielt etter en G2.

Så det 4 versjoner av 2013-modeller solgt i Norge. Jeg tror jeg ville sett etter varmepumpe og carwings skulle jeg valgt en G2 2013-modell av Acenta/Tekna.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

tomrh

#17
Jeg på min side angrer litt fordi vi ikke kjøpte brukt gen2 Visia 2013 istedetfor gen1 2012. De kostet omtrent likt da vi kjøpte. Bedre batteri, lettere bil, carwings er ubrukelig uansett, navi koster en formue å oppgradere og klima er mer optimal.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

lifern

Jeg har Visia 2013 med navi og ryggekamera.
Angrer ikke.
SVART EUROLEAF 2013

MrOtto

Ja, norske veier har mye opp og ned, så lett bil er en fordel. Kanskje se etter en gen2 Visia da med lav km. Ser uansett for meg å bruke ratt/setevarme stor sett. Spiller kanskje ikke noen rolle lenger om det er US eller EU gen2? Hva er disse Nordic-modellene som selges nå?

Bør kanskje koble inn Leafspy når man ser på en bil, hvis det evt. skulle være juks med km-stand og batteriet er endel dårligere enn km skulle tilsi.

sylwester

Jeg bruker aldri navi, men jeg forvarmer med app.  Det er et absolutt krav til en eventuell ny bil.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nr1rayner

Utstyrsnivå på de "norske" er:
Visia
Acenta
Nordic
Tekna

Står mye om forskjellene i andre tråder.
Det som skiller Nordic og Tekna er seter, Nordic har stoff, Tekna har skinn.
Ellers har også Tekna 17" sommerhjul, noe Nordic vel ikke på de første modellene, men fra ca -15 kom vel også Nordic med "Tekna-felger".
Skal du "bare ha en bil" er det ingen hensikt i 17", det koster mer med ny gummi enn 16", tyngre (dårligere akselerasjon og mulig høyere forbruk), mindre komfort osv osv..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

MrOtto

Jeg skal ha best rekkevidde egentlig jeg, når det gjelder hjul, vekt osv.

tomrh

Sitat fra: MrOtto på fredag 25. november 2016, klokken 23:11
Jeg skal ha best rekkevidde egentlig jeg, når det gjelder hjul, vekt osv.
Jeg tror Visia kan være det beste valget da. En e-Golf har lavere forbruk enn Leaf i EPA-testen, men må se seg slått av Leaf Visia i denne side-by-side testen i 5 pluss i november: https://m.youtube.com/watch?v=2oWXvJ_B8uk
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

MrOtto

Hele Leaf-oppstillingen har nok ikke lik rekkevidde nei. Jeg har sett noen biler uten noen knapper på høyre side av rattet og med delt display. Trenger man egentlig ECO-knapp? Kan ikke samme funksjon velges på girspaken? Ser for meg å bruke mest "B-modus" og dette har vel alle gen2 Leaf.

kaiat

Sitat fra: MrOtto på mandag 28. november 2016, klokken 21:50
Hele Leaf-oppstillingen har nok ikke lik rekkevidde nei. Jeg har sett noen biler uten noen knapper på høyre side av rattet og med delt display. Trenger man egentlig ECO-knapp? Kan ikke samme funksjon velges på girspaken? Ser for meg å bruke mest "B-modus" og dette har vel alle gen2 Leaf.

De bilene du har sett da er Visia, eventuelt S-modeller fra USA. Disse har ECO-modus, men ikke B-modus. Unntaket er S-modeller fra 2015 og oppover. Disse har B-modus og cruise control, men altså ikke navi, Carwings eller varmepumpe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA