Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf 2012 vs 2013

Startet av MrOtto, onsdag 23. november 2016, klokken 13:13

« forrige - neste »

MrOtto

Jeg ser det er endel 2013-modeller tilsalgs uten å være 2013-modell (f.eks med nytt bagasjerom) Men så leste jeg et sted at grunnmodellen ikke har varmepumpeapparat som skulle være en av de nyttige forbedringene på 2013-modellen. Hvordan som bruktkjøper undersøke om modellen har dette? 2012 vs. 2013 er enkelt å sjekke pga utformingen av bagasjerommet. Og hvilke biler har "isolert batteri" og frostbeskyttelse?

tomrh

Hvis du har VIN-nummeret tilgjengelig kan du raskt se av de 2-3 første tegnene hva det er.
Med bilens regnr finner du VIN på http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger

JN1 - 1. gen Japanprodusert Leaf u/varmepumpe
SJN - 2. gen Euroleaf (de med stort display - Acenta/Tekna - har varmepumpe)
1N - 2. gen importert fra USA
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km


AppleKnocker

Smalt display betyr at bilen ikke har varmepumpe
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

sylwester

Prøver du å indikere at kun g2 2013-modellene er 2013-modeller?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

MrOtto

Når Leaf fikk oppgraderinger i 2013 så er ikke en bil prodsuert i 2012 men registrert i 2013 en 2013-modell. "Modell" følger ikke 1.gangsregistrering på den måten jeg fremstiller det. Biler fra 2012 er fra 2012, ikke 2013, altså 1.gangsregistreringen.

kaiat

Sitat fra: MrOtto på onsdag 23. november 2016, klokken 13:13
Jeg ser det er endel 2013-modeller tilsalgs uten å være 2013-modell (f.eks med nytt bagasjerom) Men så leste jeg et sted at grunnmodellen ikke har varmepumpeapparat som skulle være en av de nyttige forbedringene på 2013-modellen. Hvordan som bruktkjøper undersøke om modellen har dette? 2012 vs. 2013 er enkelt å sjekke pga utformingen av bagasjerommet. Og hvilke biler har "isolert batteri" og frostbeskyttelse?

Jeg forstår det slik at du lurer på hvordan du kan skille grunnmodellen uten varmepumpe (Visia) fra modellene med varmepumpe (Acenta/Nordic/Tekna)? Det er spesielt to ting som er ulikt. Det ene er at touchskjermen med navigasjon mangler og du har et eget betjeningspanel for klimaanlegg. Det andre er at det mangler cruisecontrol og det er derfor ikke noen brytere på høyre del av multifunksjonsrattet. Det er noen andre småting også, men disse to er det enkleste å gjenkjenne en Visia på.

nr1rayner

Men så finnes det Visia+ eller noe sånt, som har navigasjon..
Men den skjermen er vel annerledes enn den vanlige skjermen..

Gen1 annonseres nok både som -11, -12, -13 og kanskje -14. Flere annonseres også med "tilnavn" Acenta, Tekna uten at det er riktig..

Det er mange småforskjeller å skille en gen 1 og 2 på, men som regel det letteste å se det på er setefarge.
Det finnes nok unntak fra regelen, men i all hovedsak har gen 1 lyse seter og gen 2 mørke.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Cornelius70

Gen 2 har fotbrekk, mens gen 1 har håndbrekk? :)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

MrOtto

Ok, sa hvis jeg vil ha varmepumpe, og det bør man i Norge, så skal jeg se etter integrert klimakontroll og ikke eget panel samt evt. cruisecontrol på høyre side av rattet. Gen1/2 skiller jeg forøvrig enkelt ved å sjekke bagasjerommet. De har en utstikker på venstre side samt at det går helt inn til seteryggen på midten.

Disse varmepakkene, virker som stort sett alle er like godt utstyr for batteriet? Altså det ikke dreier seg om annet enn varmeelementer som hindrer frost av batteriet ved veldig lav tid? Det er ikke isolert bedre for en bedre driftstemperatur i ikke fullt så kaldt vær? Jeg kan forøvrig tenke meg at batteripakken i gen2 vil virke bedre i kaldt vær da denne er mer kompakt.

tomrh

Sitat fra: MrOtto på torsdag 24. november 2016, klokken 09:40
Ok, sa hvis jeg vil ha varmepumpe, og det bør man i Norge,
Nja..ikke nødvendigvis.

Problemet med klima på 1. gen Leaf er at kjølevæska som sirkulerer alltid holdes glovarm, ca. 80 grader, og det lekker derfor mye varme - også grunnet dårlig isolering (f.eks. går det en slange rett innenfor grillen). I sprengkulde hjelper ikke varmepumpe uansett. På 2. gen Visia er nok mye fikset slik at klima trekker mindre strøm. Visia er også lettere, tilsvarende ca. en passasjer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

MrOtto

Er ikke gen2 lettere pga at det er gen2? Veier varmepumpesystemet for varme så mye, er ikke det bare en del av et allerede installert AC-system? Samt varmpepumpe funker bra i det fleste tilfeller man ønsker varme, ikke bare i sprengkulde.

nr1rayner

Bagasjerom er en sikker ting å skille de på, men leter man på finn er det ikke mange/alle som har bilde av det.
Da er det lettere å se etter farge på seter, eco-knapp på rattet, fotbrekk eller knapp..

VP hjelper nok i - 5 og varmere, men tror nok de som har varmemod på sin kjører omtrent like billig.
Viktigere da er nok nyere bil med dertil potensielt mindre tap i batteriet.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

MrOtto


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA