Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor fas og ikke fase?

Startet av Dampmaskin, mandag 21. november 2016, klokken 14:36

« forrige - neste »

Dampmaskin

På norsk heter det en- og trefase. Hvorfor kalles det konsekvent fas på elbilforum? Er terminologien importert fra svensk eller noe?

cra

Er nok av samme grunn som man snakker om EM-kvallik. Slang. Det er enklere å si det, og så kommer det inn i skriftspråket også når man skriver uformelt..
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Dampmaskin

Hm. At det er enklere å si -k enn -fikasjon er jeg med på, men at den e-en på slutten av "fase" skal være vanskelig, det syns jeg høres rart ut. Man må jo nesten være dau for ikke å klare å si "e", det er jo bare å slappe av og trøkke ut litt luft. :D

Griffel

#3
Sitat fra: OlafGTE på mandag 21. november 2016, klokken 14:36
På norsk heter det en- og trefase.
Det er sikker riktig.
Sitat fra: OlafGTE på mandag 21. november 2016, klokken 14:36
Hvorfor kalles det konsekvent fas på elbilforum?
Neppe konsekvent. Søk på fase finner du sikkert mange av de også.

elbilforum er ikke alene:
Hafslund: "Vi anbefaler ikke installasjon av 1-fas lading over 20 A strømstyrke."
BKK: "Anbefaler 3-fas for lading...."
TU: "Her er noen eksempler på biler som har kraftigere ombordlader:

Nissan Leaf: 1-fas 6,6 kW (ekstrautstyr)
Tesla Model S: 3-fas 11/22 kW
Renault Zoe: 3-fas 22/43 kW
Mercedes B electric: 3-fas 11 kW
BMW i3: 1-fas 7,3 kW (ekstrautstyr)
Ford Focus: 1-fas 6,6 kW
Kia Soul EV: 1-fas 6,6 kW"


Eaton har samleskinner 2fas (TN/TT), 1fas+N, 3fas og 3+N fas
ABB har "FS 402 jordfeilautomater (2 fas/IT)"
Siemens skriver om: "2 fas polaritetsutbalansering" (mykstartere)
og Schneider Electric's modulære energimålere kan brukes i alle lavspentnett (2 fas, 3-fas og 3+N systemer).

NDLA (Vg1 elektrofag) skriver om : 3-fas asynkronmotor, 3 fas beregning, hvordan en monterer 3-fas og 2-fas automatsikring.

(personlig synes jeg 2-fas(e) brukt om 1-fas(e) er verre)

Her har du nok en stor oppgave foran deg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Dampmaskin

Ja, 2-fase er jo teknisk misforstått, mens fas er bare en språklig merkverdighet.

Men misforstå meg rett, jeg ser ikke på det som en oppgave å få alle i Norge til å slutte å si "fas". Det er mer en kuriositet som jeg ikke forstår grunnen til.

Det er enklere for meg å skjønne hvorfor folk sier 2-fase; Det er trolig bare en feilslutning fordi 1-fase har 2 ledere og 3-fase har 3 ledere. Men fas? "skrå, høvlet kant på trematerialer", beslektet med "face"? Den så jeg ikke komme.

Nei, det er vel kanskje bare det norske språk som er i ferd med å bevege seg inn i en ny fas.  :o

PST

Sitat fra: OlafGTE på tirsdag 22. november 2016, klokken 12:03
Ja, 2-fase er jo teknisk misforstått, mens fas er bare en språklig merkverdighet.

Men misforstå meg rett, jeg ser ikke på det som en oppgave å få alle i Norge til å slutte å si "fas". Det er mer en kuriositet som jeg ikke forstår grunnen til.

Det er enklere for meg å skjønne hvorfor folk sier 2-fase; Det er trolig bare en feilslutning fordi 1-fase har 2 ledere og 3-fase har 3 ledere. Men fas? "skrå, høvlet kant på trematerialer", beslektet med "face"? Den så jeg ikke komme.

Nei, det er vel kanskje bare det norske språk som er i ferd med å bevege seg inn i en ny fas.  :o

Det er nok riktig at det heter 2-fase når enn har to ledere med hver sin fase som i vårt 230V IT system, og 1-fase er når enn har har en leder fase og en leder null som i 400V TN. At det blir kalt 1-fase når enn har fase på begge lederne kommer vel av fra før vi fikk 400V TN i boliger tenker jeg.
Lettere å kalle det det samme som enn alltid har gjort enn å endre det istedet for det som er riktig og nytt, eller og da endre det for noe som da blir enklere for noen.

Dampmaskin

Hørt på maken. Lærer noe nytt hver dag. :D

Griffel

#7
Sitat fra: PST på tirsdag 22. november 2016, klokken 16:04
Det er nok riktig at det heter 2-fase når enn har to ledere med hver sin fase som i vårt 230V IT system, og 1-fase er når enn har har en leder fase og en leder null som i 400V TN.
Som du ser av bildet er hverken Griffel eller NEK enig med deg i dette.

Merknad1:
SitatI et enfase to-ledersystem som er avgrenet fra et trefase fire-ledersystem, er de to lederene enten to faseledere, en faseleder og en N-leder eller en faseleder og en PEN leder.

Figur 1 C viser tofase 3-leder systemer.
Tofase fasevinkel 60o er ikke vist, men kan benyttes av Teslas ladere.
(I Teslas manual kalt 3 fase uten N). Tofas 180o heter på engelsk split-phase siden det egentlig er en fase delt i to. Tofase 90o var Teslas flerfaseoppfinnelse og brukt blant annet på de førset generatorene i Hoverdammen, og grunnen til at amerikanere tror at vekselstrøm er en amerikansk oppfinnelse. Europa var tidligere ute med både vekselstrøm og trefase.

Sitat fra: OlafGTE på tirsdag 22. november 2016, klokken 16:11
Hørt på maken. Lærer noe nytt hver dag. :D
Ja men kanskje noe annet en det du trodde først.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PST

Sitat fra: Griffel på tirsdag 22. november 2016, klokken 16:54
Sitat fra: PST på tirsdag 22. november 2016, klokken 16:04
Det er nok riktig at det heter 2-fase når enn har to ledere med hver sin fase som i vårt 230V IT system, og 1-fase er når enn har har en leder fase og en leder null som i 400V TN.
Som du ser av bildet er hverken Griffel eller NEK enig med deg i dette.

Riktig det Griffel. Figur 1 C på bildet viser tofase 3-leder system som en kan ha på 400V TN nett. I 230V IT så er ikke det mulig med et tofase 3-leder system da en ikke har N-leder.

Merknad1:
SitatI et enfase to-ledersystem som er avgrenet fra et trefase fire-ledersystem, er de to lederene enten to faseledere, en faseleder og en N-leder eller en faseleder og en PEN leder.

Da snakker du om et TN system.





zyp

Sitat fra: PST på tirsdag 22. november 2016, klokken 22:19
Sitat fra: Griffel på tirsdag 22. november 2016, klokken 16:54
SitatI et enfase to-ledersystem som er avgrenet fra et trefase fire-ledersystem, er de to lederene enten to faseledere, en faseleder og en N-leder eller en faseleder og en PEN leder.

Da snakker du om et TN system.

Det er korrekt, men det står altså at du ender opp med enfase uansett om den avgrenes fra to faseledere, eller én faseleder og N/PEN. Du får da altså henholdsvis 400V enfase og 230V enfase.

I et IT-nett avgrenes to faseledere på samme måte som førstnevnte for å gi 230V enfase. Hvor ligger da logikken i at dette skal bli tofase?

Hvis du fortsatt er uenig så kan du tenke på hva fase egentlig betyr; det er forskyvingen mellom flere (i dette tilfellet sinus)bølger. Spenning er forskjell i potensiale, så du trenger minst to punkter å observere mellom. Du kan koble så mange laster du vil mellom disse to punktene, men alle vil observere den samme spenningen, dvs. samme sinusfunksjon i samme fase. Innfører du et tredje punkt så får du to nye kombinasjoner du kan observere mellom, og da vil hver kombinasjon observere en sinusfunksjon med forskjellig fase fra de andre to kombinasjonene.

Griffel

#10
En enfase transformator har også 2 faseledninger (NEK siden før), biler med 1fase ladere, lader enfase enten de lader mellom 2 faseledninger eller mellom 1faseledning og N. Tesla har 3 enfasladere og kan derfor lade 1, 2 eller 3faset.

Dessverre er det slik at 2fas begrepet har sneket seg inn i montørhåndboken slik at dette har blitt en terminologi i installasjonsbransjen selv om den er feil. Jeg har snakket med personer i NEK om det og de er enige i at det er feil.

Litt på samme måte som at elbilbransjen snakker om høyspentkontakter og høyspentbatterier for det andre bransjer kaller lavspennt. Hestekraft er ingen kraft, og undervannsbåter går ikke under vann, men i. En hjemmelader er ikke en lader men en forbedret stikkontakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Old Sparky

Sitat fra: Griffel på tirsdag 22. november 2016, klokken 16:54
Tofase 90o var Teslas flerfaseoppfinnelse og brukt blant annet på de førset generatorene i Hoverdammen, og grunnen til at amerikanere tror at vekselstrøm er en amerikansk oppfinnelse. Europa var tidligere ute med både vekselstrøm og trefase.

Liten korreksjon, det var ved Niagara i 1895. Produksjonen var fra tofasegeneratorer med 90o faseforskjell, men noe av strømmen var også levert som trefase omformet gjennom Scott transformatorer https://en.wikipedia.org/wiki/Scott-T_transformer. Hooverdammen var bygget rundt 1930 og leverte moderne trefase.

I Norge kjenner jeg til to tofasesystemer, den første er overføringen fra Hameren kraftverk i Maridalen (Oslo 1899) og ned til omformerstasjonen ved Ankertorget (der DoG holder til i dag). All strøm fra denne ble omformet til likestrøm og distribuert i samkjøring med kullkraftverket i Rosenkrantz gate. Det andre var i Hammerfest der det det gamle enfase vekselstrømsanlegget (Norges første "høyspent"overføring på 1000V ca 1891) ble utdvidet med et tofaseaggregat ca 1902. Dette ble stort sett brukt som to separate enfasekurser.

KjellG

#12
1-fasemotor i en 2-faselederkobling i IT og i en 1-faselederkobling i TN?

Her ser en en firkantspenning i rødt:

http://sub.allaboutcircuits.com/images/22017.png

Er den røde spenningen énfase eller multifase?

zyp

Sitat fra: KjellG på onsdag 23. november 2016, klokken 23:23
Her ser en en firkantspenning i rødt:

http://sub.allaboutcircuits.com/images/22017.png

Er den røde spenningen énfase eller multifase?

Enfase, med mindre du har flere av dem (som f.eks. drivsignalene til en enkel BLDC-motor uten vektorkontroll).

Enhver bølge som ikke er en ren sinus er komponert av flere harmoniske, men det har ingenting med enfase/flerfase å gjøre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA