Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Indre endeledd Nissan Leaf

Startet av Shorty85, mandag 21. november 2016, klokken 11:34

« forrige - neste »

Shorty85

Er det noen som har byttet indre endeledd på en Nissan leaf, og kan fortelle meg hvor dem fikk tak i det?

Brodern var klønete og sklei inn i en fortauskant hvor han bøyde det indre endeleddet. Ifølge Birger N Haug får man ikke kjøpt dette løst og må kjøpe hele tannstanga med indre og ytre endeledd..

kakraemer

Mulig det stemmer faktisk...
Indre styreledd heter på Nissan'sk, D8521-*****.
Søkte litt kjapt på nett men fant ingen til Leaf.
Men nå er vel Leaf satt sammen av en del komponenter som en finner på andre Nissan som Tiida/Versa (Leaf er basert på den), Juke etc.
Samtidig kan det tenkes at hele den elektriske servoen er unik for Leaf.

Kanskje du finner noe om inner tie-rod på http://www.mynissanleaf.com/

Ligger også en rack på Ebay Irland: http://www.ebay.ie/itm/272453105003?clk_rvr_id=1126972465298&rmvSB=true
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

Shorty85

Tror faktisk jeg har vært Google rundt ang dette. Var og hentet komplett tannstang hos BNH i stad. Spurte de som satt i skranken om hvorfor det var sånn, men fikk bare til svar at det var sånn det var..
Dette henger ikke på greip i det hele tatt for meg, hvorfor skal man måtte bytte tannstang fordi indre endeledd er gåent..
Blir som om du måtte bytte ut kjøleskap og komfyr fordi oppvaskmaskinen har ryki..
Jeg har lagd en offisiell klagesak hos Nissan på dette.
Jeg har vært en meget god Nissan Leaf ambassadør helt siden faren min kjøpte bilen, men når man må kjøpe komplett tannstang for å bytte en slitedel så må jeg si at de positive erfaringene mine havner ganske langt ned på lista..

elektrolux

Stygg sak som bør tas til forbrukerrådet.

Her lages ordninger som slett ikke gagner forbrukerne, men er jo bra for forhandleren som har mindre lager og salg av unødvendig dyre deler.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kakraemer

Problemet står faktisk diskutert i denne tråden: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=8121
(Pleier ikke linke til andre forum, men denne gangen var det veldig relevant)
Det konkluderes med i siste post at delen kan skrues av og skiftes men at den finnes ikke som løs del hos Nissan.
Personlig tipper jeg at delen er 95-100% lik Juke eller en annen modell.
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

Shorty85

Sitat fra: kakraemer på mandag 21. november 2016, klokken 13:02
Problemet står faktisk diskutert i denne tråden: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=8121
(Pleier ikke linke til andre forum, men denne gangen var det veldig relevant)
Det konkluderes med i siste post at delen kan skrues av og skiftes men at den finnes ikke som løs del hos Nissan.
Personlig tipper jeg at delen er 95-100% lik Juke eller en annen modell.

Den finnes nok løs et eller annet sted, men problemet er å finne den riktig bilen å søke på.. Jeg har funnet noen som gjengene stemmer i begge ender, men de er alle litt for korte...

jkirkebo

Sitat fra: Shorty85 på mandag 21. november 2016, klokken 11:34
Er det noen som har byttet indre endeledd på en Nissan leaf, og kan fortelle meg hvor dem fikk tak i det?

Brodern var klønete og sklei inn i en fortauskant hvor han bøyde det indre endeleddet. Ifølge Birger N Haug får man ikke kjøpt dette løst og må kjøpe hele tannstanga med indre og ytre endeledd..

Sjekk bilopphuggere? Det står en del vrakede Leafer rundt omkring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjbu

Når Leaf-parken blir noen år gamle, blir det dermed en melkeku for Nissan å selge komplette tannstenger når alle må bytte endeledd? Mange tusenlapper istedenfor et par hundrelapper  :o

Vi får satse på en aftermarket-produsent som lager løse endeledd.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

nr1rayner

Indre styreledd er det ikke bare Nissan som kaller det..
Kan vel strengt tatt kalle ytre styreledd for endeledd, men dog...
På engelsk heter det vel noe sånt som tie rod eller steering rack..

Har ikke sett på dette på Leafen, men på alle biler jeg har vært borti har det vært utskiftbart. Ikke uvanlig at det oppstår slakke der etter 100-200'km
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kj

Jeg hadde akkurat samme problemet med min Nissan Leaf 2013 model.

Jeg løste det ved å bestille "OPTIMAL Aksialledd" delenummer "G2-1310", og fikk verkstedet til å montere det.

Limodriver

Jeg ville kontaktet seriøse leverandører av ledd og understellsdeler som f.eks. Lemföerder, TRW, Meyle sov.

Eller gjort som kj har gjort som forsåvidt er det samme. Jeg er ikke så kjent med Optimal ledd, men sikkert greit det også.

Powerflux

Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA