Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vindusviskere virker ikke (av og til)

Startet av fredsjo, søndag 24. februar 2019, klokken 15:40

« forrige - neste »

fredsjo

Hei
Vindusviskerne på vår 2014 Nissan Leaf har plutselig begynt å fuske. Helt plutselig kutter de bare, null reaksjon når jeg skrur dem på. Kan ikke høre motor el. går heller..

Løsningen da er å gå ut, vippe dem opp i posisjon (som at man skal bytte viskere), og slå dem ned igjen. Da virker de igjen...!

Noen som har en idé hva dette kan være? Og evt hvordan fikse?
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Carl Anton Stenling

#1
Leste på et annet forum om en Leaf med samme problem. Det skyldtes utslitte børster i vindusviskermotoren.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

fredsjo

Ja se der - tusen takk! :)

Så var spørsmålet; er det smal sak å bytte disse børstene, og hvor evt kjøpe dem?

Kan jo og såklart bare bytte hele motoren, kjøpe en hos høggern el.

Er det stor jobb å bytte den tro?
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

fredsjo

..Var ute å så litt nå. Virka som veldig grei skuring å bytte dette selv! Er jo bare noen få skruer, og dekselet rundt viskerne virket greit å få av!
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Carl Anton Stenling

Dersom du bytter til brukt motor så bør du være oppmerksom på at kullbørstene kan være slitte allerede og dermed vare kort tid.

Å bytte bare kullbørstene er nok en litt mer spesialisert jobb. Kjenner jeg Nissan rett så er det helt utelukket å kjøpe bare kullbørstene alene.

Det enkleste, tryggeste og dyreste er nok å bytte viskermotoren med en helt ny.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

fredsjo

Østfold bildemontering har disse til 800,- Og ene var fra en bil som hadde gått 9000 km, så da er det en grei deal tenker jeg?

Reagerte på at viskerne gikk veldig sakte da jeg testet dem i dag - er det også et symptom på børstene?
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

lifern

Jeg har byttet hele systemet. Motor med stag. Veldig enkelt.
Har beskrevet i et annet innlegg.
SVART EUROLEAF 2013

Trekkoppbil

#8
Her var det noen som bytta børste men han klarte ikke å kjøpe rett dimensjon, så han slipte ned en som var større:
Sitat fra: 8ping8 link=https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=19675
Took the wiper motor apart replace the three small brushes, vola. It worked.

Sitat fra: 8ping8 link=https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=19675
The original brushes size are
2mm thick, 6.5mm hight, length not sure as it had worn down to 6mm. My guess is it's about 10-15mm.
I brought the brushes from eBay. The smallest size I can find
4.5, 6.5, 20mm. I have to sand it down to 2mm thick. Bit of work but it works.

fredsjo

Takk for alle svar.

Det var motoren som var gåen. Bestilte ny fra Østfold bildemontering, de sendte den i går, og i dag lå den klar til henting på postkontoret! :D

Byttinga gikk helt fint egentlig, men da alt var skrudd sammen oppdaget jeg en underlig feil:

Når jeg starter viskerne hopper de først 5-6 cm NED før de går opp... Dette gjør at jeg må justere viskerne veldig langt opp for at de ikke skal gå i plasten som er under vinduet på sin tur ned...

Jeg klarer ikke huske helt om de gjorde dette før, eller har jeg gjort noe feil? Den lille armen som er direkte på motoren måtte av den gamle motoren og på den nye. Skulle den stått på et visst punkt på motoren?

Litt irriterende å måtte sitte å se på viskerne når man kjører...
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

TB

Høres ut som armen er feiljustert, slik at visker ikke stopper på neste punkt?
Om sikkert ikke mye justering på armen på motor - så blir det riktig?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

fredsjo

Utfordringen er at ALT må demonteres for å komme til denne armen.... bah!
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

TB

Sitat fra: fredsjo på tirsdag 26. februar 2019, klokken 20:04
Utfordringen er at ALT må demonteres for å komme til denne armen.... bah!
Det var upraktisk ja... men, går sikkert raskere å demontere / montere nå når du har gjort en gang... :o
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Oyvindso

Sitat fra: fredsjo på søndag 24. februar 2019, klokken 19:09
Østfold bildemontering har disse til 800,- Og ene var fra en bil som hadde gått 9000 km, så da er det en grei deal tenker jeg?

Reagerte på at viskerne gikk veldig sakte da jeg testet dem i dag - er det også et symptom på børstene?

Østfold bildemontering er gode på pris, jeg kjøpte viskermotor bak fra dem, de er billigere enn mange andre, og leverte lynraskt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA