Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vedlikehold! Hva kan jeg gjøre selv, for å gjøre bilen best mulig !?

Startet av jarand, fredag 18. november 2016, klokken 12:44

« forrige - neste »

jarand

Hei leafeiere! Jeg lurte på hva jeg kan gjøre selv for å ta best vare på leafen min (2012). Jeg har hørt at en kan rense luftfilter, tektylbehandle, legge silikon på dørpakkningene. Osv. Er det noen andre som gjør noe spesifikt vedlikehold på bilen sin hjemme ? Tips og triks ?

elektrolux

Demonter bremseklosser og skrap vekk rust under den rustfrie platen og på klossene sine berøringspunkter. Smør med fett for å hindre ny rust.

Slip vekk rustkanten på skivene og spray gjerne på med Zinkspray der du har slipt.

Bruk kjedespray på alle bevegelige deler på karosseriet som dør og poanser hengsler.

Kjøp antidugg kittet vårt. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no



Trekkoppbil

Det viktigste kan være å ta vare på batteriet, og sjekk gjerne tips i instruksjonsboka:

Høy lading kombinert med høy temperatur, skal være ugunstig er det enkelte som mener.

-Begrens antallet oppladninger over 80%. Lader du til 4V, skal cellene overleve dobbelt så mange sykluser, som om du lader til 4,1V. Instruksjonsboka advarer mot klattlading over 80%.
-Ved oppbevaring av bilen, er det bra om batteriet ikke er lada for høyt, men heller ikke tømt for mye.
-Høye strømmer på varme dager, kan gi høye temperaturer.
-Det kan også være ugunstig å lade når batteriet er sprengkaldt, men saktelading kan gå.

I tillegg kan man holde ladekontakte tørre, og bilen rein. Inventar kan man holde reint med en fuktig mikrofiberklut til vanlig. Dekk kan man vaske av og til, når man har kjørt på salta veier, og felgene kan renses når de skal settes bort for sesongen.

TorC

Foruten de punktene som er nevnt ville jeg anbefale å laste ned serviceskjema for LEAF. Selv om det er "hundre" punkter, så tar de fleste veldig  kort tid, og er selvforklarende.

Jeg ville nok ikke brukt kjedespray på hengslene, men noe mer "sticky". Du får kjøpt bedre smøring for en hundrelapp på mekomanen. En boks holder i bilens levetid om mer enn det.

En annet "servicepunkt" som ikke er nevnt i skjemaet er øvre innfesting av støtdempere foran. Der kan det visstnok samle seg litt rusk som kan føre til rust. Det er et deksel i nedkant av vinduet på hver side som kan jekkes av for å komme til. Det kan kanskje være lurt å rense litt der. Jeg parkere stort sett innendørs, så jeg har ikke opplevd dette problemet, men en fyr jeg har hatt kontakt med i New Zealand var såpass irritert over dette at han har 3D printet noen lokk til å sette over, som han har sendt meg.

Jeg vil dessuten fraråde på det sterkeste å "rense" luftfilteret. Lukten setter seg uansett hvor mye du renser. Det bør byttes. Hvis du bruker samme type filter som fabrikken bruker, altså vanlig hvitt HEPA, og kjører i en av våre "storbyer" vil jeg faktisk anbefale å bytte hver 6. mnd selv om intervallet egentlig er 12mnd. Oppgraderer du til kullfilter (som koster 3 ganger så mye) bør du bytte hver 12. mnd. Kjører du i bygda kan du doble intervallet.
Du kan enkelt skifte selv, og "noen" har lagt ut en youtube video som gjerne skulle vært erstattet med en video av noen som har bedre "video-skills"....
http://www.youtube.com/watch?v=5EKE_1FINXg
Jeg vil også være sterkt uenig i "Trekkoppbil"s påstand at det er ugunstig å lade i sprengkulde. Jeg vil faktisk påstå det motsatte. Det er bare bra å lade i sprengkulde. Det øker nemlig temperaturen, og batterivarmeren har mer å på.  Og det er iallefall bedre å lade enn å ikke lade hvis du trenger rekkevidden. MEN, det å la bilen stå fulloppladet over tid er ikke det aller beste for batteriet.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Burg

Rustbehandling trenger disse bilene. Lanolin er det beste produktet i dag, slik jeg ser det. Kryper og trekker inni metallet, skjøter og falser, og stivner ikke. Tenk deg steinsprut på et mykt stoff... Det bare dekker til såret igjen. Jeg hadde en Nissan Sunny fra 94 med tectyl, som jeg stelte som et barn. Steinsprut rundt støtdemperfestet gjorde at tectylen "sprakk" og vann trakk inn bak "tectyl-flakene". Der blir vannet liggende... Rust!!
  Da var det jeg oppdaget oljebehandlingen. Nå er det slutt på oljen, og den mer miljøvennlige lanolinen har tatt over. Sauefett. Pass opp for kåte sauer :o

TomR

Fetsund. Venter på levering av e-Golf NightBlue

jarand

spørr litt banalt nå, men ville dekk som er på BMW I3 kunne øke rekkevidden betraktelig på Nissanen ?

Olee


tomrh

Sitat fra: jarand på mandag 28. november 2016, klokken 12:25
spørr litt banalt nå, men ville dekk som er på BMW I3 kunne øke rekkevidden betraktelig på Nissanen ?
Hvis du tenker på dekkdimensjonen til i3 så har de altfor stor rulleomkrets til å være lovlig på en Leaf.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Men smale i3-dekk er spennende, selv har jeg litt lyst til å eksperimentere med 165/80R15, er det smaleste man kan få til på Leaf fullt lovlig. Men spørs hvordan kjøreegenskapene blir..

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA