Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varmepumpe?

Startet av Cowboystrekk, fredag 18. november 2016, klokken 07:33

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Har forsøkt å lese litt men finner ikke info om dette. Noen som vet om M3 får det? Løsninga som Leaf og eGolf m.fler har valgt gir betydelig lengre rekkevidde, spesielt på korte turer enn TMS. Typisk ved 0C ligger Leaf på 0.5-1 kW-trekk etter noen minutt kjøring der min TMS ligger rundt 3 kW. Etter 30 min er gjerne TMS ned mot 1-2 kW når varmesløyfa gjør sitt, men da har man gjerne kjørt 3-5 mil.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

MyMuffin

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 18. november 2016, klokken 07:33
Har forsøkt å lese litt men finner ikke info om dette. Noen som vet om M3 får det? Løsninga som Leaf og eGolf m.fler har valgt gir betydelig lengre rekkevidde, spesielt på korte turer enn TMS. Typisk ved 0C ligger Leaf på 0.5-1 kW-trekk etter noen minutt kjøring der min TMS ligger rundt 3 kW. Etter 30 min er gjerne TMS ned mot 1-2 kW når varmesløyfa gjør sitt, men da har man gjerne kjørt 3-5 mil.

Er spent på dette selv. Merker det godt i kulda når bilen trekker opp 12kw for å få ting varmt. Særlig på småturer (20-30min) . En varmepumpe bruker vel bare ett par minutter for å få full effekt
(eks. Huspumpa mi hjemme som trekker ca 900w og leverer opp mot 5kw i varme).


2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

RuneW

Sitat fra: MyMuffin på lørdag 19. november 2016, klokken 08:21
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 18. november 2016, klokken 07:33
Har forsøkt å lese litt men finner ikke info om dette. Noen som vet om M3 får det? Løsninga som Leaf og eGolf m.fler har valgt gir betydelig lengre rekkevidde, spesielt på korte turer enn TMS. Typisk ved 0C ligger Leaf på 0.5-1 kW-trekk etter noen minutt kjøring der min TMS ligger rundt 3 kW. Etter 30 min er gjerne TMS ned mot 1-2 kW når varmesløyfa gjør sitt, men da har man gjerne kjørt 3-5 mil.

Er spent på dette selv. Merker det godt i kulda når bilen trekker opp 12kw for å få ting varmt. Særlig på småturer (20-30min) . En varmepumpe bruker vel bare ett par minutter for å få full effekt
(eks. Huspumpa mi hjemme som trekker ca 900w og leverer opp mot 5kw i varme).

Har ikke noen Teslaer varmepumpe?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Øyvind.h

Nei. Husker jeg først ble skuffet over det når jeg fant det ut i 2013. Men i praksis har det vist seg å være helt uten betydning. Og varmepumper er jo ikke akkurat lydløse og feilfrie, så jeg kan ikke si det er er savn.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

MyMuffin

Sitat fra: RuneW på lørdag 19. november 2016, klokken 09:02
Sitat fra: MyMuffin på lørdag 19. november 2016, klokken 08:21
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 18. november 2016, klokken 07:33
Har forsøkt å lese litt men finner ikke info om dette. Noen som vet om M3 får det? Løsninga som Leaf og eGolf m.fler har valgt gir betydelig lengre rekkevidde, spesielt på korte turer enn TMS. Typisk ved 0C ligger Leaf på 0.5-1 kW-trekk etter noen minutt kjøring der min TMS ligger rundt 3 kW. Etter 30 min er gjerne TMS ned mot 1-2 kW når varmesløyfa gjør sitt, men da har man gjerne kjørt 3-5 mil.

Er spent på dette selv. Merker det godt i kulda når bilen trekker opp 12kw for å få ting varmt. Særlig på småturer (20-30min) . En varmepumpe bruker vel bare ett par minutter for å få full effekt
(eks. Huspumpa mi hjemme som trekker ca 900w og leverer opp mot 5kw i varme).

Har ikke noen Teslaer varmepumpe?


Tesla har vel varmepumpe i utgangspunktet, men kun til kjøling om sommeren. Til varme så bruker den 400V varmeelement på 6kw. Samt oppvarming av batteri som ytterligere kan trekke 6 kw.

Ingen tvil en stor fordel nå på vinteren å forhåndsvarme bilen uten range mode på mens den fortsatt lader. Da trekker den ikke fullt så mye når du kommer deg ut på veien.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Cowboystrekk

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. november 2016, klokken 09:17
Nei. Husker jeg først ble skuffet over det når jeg fant det ut i 2013. Men i praksis har det vist seg å være helt uten betydning. Og varmepumper er jo ikke akkurat lydløse og feilfrie, så jeg kan ikke si det er er savn.
synes du det er uten betydning av Teslan på korte turer får 3-400 Wh/km på kalde dager vinterstid?  Leaf greier det samme med rundt 200-250, mye pga varmepumpa. Såvidt jeg vet har det vært svært lite trøbbel med varmepumpene i Leaf.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jkirkebo

Sitat fra: Cowboystrekk på lørdag 19. november 2016, klokken 11:51
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. november 2016, klokken 09:17
Nei. Husker jeg først ble skuffet over det når jeg fant det ut i 2013. Men i praksis har det vist seg å være helt uten betydning. Og varmepumper er jo ikke akkurat lydløse og feilfrie, så jeg kan ikke si det er er savn.
synes du det er uten betydning av Teslan på korte turer får 3-400 Wh/km på kalde dager vinterstid?  Leaf greier det samme med rundt 200-250, mye pga varmepumpa. Såvidt jeg vet har det vært svært lite trøbbel med varmepumpene i Leaf.

På kalde dager vinterstid virker ikke varmepumpa uansett. Den yter best på høst og vår når temperaturen svinger mellom +5 og -5 grader. I -20 er det lite å hente.

Slik det er nå bruker ihvertfall ikke min TMS 300-400Wh/km. De siste ukene har jeg bare kjørt småkjøring og Teslalog.com påstår mitt snittforbruk er rundt 270Wh/km. 400Wh/km må være på ekstremt korte turer, da er totalforbruket såpass lavt pga. kort avstand at det uansett spiller liten rolle.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: Cowboystrekk på lørdag 19. november 2016, klokken 11:51
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. november 2016, klokken 09:17
Nei. Husker jeg først ble skuffet over det når jeg fant det ut i 2013. Men i praksis har det vist seg å være helt uten betydning. Og varmepumper er jo ikke akkurat lydløse og feilfrie, så jeg kan ikke si det er er savn.
synes du det er uten betydning av Teslan på korte turer får 3-400 Wh/km på kalde dager vinterstid?  Leaf greier det samme med rundt 200-250, mye pga varmepumpa. Såvidt jeg vet har det vært svært lite trøbbel med varmepumpene i Leaf.
Jepp. Jeg gir helt blanke i hva forbruket er på korte turer  :)
Spesielt når jeg har lest om bråkete og trøblete varmepumper på VW eGolf, BMW i3, Renault Zoe osv. Jeg trodde det skulle være nedtur at bilen ikke hadde varmepumpe.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Jeg har Soul og har kjørt 45 k km uten noen problemer av noe slag. Det er litt viftestøy utenfor bilen men ingenting inni.
Har ikke hatt over 220 Wh pr km selv i minus 20 så selv om virkning av varmepumpe synker er det store forskjeller på dem. Soul sin ser ut til å fungere bra, jeg har full varme etter 60 sekunder

tallyho

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. november 2016, klokken 12:44
Sitat fra: Cowboystrekk på lørdag 19. november 2016, klokken 11:51
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. november 2016, klokken 09:17
Nei. Husker jeg først ble skuffet over det når jeg fant det ut i 2013. Men i praksis har det vist seg å være helt uten betydning. Og varmepumper er jo ikke akkurat lydløse og feilfrie, så jeg kan ikke si det er er savn.
synes du det er uten betydning av Teslan på korte turer får 3-400 Wh/km på kalde dager vinterstid?  Leaf greier det samme med rundt 200-250, mye pga varmepumpa. Såvidt jeg vet har det vært svært lite trøbbel med varmepumpene i Leaf.
Jepp. Jeg gir helt blanke i hva forbruket er på korte turer  :)
Spesielt når jeg har lest om bråkete og trøblete varmepumper på VW eGolf, BMW i3, Renault Zoe osv. Jeg trodde det skulle være nedtur at bilen ikke hadde varmepumpe.
Etter 30.000 km i E-Golf med varmepumpe kan jeg bare si: Ville ikke unnvære den. Verdt hver krone. Ikke bråker den heller.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Øyvind.h

I Leafen savnet jeg definitivt varmepumpe. I Teslaen bryr jeg meg ikke.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RuneW

Er det ikke bare tull å bruke potensielle feil ved varmepumpe som argument for ikke å ha det når Teslaen uansett har det, bare i form av A/C?

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Cowboystrekk

#12
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. november 2016, klokken 12:40
Sitat fra: Cowboystrekk på lørdag 19. november 2016, klokken 11:51
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. november 2016, klokken 09:17
Nei. Husker jeg først ble skuffet over det når jeg fant det ut i 2013. Men i praksis har det vist seg å være helt uten betydning. Og varmepumper er jo ikke akkurat lydløse og feilfrie, så jeg kan ikke si det er er savn.
synes du det er uten betydning av Teslan på korte turer får 3-400 Wh/km på kalde dager vinterstid?  Leaf greier det samme med rundt 200-250, mye pga varmepumpa. Såvidt jeg vet har det vært svært lite trøbbel med varmepumpene i Leaf.

På kalde dager vinterstid virker ikke varmepumpa uansett. Den yter best på høst og vår når temperaturen svinger mellom +5 og -5 grader. I -20 er det lite å hente.

Slik det er nå bruker ihvertfall ikke min TMS 300-400Wh/km. De siste ukene har jeg bare kjørt småkjøring og Teslalog.com påstår mitt snittforbruk er rundt 270Wh/km. 400Wh/km må være på ekstremt korte turer, da er totalforbruket såpass lavt pga. kort avstand at det uansett spiller liten rolle.
De aller fleste steder i Norge er -5 til +5 normalen vinterstid. Har kjørt mye Leaf og pumpa mister all effekt rundt -15C. På alt over det er den overlegen Tesla sin.

Personlig jukser jeg litt og forvarmer uten range mode og slår det på når jeg kjører,  slår av klima på svært korte turer. Rekker ikke bli kaldt på 3 minutter uansett. Typisk forbruk med R2 blir selv om vinteren da 150-200. For flertallet som ikke gjør som meg medfører det masse unødig lading pga måten Tesla har lagt opp klimasystemet sitt.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. november 2016, klokken 12:44
Sitat fra: Cowboystrekk på lørdag 19. november 2016, klokken 11:51
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. november 2016, klokken 09:17
Nei. Husker jeg først ble skuffet over det når jeg fant det ut i 2013. Men i praksis har det vist seg å være helt uten betydning. Og varmepumper er jo ikke akkurat lydløse og feilfrie, så jeg kan ikke si det er er savn.
synes du det er uten betydning av Teslan på korte turer får 3-400 Wh/km på kalde dager vinterstid?  Leaf greier det samme med rundt 200-250, mye pga varmepumpa. Såvidt jeg vet har det vært svært lite trøbbel med varmepumpene i Leaf.
Jepp. Jeg gir helt blanke i hva forbruket er på korte turer  :)
Spesielt når jeg har lest om bråkete og trøblete varmepumper på VW eGolf, BMW i3, Renault Zoe osv. Jeg trodde det skulle være nedtur at bilen ikke hadde varmepumpe.
at noen sliter med varmepumpene er vell ikke argument for at det er dårlig? Soul og Leaf har svært lite trøbbel.

Golf har samme system som Tesla med spillvarme fra motor og batteri. Golf prioriterer å varme kupeen, Tesla prioriterer å varme batteriet. Først når batteri har ok temp bruker TMS spillvarme til kupeen er mitt inntrykk.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

ladov

Før jeg kjøpte min Zoe tenkte jeg at varmepumpe er helt topp. Etter å ha brukt bilen i to år er jeg ikke like sikker lenger.. Jeg *tror* jeg heller ville hatt varme i sete/ratt/frontrute og en mer sofistikert ruting av overskuddsvarme fra batteri/motor/elektronikk.

Ikke misforstå, varmepumpa gir god varme den, tiner frontruta enormt mye kjappere enn det en fossilbil uten varmetråder klarer for å nevne en ting. Jeg er bare ikke like sikker lenger på at varmepumpe er det eneste rette for elbil..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA