Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

INVITASJON TIL FØRVISNING AV AMPERA-E

Startet av kammiz, torsdag 17. november 2016, klokken 12:21

« forrige - neste »

elhansen

Norge er prioritert i Europa:) Hva det betyr, men mai/juni er sagt på de første! (fra "avdukingen" idag) Samme gule farge...... den skal jeg IKKE ha

terjewa

#31
Bra livestream, men kan noen som er der/kan dra innom og spørre om "vinterpakke" oppvarmet spylerdyser osv?

zbk

Hvor blir det av alle referatene fra dere som bor nær nok til at man kan komme seg innom?  :o ::) 8)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

DagfinnN

Sitat fra: Frissy på onsdag 23. november 2016, klokken 08:56
Norge er prioritert i Europa:) Hva det betyr, men mai/juni er sagt på de første! (fra "avdukingen" idag) Samme gule farge...... den skal jeg IKKE ha
What??
Gult er jo kult :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

moby666

Fikk en liten kikk på bilen i dag, romslig innvendig. OK seter, selv om man er høy. Interiørkvaliteten er hardplast, hardplast og hardplast. Veldig usikker om jeg kommer til å hente ut bilen jeg har bestilt. Hvis jeg ikke trenger rekkevidden kommer jeg til å la noen andre få min reservasjon.

Orbit

Sitat fra: zbk på onsdag 23. november 2016, klokken 09:25
Hvor blir det av alle referatene fra dere som bor nær nok til at man kan komme seg innom?  :o ::) 8)

Var akkurat innom, jobber rett ved Youngstorget. De hadde Paris-bilen på utstilling, så fremdeles en førproduksjonsmodell. Bilen er åpen, så det er også mulig å ta en titt inni og prøvesitte. Kontrollskjerm er ikke påslått.

Opel-importør kunne ikke gi noe mer informasjon om evt endringer i utstyr, lyktespylere, vinterpakke etc. Så ikke noen nye fakta å hente ut der. Importør hadde selv prøvd å spørre om maskeringen rundt lyktene på de tysk-registrerte bilene som er på testkjøring i Norge nå, men selv de fikk ikke vite noe om hva som kommer der.

Kupé var omtrent som forventet. Det er generelt mye plast i materialvalget. Jeg glemte å spørre om setene var skinn, men de føltes i alle fall mer som PVC (kunstskinn) enn ekte vare. For meg, ville setene uansett være helt uaktuelle. I førersetet var puten så smal at jeg hadde hoftebeinet rett most plastrammen rundt setet (er 188 høy, 92 kg). Det var direkte ubehagelig å sitte der, selv etter kun noen få minutter. For Opels del, håper jeg de har et helt annet sete på produksjonsmodellene.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Nickelilltroll

#36
Sitat fra: Orbit på onsdag 23. november 2016, klokken 10:38
Sitat fra: zbk på onsdag 23. november 2016, klokken 09:25
Hvor blir det av alle referatene fra dere som bor nær nok til at man kan komme seg innom?  :o ::) 8)

Var akkurat innom, jobber rett ved Youngstorget. De hadde Paris-bilen på utstilling, så fremdeles en førproduksjonsmodell. Bilen er åpen, så det er også mulig å ta en titt inni og prøvesitte. Kontrollskjerm er ikke påslått.

Opel-importør kunne ikke gi noe mer informasjon om evt endringer i utstyr, lyktespylere, vinterpakke etc. Så ikke noen nye fakta å hente ut der. Importør hadde selv prøvd å spørre om maskeringen rundt lyktene på de tysk-registrerte bilene som er på testkjøring i Norge nå, men selv de fikk ikke vite noe om hva som kommer der.

Kupé var omtrent som forventet. Det er generelt mye plast i materialvalget. Jeg glemte å spørre om setene var skinn, men de føltes i alle fall mer som PVC (kunstskinn) enn ekte vare. For meg, ville setene uansett være helt uaktuelle. I førersetet var puten så smal at jeg hadde hoftebeinet rett most plastrammen rundt setet (er 188 høy, 92 kg). Det var direkte ubehagelig å sitte der, selv etter kun noen få minutter. For Opels del, håper jeg de har et helt annet sete på produksjonsmodellene.

Tack så mycket!! (Från en som ville men inte kunde möta upp-och som kunde varit modell för dessa säten-175/70) ;D ;D ;D
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Le

Takk for oppsummering folkens. Jeg begynner å bli litt skeptisk jeg og:/ Skal prøve å stikke innom Youngstorget i morgen.

tutti

#38
Her er den gule bilen :)

her er min (dårlige) video av utstillingsbilen: https://www.youtube.com/watch?v=iEPfEWKFv3Q&feature=youtu.be

Førsteinntrykket fra utstillingen er at det er vanskelig å få tilgang til bilen. Kun en bil er tilgjengelig. Her kunne Opel hatt flere biler å "ta på".

Når det gjelder denne før-produksjonen så får jeg veldig "plastic" følelse overalt. Setet foran var heller ikke noe spesielt å sitte i.

Ellers på utstillingen står også konkurrentene med sine elbiler. Det står en Zoe med 400 km reklame på, men på dashen så står det bare 192 km rekkevidde (altså den gamle utgaven). VW har en egolf med 300 km reklame på, men selve egolfen er den gamle modellen. Hun jeg snakket med fra VW var svensk og virker ikke helt å ha peiling på elbiler i praksis, kun generell u-inspirende selgerprat.

kammiz

#39
Folk er forskjellige folkens. Dette er min opplevelse idag.

Det er alltid jeg og en kompis som prøver nye Opelmodeller. Vi er begge i Opelmiljøet siden barndommen, med Ascona som førstebil osv. :P Jeg er 192 og 90kg, han er 196 og 130kg. Vi sjekker alltid om vi kan sitte bak hverandre. Og i AE sitter vi like bra bak hverandre som i en stor stasjonsvogn. Ingen problemer overhodet. Takhøyden bak er litt snau for oss kanskje, men vi stanger ikke i taket. Foran er det overhodet ikke noe problem. Se vedlagt bilde av at han sitter foran meg.
Etter at jeg hadde sittet i førersetet, ble jeg spurt av noen andre om jeg syntes setene var for smale. Det hadde jeg glemt å tenke over, så jeg la ikke merke til det. Satte meg inn igjen, og ja, setene er smalere enn hva man er vant til. For meg passet de min kropp perfekt. Var overhodet ingenting vondt med dem. Men det er ikke tvil om at hvis man er breiere over baken, som min kompis, som er det nok mer merkbart. Men dette er jo som vi alle vet en bil som har spart vekt der den kan. Og ikke minst plass. Så at setene er tynne og lette er jo også årsaken til at de ikke er like komfortable. Kanskje ikke noen bil å kjøre Europa rundt med, sånn kun mtp seter, men rekkevidde og innvendig plass er for min del viktigere enn digge seter.

Bagasjerommet imponerte meg. Det var mye større enn jeg trodde. Sammenlignet med Ioniq etterpå og jeg føler at Amperaen har et mye mer utnyttbart bagasjerom. Det er dypt og godt når man fjerner det falske gulvet. I tillegg har man plass under der igjen til kabler etc. Fikk ikke prøvd å fjerne isoporboksen som ligger nederst for å se under denne igjen, men syntes jeg så at det er noe elektronikk der nede også. Prøvde også å legge ned seter med det falske gulvet i øverste posisjon, for å se hvordan det føltes. Se vedlagte bilder. Vel å merke, på bildene av bakseter lagt ned, så står forstolene i en naturlig posisjon for meg å sitte i. Det er ikke ofte jeg opplever at bakseter kan vippes ned med så god plass til forseter, uten at jeg må flytte forsetene framover. Imponerende.

Fikk klådd litt på skjermen i midten, den var responsiv nok, men ikke imponerende kjapp. Dab fungerte fint og jeg prøvde også å guffe opp ganske bra med alle dører igjen. Det var imponerende bra lyd i den synes jeg, til å være originalt. Jeg fikk følelsen av at bilen har en subwoofer. Det har den jo også kanskje gjemt bort et sted. Tenkte ikke over om bilen hadde Bose høyttalere i dørene.

Snakket så en del med Stein, PR sjefen i Opel. Prøvde å pushe han på mer informasjon. Feks om bilen kan forvarmes fra Onstar appen osv. Da fikk jeg stort sett bare politikersvar. Men jeg skal gi Opel en ting ifht hvorfor de sprer så lite informasjon. Han fortalte at den nye Insignia kommer omtrent likt med AmperaE til våren. Den har de omtrent ingen informasjon om. Knapt nok bilder har de sett av den. Men samtidig står vi her med en AmperaE i Norge allerede. Så ifht Opels rutiner, er de langt foran hva de er komfortabel med. Bilen er preproduksjon, men vi får se innvendig. Osv. Så jeg forstår litt hvordan Opel Norge er mellom barken og veden her.

Ang følelse av interiørkvalitet. Det er sånn midt på treet. Jeg fikk mye mer hardplastfølelse av å sitte i leafen som sto der etterpå. Det er ikke tvil om at AE er en bil med rimelige materialer innvendig, men det er jo nok en gang for å holde pris og vekt nede. Jeg synes personlig at brukeropplevelsen av instrumenter og menyer og display osv er mer enn Premium nok. Selv om ikke materialene rundt er det. Men materialene bryr meg egentlig ikke så mye. Hvor deilig plasten er å ta på, er ikke viktig for meg.

Alt i alt, en bil på størrelse med Astra combi, med større plass innvendig enn man skulle tro, OK seter, lang rekkevidde og bra aksellerasjon. Høy gadget faktor. En vinner spør du meg. Jeg avbestiller ikke. :)
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Amoss

Sitat fra: moby666 på onsdag 23. november 2016, klokken 10:38
Fikk en liten kikk på bilen i dag, romslig innvendig. OK seter, selv om man er høy. Interiørkvaliteten er hardplast, hardplast og hardplast.

Stort sett enig med dette inntrykket her. Gode og faste seter. Men bør dog noteres at jeg ikke er spesielt høy, men stanget likevel i tanket i baksetet, og måtte dukke godt under inn- og ut-stigning i baksetet - men  er jo ikke der jeg skal sitte ;)

Jeg er på ingen måte den som maser om at interiøret skal være "premium" eller noe slik, og pleier ikke henge meg opp i om det er mye plast, men her følte jeg at hardplasten ble veldig påtrengende om det gir noen mening.

Forsetene var gode å sitte i, og god høyde opp til taket, men min rygg fortalte meg svært fort at her manglet det noe i korsryggstøtten. Var heller ingen mulighet for å justere dette. Representant fra Opel importør nevnte at dette tross alt var en pre-produksjonsmodell (samme som ble vist i Paris), og at noen slike små detaljer kunne være endret i produksjonsmodellen - men dette var det tydelig at han heller ikke visste noe sikkert om. Bredden på setene var ikke noe problem for meg, men observerte at det var andre som tydeligvis ikke fikk plass til hele hofte-/lår-bredden.

Rattet virket også overraskende lite, men det kan jo by på fordeler også ifm. inn og utstigning.

Girspaken satt også litt upraktisk til - litt for langt bak, og "under" midt-armlene. Men ikke noe stort problem, er jo ikke noe man skal dra i hele tiden som på en manuell-giret bil :) Men i alle fall jeg ville måtte løfte armen fra armlene for å nå ned til girspaken.

Målte ikke, men bagasjerommet virket mindre "in person" enn på bilder, og er litt usikker på hvor mye den "etg. plata" i bagasjerommet vil tåle av vekt. Ville f.eks. ikke stable noen fulle brus-/øl-kasser på denne.

Model S 85D

3irikur

Var der og så på bilen jeg også. Har ikke så mye mer å fortelle, men tok litt bilder:
http://imgur.com/a/QvJoQ
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

e-Golf

Tusen takk til dere som har tatt dere tid til å fortelle om deres opplevelse av bilen. Det settes stor pris på  :)
Ikke minst delt bilder og video. Tusen takk
Tesla model Y Performance Hvit/sort- reservert mars 19 - utlevert juni 2022
Tesla model 3 reservert 1/4-16 -lev mars 19 - solgt okt 20

AmocoCadiz

#43
Jeg har positivt inntrykk av bilen, synes den ser bedre ut enn på bilder.
Bilen kler nok lyse farger godt.
Liker størrelsen og formatet godt, 418cm gjør at den blir smidig i bytrafikk og lettere å parkere.
Inni er den hakket større enn andre biler med 418cm lengde.

Inni er det ( i denne gule forproduksjonsmodellen) som nevnt plast, oppleves mye som en Chevrolet og lite som Opel. Dette kan dog bedre seg litt til produksjonsmodell som Opel representanter påpekte blir endret til noe mer Opelspesifike i leveringsbiler.
(Jeg jemfører da feks med nyeste Astra som jeg kikket på tidligere ang. hva jeg definerer som Opelfølelse, dette er heller ikke premium, men helt alrighte materialer)

Skjermen virket helt ok, responsiv og ikke så mye FisherPrice grensesnitt som pressebilder ser ut som. Dog har den en merkelig nærmest horisontal vinkling, noe man kan lure på funker i sterkt sollys. Men de har vel funnet ut at det går bra.

Lyden i bilen var absolutt bra.

Setene var helt fine for meg, uten at jeg er noen tungvekter.  Fordelen er at det blir plass bak selv med forsete i bakerste posisjon. Varme i bakseter, 2 usb bak og 2 usb forran. bra for alle dingser ungene vil koble til.

Bagasje dypt og bra for bilstørrelse.
det er rails på taket som Opel jobber med å finne ut hvilke stativ og bokser som kan godkjennes for feste på railsene.

Forprogrammering av varme og lading i app, og forvarming og kjøling også UTEN tilkobling sa den tyske informasjonssjefen fra Opel.

Spurte spesiellt om AmperaE får ACC, og fikk bekreftet at dette vil absolutt komme!?! Etter all frem og tilbake om dette var det overraskende, men positivt om det stemmer og faktisk kommer i produksjonsbilene.
Han påstod også at AE vil få parkeringshjelp, får håpe denne informasjonen også stemmer.

De har jobbet mye med å få høgste sikkerhetsnivå fra Ncap i bilen, spesielt utforming av batterikasse skal være laget for å gjøre kupen rigid og sterk.
Han påstod videre at batteriet er testet ut enormat mange km i forskjellige miljøer, slik at de er sikker på svært god levetid på batteriet.

Alt i alt positvit inntrykk, dette er ikke en Tesla3, den er ikke spesielt sexy, men en bra, godt fungerende  og kompakt bil som går langt og som svært mange sikkert vil bli fornøyd med.

AmperaE blir virkelig første kompakte langrekkevidde elbil, og Norge får biler først i Europa takket være Opel ser at Norge er elbilsforegangsland. Det kan fort bety prioriterte leveringer av bilen også!


Amoss

Ja, det glemte jeg å få med... På direkte spørsmål om når det blir mulig å prøvekjøre bilen så ble det sagt at bilen ville bli offisielt lansert i Norge (Europa?) om ca 6 måneder (dvs mai/juni?), før kundene får de første bilene i juni/juli. I forbindelse med lanseringen vil også de første demo bilene komme så man kan testkjøre bilen.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA