Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

INVITASJON TIL FØRVISNING AV AMPERA-E

Startet av kammiz, torsdag 17. november 2016, klokken 12:21

« forrige - neste »

Trond.m

Det blir ikke noe enkelt valg dette her. Skal man satse på en e-Golf med gode setter og førsteklasses førermiljø, men med et batteri som krever en ladestopp etter 15-20 mil. Eller skal man velge en plastikk-bil med seter som krever at kroppen må ha en strekk etter 15-20 mil  ;). Eller rett og slett kjøre i3 og ha det moro mellom hver lading.

AmocoCadiz

Dro tilbake for å prøvesitte AE setene igjen idag, etter alle klager på setene, og for å se om jeg var fullstendig nummen i baken igår...
Synes de fortsatt er helt ok, faste, muligens smale. Hadde ikke den største elbildunjakken på, men den regner jeg uansett med skal pensjoneres med 60kWh batteri!

Kanskje er det kontroversielt av GM å tilby slimlineseter, og det burde kanskje være en option på type seter, enten slimline med godplass baksete, eller konvensjonelle seter som tar en god del bakseteplass?
En kjapp kikk på de amerikanske biltestene, der står fortsatt lite klager på setene.

Motortrend"The rear-seat roominess is made possible in part by the (industry-first) ultra-slim front seat designs that involve a metal framework with a flexible plastic shell lined with a thin (0.4-0.6-inch thick) layer of foam. They provide ample support, and in our brief drive we felt no hard pressure points. And anyway, nobody will ever spend 10 hours at a stretch in these seats."

TheCarconnection"The seats are comfortable, and all occupants sit upright, much higher than they do in the more rakish Chevy Volt plug-in hybrid. The flat floor and a slim dash and console make the front footwells especially wide. Four adults can sit comfortably, though the "five-passenger" description is pushing it."

AmocoCadiz

Sitat fra: TM på torsdag 24. november 2016, klokken 19:58
Det blir ikke noe enkelt valg dette her. Skal man satse på en e-Golf med gode setter og førsteklasses førermiljø, men med et batteri som krever en ladestopp etter 15-20 mil. Eller skal man velge en plastikk-bil med seter som krever at kroppen må ha en strekk etter 15-20 mil  ;). Eller rett og slett kjøre i3 og ha det moro mellom hver lading.
Du går for AE, har det moro med alle 204 elektriske hestekrefter, og lader kun når DU føler for det! Plastikkfølinga er fort glemt når du kan styre og sette opp bil med Android Auto eller Apple Carplay. Blir det krise med sittekomfort, selger du bilen i løpet av minutter for mer enn du ga, siden etterspørsel etter 60kWh bil i Norge før Tesla3 leveres vil være formidabel.

AmocoCadiz

Testet også touchskjermen litt mer idag, grensesnitt og farger funket helt fint. Ellers responsiv med mange styringsmuligheter for lading, bra!

AmocoCadiz

Fikk kikket helt nederst i bagasjerommet også, løftes 2-3 lokk og tæppeplater og så en ganske stor isoporkasse, ble det virkelig en god del mer plass.
Hva el-dingsen er til nederst vet jeg ikke dog.

Counterpointer

For meg som til daglig sitter i enten Soul eller Golf så har jeg lyst til å si at jeg trives best i Soul.
Synes faktisk setene i Ae ligner en del på golfen sine bortsett fra at Ae sine er litt smalere.
Interiøret i Ae er på den enkle siden og det jeg lurer mest på er om det vil klirre/knirke/rasle, dette blir jeg fullstendig gal av og er skikkelig bortskjemt med Soul som er helt knirkefri etter 50 k km.

Liker jeg ikke førersetet setter jeg inn et Recarosete og får bedre sittekomfort enn de fleste

Counterpointer

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 24. november 2016, klokken 20:29
Fikk kikket helt nederst i bagasjerommet også, løftes 2-3 lokk og tæppeplater og så en ganske stor isoporkasse, ble det virkelig en god del mer plass.
Da tror jeg vi var der samtidig, for jeg løftet ut kassa  når du tok bilde

Øyvind.h

Ettersom alle andre her i Norge har sett på Ampera-E denne uken måtte jeg ta en tur innom selv i dag.
Dette er en bil som i teorien er perfekt for svigers som kikker på ny bil for tiden, så jeg måtte ta en tur innom for å se hva jeg har anbefalt dem.

Fikk stort sett et godt inntrykk av bilen. Romslig bagasjerom, ikke ulikt det svigers har i dag i en asiatisk Golf-konkurrent. Baksetet satt jeg godt i og subbet ikke i taket (er 186cm ca`ish/93kg). Fine seter. Fin plass til to voksne eller tre små barn.

I førersetet fikk jeg litt Leaf-følelse av dashbordet, men videoene jeg har sett av displayet bak rattet og infotainment-systemet synes jeg har gitt et godt inntrykk.

Men det er et vesentlig problem. Jeg er relativt normal i både høyde og vekt, men merket at jeg traff sidene på sitteputen. Fort en showstopper for svigers :( Rart den er så smal?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AmocoCadiz

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 24. november 2016, klokken 20:40
Da tror jeg vi var der samtidig, for jeg løftet ut kassa  når du tok bilde
Hyggelig å møte en Soul-eier ( fra forumet) og kommende AmperaE fører!

Myrvang

Veldig mange har kommentert setene som smale. Det var det første jeg tenkte på da jeg satt meg inn. Når jeg leser utsnitt fra amerikanske tester av Bolt så lurer jeg på om det kan være andre seter i den? Amerikanere er vel litt større enn europeere over hofta i snitt, så kanskje det er et annet, bredere sete der?
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Ipadjove

Sitat fra: Benji_9 på torsdag 24. november 2016, klokken 13:35
Sorry men jag hoppas att det var något fel på förarsätet, såg ni min bild i andra tråden? Detta är en bil som bara stått ute på mässor några dagar sista månaderna, vad motsvarar det i slitage hos en privatbil, 1-2 år? Vill man sitta i sådana säten?
...

Hm. Legger ved bildet ditt (har snudd det) og et bilde fra bilen som var i Paris. Er det bekreftet at det er den samme bilen? Skaden på setet ser ut til å være der allerede da?

AmocoCadiz

Sitat fra: Ipadjove på fredag 25. november 2016, klokken 00:50
Er det bekreftet at det er den samme bilen? Skaden på setet ser ut til å være der allerede da?
Selgere ved bilen var sikre på at det er samme bilen som i Paris, (har stripe m rennende gulfarge venstre fremre støtfanger)

Nickelilltroll

Kan det vara laderegulatoren? Den som styrer och föler strömmtillförseln vid hurtiglading? ???
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

erato

Var også og kikket på bilen (som jeg har bestilt). Finish på interiøret var ikke all verden nei, men jeg tror dere glemmer at dette er en prototyp. Å diskutere følelse i knapper osv tror jeg blir helt feil, regner med at dette er ting som Opel jobber intensivt med, og regner med at når vi får se en produksjonsklar bil, vil kvalitet ligne mer på det vi ser i basismodeller av Astra og lignende. Unntaket er nok setene som nok er en spesialversjon.

Jeg satt for øvrig OK i det (110 kg/186) og synes ikke det var smalere enn for eksempel setene i min 2012 Focus. At det så litt nedsittet ut tror jeg ikke man skal legge mye vekt på. I løpet av de 30 minuttene jeg var der, var det like mange innstigninger i førersetet som jeg vil ha i min bil på en måned. Og dette eksemplaret har vært på en rekke messer. Hvordan det fungerer på langkjøring, vet man ikke før man har prøvd en langtur.

Den vil for øvrig bli min nr 2 bil og sjeldent kjørt lenger enn 2 timer. Men jeg vil ha lang rekkevidde for å være uavhengig av lading, hurtiglading og rekkeviddeplanlegging. Regner med å holde den oppladet i garasjen. Fleksibilitet i lading er kanskje viktigere enn lang rekkevidde for meg - skjønt muligheten til å kjøre 20 mil tur/retur til hytta i vinterkulde, uten opplading før returen, er en fin bonus.

PS: Synes midtkonsollen var plagsomt høy dersom man skal bruke girspaken. Men så lenge man ikke skal gire, og det skal man vel stort sett ikke, så fungerte den godt som armlene.

Øyvind.h

Sitat fra: Myrvang på fredag 25. november 2016, klokken 00:11
Veldig mange har kommentert setene som smale. Det var det første jeg tenkte på da jeg satt meg inn. Når jeg leser utsnitt fra amerikanske tester av Bolt så lurer jeg på om det kan være andre seter i den? Amerikanere er vel litt større enn europeere over hofta i snitt, så kanskje det er et annet, bredere sete der?

Setene er i hvert fall veldig smale. Jeg har faktisk aldri vært borti at jeg har kjent sidevangene på den måten i noen bil noen gang. Det var såpass merkelig at jeg ikke helt tror dette kan være setene bilen kommer med.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA