Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladestrømstyrke

Startet av Zuexi, tirsdag 15. november 2016, klokken 10:47

« forrige - neste »

Zuexi

Skal sette opp hjemmelader og funnet ut at jeg trolig ikke kan få 32A uten en masse ekstra arbeid.

Alternativet er å sette opp ny kurs med f.eks 25A.

I i3 manualen står det at maksimal ladestrøm forandrer seg i forhold til innstilling. Maksimal = 32A. Redusert = 16A.

Vil det da si at ved innstilling på "Maksimal" vil bilen prøve å trekke 32A ut av kursen (noe som selvsagt ikke går) eller vil bilen skjønne at det kommer maks 25A ut av kursen og lade på det?
Hvis alternativet da er å lade på "Redusert", så er det jo liten vits å legge opp til 25A kurs?

jkirkebo

Sitat fra: Zuexi på tirsdag 15. november 2016, klokken 10:47
Skal sette opp hjemmelader og funnet ut at jeg trolig ikke kan få 32A uten en masse ekstra arbeid.

Alternativet er å sette opp ny kurs med f.eks 25A.

I i3 manualen står det at maksimal ladestrøm forandrer seg i forhold til innstilling. Maksimal = 32A. Redusert = 16A.

Vil det da si at ved innstilling på "Maksimal" vil bilen prøve å trekke 32A ut av kursen (noe som selvsagt ikke går) eller vil bilen skjønne at det kommer maks 25A ut av kursen og lade på det?
Hvis alternativet da er å lade på "Redusert", så er det jo liten vits å legge opp til 25A kurs?

De aller fleste ladestasjoner kan begrenses til den aktuelle strømstyrken, f.eks 25A. Da vil ikke bilen forsøke å trekke mer enn ladestasjonen signaliserer. For de jeg selger stiller vi inn riktig strømstyrke før vi sender de ut til kunde. Du kan altså ha bilen på "maksimal" og den vil trekke 25A. Om "redusert" da gir 16A eller f.eks 12A er jeg usikker på (altså om redusert er en prosent av maksimal eller en fast verdi. Jeg antar det første).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Zuexi

Hvis jeg da har 25A i ladeboksen, hvilken sikring må jeg da ha i sikringsskapet?

jkirkebo

Sitat fra: Zuexi på tirsdag 15. november 2016, klokken 11:08
Hvis jeg da har 25A i ladeboksen, hvilken sikring må jeg da ha i sikringsskapet?

Minimum 25A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

NiiN

Fikk montert den nye ladeboksen fra BMW her om dagen. Betalte ekstra for en 25A kurs, etter spørsmål om hva som var fysisk mulig uten store inngrep og avtale med nettleverandør.

Deretter programmerte elektrikeren selve ladeboksen til 20A. Jeg spurte hvorfor, når jeg hadde betalt for en større kurs. Svaret var at de måtte ha litt å gå på.

Følte meg litt lurt, men stolte samtidig på dem, siden jeg er helt blank på kravene. Ladeboksen kunne programmeres til 32A, 25A, 20A, 16A osv.

Er dette vanlig praksis?

jkirkebo

Sitat fra: NiiN på tirsdag 15. november 2016, klokken 16:03
Fikk montert den nye ladeboksen fra BMW her om dagen. Betalte ekstra for en 25A kurs, etter spørsmål om hva som var fysisk mulig uten store inngrep og avtale med nettleverandør.

Deretter programmerte elektrikeren selve ladeboksen til 20A. Jeg spurte hvorfor, når jeg hadde betalt for en større kurs. Svaret var at de måtte ha litt å gå på.

Følte meg litt lurt, men stolte samtidig på dem, siden jeg er helt blank på kravene. Ladeboksen kunne programmeres til 32A, 25A, 20A, 16A osv.

Er dette vanlig praksis?

Hos noen er det det. Det er for å unngå garantikrav om sikringen løser ut. Noen den _kan_ gjøre ved 100% last om den ikke helt holder spesifikasjonene, det er litt varmt i skapet osv. men da er det noe galt, den skal tåle 100% last. Ved å kun tillate 80% sikrer installasjonsfirmaet seg i praksis mot alle slike reklamasjoner.

Mine ladestasjoner kan heldigvis stilles til en hvilken som helst verdi, da kan man f.eks velge 23A eller 24A om man vil ha litt å gå på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jan.lrsn

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 15. november 2016, klokken 16:40
Sitat fra: NiiN på tirsdag 15. november 2016, klokken 16:03
Fikk montert den nye ladeboksen fra BMW her om dagen. Betalte ekstra for en 25A kurs, etter spørsmål om hva som var fysisk mulig uten store inngrep og avtale med nettleverandør.

Deretter programmerte elektrikeren selve ladeboksen til 20A. Jeg spurte hvorfor, når jeg hadde betalt for en større kurs. Svaret var at de måtte ha litt å gå på.

Følte meg litt lurt, men stolte samtidig på dem, siden jeg er helt blank på kravene. Ladeboksen kunne programmeres til 32A, 25A, 20A, 16A osv.

Er dette vanlig praksis?

Hos noen er det det. Det er for å unngå garantikrav om sikringen løser ut. Noen den _kan_ gjøre ved 100% last om den ikke helt holder spesifikasjonene, det er litt varmt i skapet osv. men da er det noe galt, den skal tåle 100% last. Ved å kun tillate 80% sikrer installasjonsfirmaet seg i praksis mot alle slike reklamasjoner.

Mine ladestasjoner kan heldigvis stilles til en hvilken som helst verdi, da kan man f.eks velge 23A eller 24A om man vil ha litt å gå på.

Problemet ved at man lader på 32A 1-fase er at det blir veldig skjevlast på både eget anlegg og nettselskap sitt anlegg og om man skaper problemer for andre kunder på samme trafokrets, kan man bli tvunget til å fjerne utstyret eller redusere effekten. Nå vet ikke jeg hvor stort anlegg du har, men er man riktig uheldig med at f.eks varmtvannsbereder, stekeovn og platetopp er fordelt på samme faser i sikringsskapet ditt, kan du få problemer med at hovedsikringen går og elektrikeren kan få et garantiansvar for dårlig planlagt jobb.

Virker som at elektrikeren din har gjort en god vurdering, og prisforskjellen mellom 25A og 20A er mikroskopiske!

Mvh elektrikern

NiiN


Zuexi



Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 15. november 2016, klokken 16:40
Hos noen er det det. Det er for å unngå garantikrav om sikringen løser ut. Noen den _kan_ gjøre ved 100% last om den ikke helt holder spesifikasjonene, det er litt varmt i skapet osv. men da er det noe galt, den skal tåle 100% last. Ved å kun tillate 80% sikrer installasjonsfirmaet seg i praksis mot alle slike reklamasjoner.
Hvis hovedsikringen er begrensningen på at man kan lade på 32A, kan man likevel få installert 32A kurs og sette 25A begrensning i ladeboksen, uten at dette går utover resten av kapasiteten til anlegget? Da er man fortsatt innenfor 80% til sikringen, og man kan lade på 25A?
Da slipper man sånn som Niin at man installerer 25A kurs, men "bare" kan lade på 20A?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA