Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade bIl med type 1-kontakt fra type2-ladestasjon

Startet av blazius, mandag 14. november 2016, klokken 18:44

« forrige - neste »

blazius

Hei!

Jeg har bil med type1-kontakt.  Flere steder har jeg tilgang på ladestasjoner med type2-kontakt på kabel. Noe sjeldnere har jeg tilgang til type2-ladestolper.

Har skaffet meg en ladekabel for 16A med type2 i den ene enden og type 1 i den andre. Har prøvd å bruke denne mellom en type2-kabel og bilen,  men ingenting skjer. Har ikke prøvd på type2-stolpe ennå.

Er det jeg som gjør noe feil, eller prøver jeg å gjøre noe som ikke vil fungere?

elektrolux

Ladekabelen din er designet for å hindre bruk som skjøtekabel. Dermed vil ikke dette fungere.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

3irikur

Sitat fra: elektrolux på mandag 14. november 2016, klokken 19:13
Ladekabelen din er designet for å hindre bruk som skjøtekabel. Dermed vil ikke dette fungere.

Selger ikke du en overgang som vil fungere?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

elektrolux

Jo, men overgangen som ble bygget på bestilling for bruk sammen med en Tesla Can møtte en del PES og er derfor fjernet fra nettbutikken vår.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

fredag

Sitat fra: elektrolux på mandag 14. november 2016, klokken 23:30
Jo, men overgangen som ble bygget på bestilling for bruk sammen med en Tesla Can møtte en del PES og er derfor fjernet fra nettbutikken vår.

Oversatt: Du solgte en overgang som standarden eksplisitt ikke tillater, og som sikkert ikke var CE-godkjent.

Bra du fjerner sånt da.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Trekkoppbil

Her er det en kabel som går motsatt vei, men det går sikkert ann å spekke og få det man vil ha:
https://www.aliexpress.com/item/Electric-car-charger-Type-1-J1772-to-Type-2-EV-Electric-Vehicle-Charging-Adapte-Cable-length/32722144704.html

Skal man gjøre noen lure triks, så gjelder det å gjøre seg kjennt med IEC 62196, og ta en risiko-vurdering om man vil ha en sånn løsning eller ikke.
Sikkerhetsmessit må man vurdere farer: Man må passe på at det ikke er fare for overbelastning, eller at det er berøringsfare, eller andre farer.
Man må også vurdere om en sånn løsning vil fungere.

For at det skal fungere, må kablinga lages så evse får signal fra bilen, nå pluggen settes i, for den gir ikke spenning ut, før det er gjort.

sylwester

Dette demonstrerer hvor korttenkt det er å investere i ladebokser med fast kabel.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

turfsurf

Det er korttenkt å investere i ladeboks med type 1 kabel. Tviler på om det kommer nye biler i salg med type 1 i Europa mere. Ioniq kom nå med type 2 / CCS.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

#8
Eller hvor uheldig reglene kan slå ut.

Vi har brukt flere titusener for å CE godkjenne / merke storselgeren vår Type2 til Schuko overgang, mens salgsvolumet på denne rett og slett ikke rettferdiggjør en slik utgift.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA