Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stabilisator stag slitasje

Startet av Ampéreson, mandag 14. november 2016, klokken 12:29

« forrige - neste »

Oreo

Anbefaler alle til å ta en runde på verksted FØR garantien er gått ut.
Jeg hadde fem års serviceavtale som jeg ikke fikk benyttet siste service på da de mente bilen hadde gått langt over det vinduet de ville jeg skulle ta 80'km (eller 100'km?) servicen på. Noe de selv innrømmer var "dårlig" opplyst om(!).
Nå er bilen gått snart 120'km og jeg har den inne til service. Spørsmålet er om noe av dette burde vært avdekket på den servicetimen jeg aldri fikk benyttet meg av FØR garantiutløp?
Nå var det også så lang ventetid på servicetimer og telefonkø at km gikk jo ut over garanti MENS man ventet i telefonkø!!

Følgende melding fra verksted:

Service/Labor
FRT Hours
FRT Price
Hub - Rear - LH
1
1,450.00
Links - Front Suspension - Lower - Aft - LH/RH
2.6
1,450.00
Link - Sway Bar - Front - LH
0.35
1,450.00
Control Arm - Upper - Front - LH (1st Generation) (RWD)
1.05
1,450.00
Control Arm Assembly - Rear - Lower - LH ((Includes Alignment)
1.95
1,450.00
Control Arm Assembly - Rear - Lower - RH (Includes Alignment)
1.95
1,450.00
Subtotal Labor Price: (NOK)
12,905.00
Parts:

Price
1027170-00-A - RR SUSP HUB AND BEARING ASSY PERFORMANCE
2,132.00
1027351-00-C - FR SUSP AFT LINK ASSY
1,960.00
1027351-00-C - FR SUSP AFT LINK ASSY
1,960.00
6007098-00-A - FR SUSP STABAR LINK LH
392.80
1027459-99-A - RR SUSP LCA ASSY
2,953.60
1027459-99-A - RR SUSP LCA ASSY
2,953.60
6006532-00-A - FR SUSP UCA ASSY LH
2,056.00
Subtotal Parts Price: (NOK)
14,408.00
Subtotal Services and Parts: (NOK)
27,313.00
Discount: (NOK)
0.00
Shipping: (NOK)
0.00
Estimated Tax: (NOK)
6,828.25
Total Amount: (NOK)
34,141.25
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Muffinman

#31
Tror det er en god anbefaling. Leser veldig mange som må bytte understellsdeler for mange titusener ikke lenge etter passerte 100k. Det gjelder for øvrig begge bilene i signaturen; P85 var gått 138 og måtte bytte fremre camberarmer, nedre bakre bærearmer, integrallinker og hele subframen pga slitte foringer. I tillegg var toelinkene byttet på garanti tidligere, i likhet med en av de nevnte camberarmene. 85D`en skal snart skifte fremre camberarmer, casterarmer, bakre camberarmer og stabstag/linker bak. Den er så vidt passert 130k.

Later ikke til at understellene er dimensjonert for lang holdbarhet i kombinasjon med vekt og ytelser. Tror for øvrig at mange kjører mye lengre med noe slitte understellsdeler; man merker det gjerne ikke før det blir skikkelig ille siden det skjer gradvis. P85`en hadde nettopp gått gjennom EU-kontroll uten mangler, men jeg merket at retningsstabiliteten ikke var slik den skulle være. Tviler på at alle ville hengt seg opp i det.  På 85D`en kjentes alt OK ut, men jeg hørte en liten, nesten umerkelig klikkelyd bakfra ved kjøring i lav fart på ujevn vei. Ved sjekk oppdaget man mye mer som var utslitt.

Oreo

Så mitt oppfølgingsspørsmål skulle være: "Er ikke dette litt tidlig etter å ha kjørt kun 120'km?"

Jeg tolker innlegget ditt Muffinman at det heller er normalt på disse bilene? Det var mange deler å bytte på en nokså "ny" bil synes jeg. Hva er frekvensen på tilsvarende/liknede bytter hos f.eks. Mercedes, BMW eller Toyota?
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Alfa Bergen

Jeg hadde bilen min innom på Kokstad i forrige uke hvor en tekniker var med på kjøretur og konstaterte der at noe var feil i forstillingen. Han tok bilen opp på bukk og sa noe slik som at "dette blir dessverre dyrt" siden flere ting må skiftes. Jeg husker ikke hva alle delene heter, men han sa at hovedgrunnen til at det blir dyrt er at de må ta ned hovedbatteriet siden en av boltene er satt inn "feil vei" og ikke lar seg demontere uten å ta ut batteriet. Grunnen til denne monteringen av bolten var at den ikke skulle kunne punktere batteripakken ved frontkollisjon. Bilen min har gått ca 115000 km og siden dette var snakk om slitedeler og utenfor garantien på 100000 km er det uaktuelt å bruke reklamasjonsretten i forbrukerkjøpsloven. Han skulle dog høre med sjefen om de kunne ta noe av regningen på "goodwill" siden det ikke var så lenge siden garantien gikk ut. Har ikke hørt noe fra dem ennå.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Muffinman

Det er boltene til camberarmene foran som er tredd i "feil vei" slik at man må droppe pakka for å få dem ut. Årsaken er at de skal redusere sjansen for at pakka blir perforert om man kolliderer slik at hjulet blir revet av. Når er det ikke veldig stor forskjell på den ene eller andre enden av bolten, så jeg tror ikke risikoen er så veldig stor om man snur den egentlig. Uavhengige verksteder kapper bare bolten, og monterer andre veien.

Det er for øvrig ingen stor jobb å droppe pakka, så det er nok ikke ene og alene årsak til at det blir kostbart. Dyre deler er en ting; en annen er at det er inkludert justering av hjulvinkler.

Muffinman

Sitat fra: Oreo på mandag 05. november 2018, klokken 14:06
Jeg tolker innlegget ditt Muffinman at det heller er normalt på disse bilene? Det var mange deler å bytte på en nokså "ny" bil synes jeg.
Det ser i det minste ut til å øke på med innlegg på TOCN-gruppa med smått sjokkerte eiere som blir presentert kostnader på 20-30k når bilene er gått mellom 100-150k, men det er nok ikke statistisk relevant. Begge våre biler er ihvertfall "rammet" og ja, jeg synes det er mye å bytte i forhold til kjørelengden. Men man kommer nok ikke veldig langt siden kjørelengde/alder fort drukner i støyen fra "tung bil, mye krefter, dårlige veier i Norge, muligens hardt kjørt" osv. Alt i alt koster vi vel på 65-70k i understellsdeler  på våre biler i denne omgangen. Det snakkes om forbedrede deler, men vet ikke hvilke av dem det gjelder.

Hvor lenge slitedelene typisk varer på andre merker har jeg ikke oversikt over, men jeg har aldri byttet understellsdeler på andre biler jeg har hatt på så lav kilometerstand ihvertfall. Man leser jo om diverse enkeltmodeller fra ulike produsenter hvor  hvor enkelte deler stadig er utslitt etter kort tid. Men da handler det nok mer om feilkonstruksjon/produksjon heller enn at det skal være slik.

overlay

Sitat fra: Muffinman på mandag 05. november 2018, klokken 13:52
Tror det er en god anbefaling. Leser veldig mange som må bytte understellsdeler for mange titusener ikke lenge etter passerte 100k. Det gjelder for øvrig begge bilene i signaturen; P85 var gått 138 og måtte bytte fremre camberarmer, nedre bakre bærearmer, integrallinker og hele subframen pga slitte foringer. I tillegg var toelinkene byttet på garanti tidligere, i likhet med en av de nevnte camberarmene. 85D`en skal snart skifte fremre camberarmer, casterarmer, bakre camberarmer og stabstag/linker bak. Den er så vidt passert 130k.

Later ikke til at understellene er dimensjonert for lang holdbarhet i kombinasjon med vekt og ytelser. Tror for øvrig at mange kjører mye lengre med noe slitte understellsdeler; man merker det gjerne ikke før det blir skikkelig ille siden det skjer gradvis. P85`en hadde nettopp gått gjennom EU-kontroll uten mangler, men jeg merket at retningsstabiliteten ikke var slik den skulle være. Tviler på at alle ville hengt seg opp i det.  På 85D`en kjentes alt OK ut, men jeg hørte en liten, nesten umerkelig klikkelyd bakfra ved kjøring i lav fart på ujevn vei. Ved sjekk oppdaget man mye mer som var utslitt.

Ville dette ha blitt dekt av den original 8-års service avtalen som inkluderte slitedeler, eller er det en måte de kan snike seg unna?

Muffinman

Skal man tro den opprinnelige avtaleteksten burde den dekke slikt, men man har jo prøvd å endre den i etterkant. Ikke så rent få som har spurt i ulike fora etter den opprinnelige avtalen pga at "ingenting" lenger når det skulle leveres på den. Tror nok at avtalen som lå til grunn i øyeblikket man kjøpte tjenesten står seg juridisk.

overlay

Sitat fra: Muffinman på mandag 05. november 2018, klokken 18:51
Skal man tro den opprinnelige avtaleteksten burde den dekke slikt, men man har jo prøvd å endre den i etterkant. Ikke så rent få som har spurt i ulike fora etter den opprinnelige avtalen pga at "ingenting" lenger når det skulle leveres på den. Tror nok at avtalen som lå til grunn i øyeblikket man kjøpte tjenesten står seg juridisk.

Ja, avtale inngått starten av 2014 dekker nokså mye.
Lykke til i Norge med en kontrakt hvor den ene parten kan endre betingelsene on-the-fly.

Muffinman

Ja, et vilkår om at den sterke parten ensidig kan endre avtalen står seg neppe mot avtl §36:
https://lovdata.no/lov/1918-05-31-4/§36

tonl

Hadde bilen på 140.000km service (kjørt 136.000km) og fikk denne "anmerkningen".
"During service we found that toe links both sides rear needs to be replaced, and same
with upper control arm front right." Noen som vet hvor mye disse delen koster og om det er "enkelt" jobb å bytte selv uten spesielt verktøy? Hentet bilen fra servicen rett før stengetid og arbeidsordren fikk jeg på mailen dagen etter. Derfor fikk jeg ikke spurte service senter der og da.

Muffinman

Ingen stor jobb å bytte disse, men spissingen justeres jo på disse. Det vil si at det trengs justering av hjulvinklene i tillegg.

Bærearmen foran er vel ganske grei å bytte tror jeg, men ville nok sjekket den offisielle prosedyren før jeg startet.

OleJA

Sitat fra: overlay på mandag 05. november 2018, klokken 18:37
Ville dette ha blitt dekt av den original 8-års service avtalen som inkluderte slitedeler, eller er det en måte de kan snike seg unna?

Har 8-års serviceavtale:

I forbindelse med 5år / 100k service på min P85 ble det kostnadsfritt byttet hjullagre forran, samt lenkestag bak. I tillegg ble det tatt bremseservice som jeg ser flere må betale ekstra for.

'Pay Type' er oppgitt som 'Service Plan', med utfyllende forklaring: 'Maintenance Plans Purchased Before Feb. 2, 2017'. For meg har denne avtalen vært verd sinn vekt i gull...

overlay

Sitat fra: OleJA på tirsdag 06. november 2018, klokken 20:21
Sitat fra: overlay på mandag 05. november 2018, klokken 18:37
Ville dette ha blitt dekt av den original 8-års service avtalen som inkluderte slitedeler, eller er det en måte de kan snike seg unna?

Har 8-års serviceavtale:

I forbindelse med 5år / 100k service på min P85 ble det kostnadsfritt byttet hjullagre forran, samt lenkestag bak. I tillegg ble det tatt bremseservice som jeg ser flere må betale ekstra for.

'Pay Type' er oppgitt som 'Service Plan', med utfyllende forklaring: 'Maintenance Plans Purchased Before Feb. 2, 2017'. For meg har denne avtalen vært verd sinn vekt i gull...

Supert. Da blir det forutsigbart bilhold i hvertfall 3-4 år til.

De som braste ut med at serviceavtale var bortkastet penger i 2013-2014 kan ta seg en bolle :P

Muffinman

Ikke så sikker på det. Virker som det meste er blitt dekket på garanti uansett inntil 100k. Vi har fått både hjullagre (5stk til sammen), noen understellsdeler, bremseskiver og veldig mye annet nytt på garanti. Kan ikke se hvordan serviceavvtale ville gitt noen som helst fordeler. Selv etter 100k har mye blitt tatt på goodwill, men når bilene nå passerer 130k og slitedelene begynner å bli modne for utskifting blir det på egen regning. Tviler på at serviceavtalen ville ha dekket dette på denne kilometerstanden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA