Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stabilisator stag slitasje

Startet av Ampéreson, mandag 14. november 2016, klokken 12:29

« forrige - neste »

Ampéreson

På min P85+ fra April 2014 hører jeg de typiske lydene av en foring som har gått i hjulopphenget foran. Mer speifikt fra stabilisatorstaget eller en av tilkoblingene, uten at jeg har vært under å sett. Er det noen andre som har erfaring med foringer som går på sin Tesla. Minner om at jeg har + pakken med stivere foringer som var tilgjengelig på den tiden.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Veggen

Samme på min 2013 P85+, klunkelyder over smådumper.
Ble tatt på garanti, høyre stab stag link og begge nedre armer ble byttet, tyst og tight nå.

Delenr:
FR SUSP STABAR LINK RH (6008915-00-A)
FR SUSP AFT LINK ASSY (1048951-00-B)

Brede

Mistenker gåen foring på vår P85 også, typisk stabstag-klunk over fartsdempere og i veihull.

aness

Fikk byttet på begge sider foran for en måneds tid siden, "Link-Sway Bar-Front Pair" ble byttet.

Hadde klunk over hver minste dump før bytte, høres helt fint ut etter bytte.

Min bil er en standard S85, levert desember 2014.

Ampéreson

Takk for svar. Skal ringe de å be dem fikse.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Skjøteledning

#5
70D, nov. 15, 40.000 km. Høres ut som "bag of bones" når jeg kjører over fartsdumper, flaut. Tok en tur innom Tesla Skøyen, fikk med tekniker og han fikk høre på horrorshowet, konstaterte at det swaybars(stabilisatorstag), blir tatt på garanti i des. samtidig med sørvis.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Skjøteledning

Har en P85 lenger ned i gata med sirkelsag DU, så har vi lydene i min.
Naboene må begynne å lure på om vi har et freak show gående. Mangler bare killer clowns sightings så har vi ny episode av american  horrorshow.

morpheos

Hadde lignende fremme på min P85+; mye godt en "klu-klunk"-lyd eller hva man skal kalle det.

Link-Sway Bar-Front-RH var synderen, ble byttet på garanti.

Hodetelefoner

Helt normalt at dette slites fort på tunge biler. På xc90n byttet jeg så ofte at jeg byttet ut til endeledd med gjenge stang imellom.. De holdt mye lengre. I tillegg så kunne jeg justere høyden. Kjekt for de som alltid kjører på LOW etc.

Muffinman

Ryker det så tidlig er det underdimensjonert, feilprodusert eller feilkonstruert. Det blir å snu ting på hodet å si at det skal ryke ofte fordi bilen er tung. Det riktige er at alt må dimensjoneres etter lastvirkningene det påføres slik at levetiden havner innenfor ønsket intervall.

Endeledd med gjengestang? Nå har ikke jeg sett et slik stag uten gjenger. Det er jo slik man justerer spissingen foran. Hvordan man justerer høyden ved hjelp av disse må du nesten forklare. Uten at jeg vet hvilken utgave av XC90 du hadde så er det godt kjent at et par-tre årsmodeller av disse var noen skikkelige reklamasjonsbomber.

Veggen

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 15. november 2016, klokken 08:51
Uten at jeg vet hvilken utgave av XC90 du hadde så er det godt kjent at et par-tre årsmodeller av disse var noen skikkelige reklamasjonsbomber.

Liten avsporing:
Var på omvisning for en tid tilbake på fabrikken på Raufoss som lager understellsdeler for bl.a. XC90.
Jeg la merke til underveis at bærekulene på XC90 delene var veldig flott polert og kommenterte dette til vår omviser. Han kunne fortelle at dette var pga mange reklamasjoner fra Volvo på forrige revisjon, der analyser hadde vist at utilstrekkelig polering og smøring av kule var hovedårsaken til feilen.

Så ingen Tesla deler mens jeg var der, men kan jo være lignende problematikk fra underleverandør.

Sjøhyene

Jeg også fikk dette utført uten at jeg ba om det nå i høst på min S85 fra 2014 (60' km).

Corrections:
It was noticed during service that the lower rear control arms on the front suspension
were worn and need to be replaced.

Corrections:Replaced lower arms, both side. Performed wheel alignment.

Part Quantity Unit Price
FR SUSP AFT LINK ASSY (1048951-00-B) 2.00 0.00 0.00
NUT CLN HEX M14x2.0 [10] ZnAl-W (1006484-00-A) 2.00 0.00 0.00
BOLT H CAM M14x2.00x114 [10.9]-G720 (2007106) 2.00 0.00 0.00
WASHER CAM M14x32x3x2.5 [10]-G720 (2007107) 2.00 0.00 0.00
BOLT HF M14x94 PC109 (1008614-00-C) 2.00 0.00 0.00
NUT HF M14x2.00 [10]-G720 (2007073) 2.00 0.00 0.00
NUT HF M14x1.50 [10] ZnNi NL INSERT (1004358-00-C) 2.00 0.00 0.00
WASHER, NORDLOCK, 15.2x30.7x3.4 (1033093-00-A) 2.00 0.00 0.00
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 15. november 2016, klokken 11:01
Corrections:
lower rear control arms on the front suspension
were worn and need to be replaced.
På vår 2013 ble samme arm byttet på venstre side @37.000km. Den andre ser ut til å holde, og bilen er nå gått ca. 114.000.

TrondW

Byttet stabilisatorstag på 85D i dag. Har dette noen påvirkning på hjulstilling / spissing? Burde det vært tatt 4 - hjuls kontroll?
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA