Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hårreisende pris på montering av Cee-kontakt og B-vern?!

Startet av mack_, lørdag 12. november 2016, klokken 14:08

« forrige - neste »

PST

Sitat fra: elektrolux på fredag 02. desember 2016, klokken 09:10
Da må vi vurdere om vi har råd til å bytte stikk like ofte som før.  :o

Og så bare bytte dekselet på de som viser tegn på degradering slik at de i alle fall ser friske og fine ut. ;D

Blir omtrent som en bare skulle få lov å vaske og pusse på bremsene på egen bil, men ikke lov å demontere og gjøre en skikkelig jobb. 

Blir bare helt feil, og skulle dette stemme vil det som sagt være kontraproduktivt for sikkerheten. Eller at folk bruker sunn fornuft som  tross alt de fleste av oss er utstyrt med og gjør oss til forbrytere og holder utstyret i orden slik at vi får økt sikkerhet både i eget hus og i egen bil. Jeg stoler i alle fall ikke på at verkstedet gjør en god jobb på kjøretøy jeg selv skal ut på veien med. Har sett alt for mye slurv til at det er mulig.

Det med å skifte deksel er med tanke på at dekselet kunne bli knust. Reglen ble nok laget i en tid da det var mer vanlig en nå. Skifte deksel for å skjule at stikkontakten er brent er vel mer som å pisse i buksa....
Har selv sett folk som har kommet til verksted etter å ha prøvd å skifte bremseklosser selv der klossene var snudd feil vei slik at det var metall mot metall.

cra

Sitat fra: Ferry på fredag 02. desember 2016, klokken 10:39
Bruker du momenttrekker?

Selvsagt ikke, men som andre har poengtert; det gjør ikke elektrikeren heller. Det er nettopp å finne løse skruer og feste dem som er poenget med denne prosessen. Jeg tror løse skruer (på generell basis! ;D) er en mye større risiko enn at jeg ikke skrur til med nøyaktig riktig moment.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#92
Sitat fra: elektrolux på fredag 02. desember 2016, klokken 06:58
Slik jeg forstår reglene er det lov å bytte stikk selv.
Kun ødelagt deksel, ikke hele schukoen. Det 2polete støpselet kan du derimot skifte selv, til og med om det er jordet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#93
Sitat fra: cra på fredag 02. desember 2016, klokken 09:21
Å koble det elektriske er jo ikke vanskelig; man må bare vite hvordan det skal gjøres. Det er når man ikke vet det blir problemer.

En bekjent ble forresten "tatt" for å ha lagt opp noen utenpåliggende elektriske ledninger selv da han hadde tilsyn. Han hadde kjøpt "boka" og lest seg opp på hvordan alt skulle gjøres, og fulgt den til punkt og prikke. Inspektøren ble mistenksom fordi ting var "for etter boka", med sirlige 30cm mellom festeklips. Utover det fikk han skryt for at det var godt gjennomført.  ;D
Sikker sandt, men jeg kan ikke telle på to hender og ditto føtter hvor ofte jeg sa: "her har du vært elektrikker selv" og vedkommende svarer "kan du se det?"
(Basert på ca. 2år i husinstallasjon bransje, og tilfeldige besøk hos fammilie, venner å bekjente i veldig mange år)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Det er sikkert mulig å se det, ja, uten at jeg skal påstå å vite noe om hvordan. Forskjellen ligger vel i at fagfolk vet hva de kan "jukse" med og hva som *må* være etter boka. (eks. avstand kmellom festeklips vs tverrsnitt på kabel).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Jeg legger merke til at Jr. ikke har fått samme strenge opplæring på f.eks kabel legging som min generasjon. Som å kose med PN kabelen når den bøyes slik at den ligger penest mulig.

Vi fikk i sin tid omtrent kjenne spanskrøret om bøyen var ujevn, kabelen vridd slik den helst vil, innfestingen ujevn og avisolering feilplassert i forhold til stikk/kabel. Det førte til at vi nærmest konkurrerte i å få installasjonen til å se flottest mulig ut, og er blitt en naturlig måte å jobbe på.

Trodde slik kabling som Jr. utfører avslørte hjemmesnekring, men kanskje det nå er så vanlig at ny fersk ledning og nye stikk bør monteres opp mer slarvete for å kamuflere det som proft opplegg. ;D

Igjen, stoler mest på meg selv, og siden det er meg og min familie slurv eventuelt går ut over, foretrekker jeg å gå over anlegget selv; selv om det gjør meg til forbryter.

Den ene gangen jeg hadde Mercen inne til service åpnet jeg opp alle filter etc. for å sjekke at de virkelig var byttet. Og typisk nok, det originale kupeluft kullfilteret som helt sikkert ikke var tett var byttet ut med et billig filter uten kullstoff. Ikke akkurat verd pengene for å si det slik.

Forstår selvfølgelig at enkelte ikke burde fikse ting selv, men disse bør da enten lære seg å gjøre jobben skikkelig, eller overlate eller gjøre jobben sammen med en som kan den. I dag er det dessverre vanskelig å få være med inn på verkstedene og jobbe sammen med mekanikeren, noe som ikke akkurat fremmer kunnskapen til kunden. I min tid var det helt vanlig å jobbe sammen med erfarne personer på denne måten og har gitt meg mye verdifull innsikt. Har også sett bremseklosser montert feil, ( typisk feil plassering av fjøren som holder klossene på Classic PSA/Think ) men da av såkalt fagpersonell på verksted. Bilselgeren hadde nemlig aldri mekket på bilen selv.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA