Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hårreisende pris på montering av Cee-kontakt og B-vern?!

Startet av mack_, lørdag 12. november 2016, klokken 14:08

« forrige - neste »

PST

Når det gjelder jordfeilautomater så er det stor forskjell på teknologien til Chint og Eaton Xdigital. Chint sitt vern må en bruke testknappen med jevne mellomrom for å vedlikeholde/trimme vernet. Eaton Xdigital som er laget på en helt ny teknologi bruke test knappen kanskje en gang i året for å sikre seg at det fungerer.

jkirkebo

Sitat fra: PST på søndag 20. november 2016, klokken 10:28
Når det gjelder jordfeilautomater så er det stor forskjell på teknologien til Chint og Eaton Xdigital. Chint sitt vern må en bruke testknappen med jevne mellomrom for å vedlikeholde/trimme vernet. Eaton Xdigital som er laget på en helt ny teknologi bruke test knappen kanskje en gang i året for å sikre seg at det fungerer.

Xdigital finnes vel bare som jordfeilautomat (ikke jordfeilbryter), og heller ikke som type B?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PST

Det er vel ingen vel ingen jordfeilautomater som har type B heller? Kun jordfeilbrytere som en må trykke på testknappen med jevne mellomrom for å vedlikeholde/trimme den, slik at jordfeilbryteren vil virke som den skal.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PST

Sitat fra: elektrolux på søndag 20. november 2016, klokken 13:09
Vi har automater med B vern.

Det er forskjell på utløserkarakteristikk på en automat og hvilken type en jordfeilbryter er.

jkirkebo

Sitat fra: PST på søndag 20. november 2016, klokken 18:26
Sitat fra: elektrolux på søndag 20. november 2016, klokken 13:09
Vi har automater med B vern.

Det er forskjell på utløserkarakteristikk på en automat og hvilken type en jordfeilbryter er.

Det er han nok klar over, han sikter nok til Doepke jordfeilautomatene der jordfeilbryterdelen er av B-type. Men det er lite å spare på disse, de koster endel kroner og er minst 5 moduler brede.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sjokomelk

Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. november 2016, klokken 10:45
Xdigital finnes vel bare som jordfeilautomat (ikke jordfeilbryter), og heller ikke som type B?
xDigital er navnet på jordfeilautomatene. Og så finnes det xEffect som er de løse jordfeilbryterne med samme funksjoner. Finnes i både type A, B og B+.

Jeg har xDigital jordfeilautomater på alt, bortsett fra kursen til bilen. Der er det xEffect type B og en vanlig automatsikring.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Jorgen86

Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

minim

Ja du kan bruke det, men da følger du ikke forskriften. Dette har type A jordfeilvern, men utløser karakteristikken er B som ikke har noe med jordfeil å gjøre. Forskriften er tullete, men man må en gang følge den og da er ikke dette riktig vern :/
-vw multivan

PST

Sitat fra: sjokomelk på søndag 20. november 2016, klokken 18:43
Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. november 2016, klokken 10:45
Xdigital finnes vel bare som jordfeilautomat (ikke jordfeilbryter), og heller ikke som type B?
xDigital er navnet på jordfeilautomatene. Og så finnes det xEffect som er de løse jordfeilbryterne med samme funksjoner. Finnes i både type A, B og B+.

Jeg har xDigital jordfeilautomater på alt, bortsett fra kursen til bilen. Der er det xEffect type B og en vanlig automatsikring.

Etter min mening markeds beste løsning når det gjelder jordfeilbrytere. Så lenge Eaton er markedsledene på digitale vern vil nok prisene være hårreisende for noen.
Vurderer å bytte til xDigital i sikringsskapet mitt slik at jeg slipper å bruke testknappen hver måned på vernene som jeg har nå.

sjokomelk

Sitat fra: PST på tirsdag 22. november 2016, klokken 16:13
Sitat fra: sjokomelk på søndag 20. november 2016, klokken 18:43
Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. november 2016, klokken 10:45
Xdigital finnes vel bare som jordfeilautomat (ikke jordfeilbryter), og heller ikke som type B?
xDigital er navnet på jordfeilautomatene. Og så finnes det xEffect som er de løse jordfeilbryterne med samme funksjoner. Finnes i både type A, B og B+.

Jeg har xDigital jordfeilautomater på alt, bortsett fra kursen til bilen. Der er det xEffect type B og en vanlig automatsikring.

Etter min mening markeds beste løsning når det gjelder jordfeilbrytere. Så lenge Eaton er markedsledene på digitale vern vil nok prisene være hårreisende for noen.
Vurderer å bytte til xDigital i sikringsskapet mitt slik at jeg slipper å bruke testknappen hver måned på vernene som jeg har nå.
Jeg betalte 15000 for å skifte ut all innmaten i skapet mitt nå i høst. Det var 12 vanlige xDigital jordfeilautomater, 1 xDigital jordfeilbryter og vanlig automatsikring og overspenningsvern. Prisen var inkl. reise, jobben og materiell. Syns ikke det var så veldig ille egentlig.

Overspenningsvernet valgte jeg fordi jeg leste nøye i polisen på bilforsikringen min, og der står det at skader påført bilen fra f.eks. lynnedslag under lading kun vil bli dekket hvis jeg har overspenningsvern montert. Så da tok jeg like så godt og gikk "all in".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Griffel

#41
I forbindelse med revovasjon av sikringskap (23 automater) betalte jeg tilsammen 3500,- inkl MVA ekstra for x-digital istedet for Garo. Enkelt valg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tiger`n

Sitat fra: sjokomelk link=topic=30784.msg529894#msg529894
Overspenningsvernet valgte jeg fordi jeg leste nøye i polisen på bilforsikringen min, og der står det at skader påført bilen fra f.eks. lynnedslag under lading kun vil bli dekket hvis jeg har overspenningsvern montert. Så da tok jeg like så godt og gikk "all in".
Dette er ikke noe man "velger" for å si det på den måten.
Ref: http://www.brannvernforeningen.no/Nyheter/Arkiv/2010/Krav-om-komfyrvakt-og-overspenningsvern-fra-1-juli
Dersom det hadde blitt montert uten ville det vært i strid med forskriftene.

Ingeniøren

Sitat fra: PST på tirsdag 22. november 2016, klokken 16:13
Sitat fra: sjokomelk på søndag 20. november 2016, klokken 18:43
Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. november 2016, klokken 10:45
Xdigital finnes vel bare som jordfeilautomat (ikke jordfeilbryter), og heller ikke som type B?
xDigital er navnet på jordfeilautomatene. Og så finnes det xEffect som er de løse jordfeilbryterne med samme funksjoner. Finnes i både type A, B og B+.

Jeg har xDigital jordfeilautomater på alt, bortsett fra kursen til bilen. Der er det xEffect type B og en vanlig automatsikring.

Etter min mening markeds beste løsning når det gjelder jordfeilbrytere. Så lenge Eaton er markedsledene på digitale vern vil nok prisene være hårreisende for noen.
Vurderer å bytte til xDigital i sikringsskapet mitt slik at jeg slipper å bruke testknappen hver måned på vernene som jeg har nå.

Ja du kan jo tro at dette er gjengs hos ola dunk rundt om kring: at man tar strømmen på alle kurser en gang i mnd  ;D. Hvis dette er nødvendig er det blitt lagt mye penger i jordvernautomater til ingen nytte ....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

#44
Sitat fra: tiger`n på tirsdag 22. november 2016, klokken 18:36
Dette er ikke noe man "velger" for å si det på den måten.
Jo det kan man, når man renoverer. Nyanlegg er en annen ting, da gjelder nye forskrifter. Men det var et fornuftg valg forskrif eller ikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA