Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Egen kurs for lading

Startet av Bjørn Erik Ness Vold, lørdag 12. november 2016, klokken 12:12

« forrige - neste »

Bjørn Erik Ness Vold

Jeg lader elbilen i dag via vanlig stikk i garasjen, men på denne kursen er det også andre ting tilkoblet.

Flere anbefaler egen ladestasjon på egen kurs, men dette er jo kostbart.
Kan ikke en løsning være å legge opp en egen kurs med sikring bare for elbilen med vanlig kontakt?

elektrolux

Jo, men husk at på nye kurser for lading av elbil følger hele NEK400 med på kjøpet og da blir det kostbart uansett.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 12. november 2016, klokken 14:21
Jo, men husk at på nye kurser for lading av elbil følger hele NEK400 med på kjøpet og da blir det kostbart uansett.

Jepp, det blir ofte billigere å kjøpe en ladestasjon med integrert jordfeilbryter type B fremfor å la elektriker levere en slik og bruke vanlig schuko-stikk eller CEE...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjørn Erik Ness Vold

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 12. november 2016, klokken 15:23
Sitat fra: elektrolux på lørdag 12. november 2016, klokken 14:21
Jo, men husk at på nye kurser for lading av elbil følger hele NEK400 med på kjøpet og da blir det kostbart uansett.

Jepp, det blir ofte billigere å kjøpe en ladestasjon med integrert jordfeilbryter type B fremfor å la elektriker levere en slik og bruke vanlig schuko-stikk eller CEE...

Så jeg kan lovlig lade på eksisterende kurs uten noe NEK400, men hvis jeg legger opp ny kurs så er det NEK400 ?

zyp

Sitat fra: Bjørn Erik Ness Vold på lørdag 12. november 2016, klokken 18:44
Så jeg kan lovlig lade på eksisterende kurs uten noe NEK400, men hvis jeg legger opp ny kurs så er det NEK400 ?

Det stemmer, det er forskriftene på installasjonstidspunktet som gjelder.

Det hadde blitt veldig dyrt om alle måtte ha oppgradert det elektriske anlegget sitt hver gang forskriftene oppdateres, og det hadde blitt for dumt om det fortsatt var tillatt å montere anlegg med skrusikringer og null form for jordfeilvern bare fordi det ennå er tillatt å bruke anlegg av den typen.

Skal du først ha ny kurs så er det DC-vernet og selve elektrikerarbeidet som koster, og når du uansett må ha det om du får montert en vanlig stikkontakt så er ikke veien opp til en mode-3-ladestasjon så lang.

Elmo

#5
Sitat fra: Bjørn Erik Ness Vold på lørdag 12. november 2016, klokken 12:12
Jeg lader elbilen i dag via vanlig stikk i garasjen, men på denne kursen er det også andre ting tilkoblet.
Sitat fra: Bjørn Erik Ness Vold på lørdag 12. november 2016, klokken 18:44
Så jeg kan lovlig lade på eksisterende kurs uten noe NEK400, men hvis jeg legger opp ny kurs så er det NEK400 ?

Så tingen er kanskje å få lagt opp en ny kurs til de andre tingene på kursen og benytte den gamle til ladingen ;D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

nofuelno

Sitat fra: Bjørn Erik Ness Vold på lørdag 12. november 2016, klokken 12:12
Jeg lader elbilen i dag via vanlig stikk i garasjen, men på denne kursen er det også andre ting tilkoblet.

Flere anbefaler egen ladestasjon på egen kurs, men dette er jo kostbart.
Kan ikke en løsning være å legge opp en egen kurs med sikring bare for elbilen med vanlig kontakt?
Anbefaler å installere 3-fas 16A om du har TN nett og kapasitet til dette på hovedsikring.
Veggboks med Type2 uttak som passer alle elbiler, får man fra rundt 6.000,-
Det kan bli kostbart å la være å ta elsikkerhet på alvor når man bor i trebegyggelse.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Ballemann

Det er også lovlig med CEE (blå kontakt)
Sånn gjorde jeg det, kostet meg 1000,- med alt.
Pluss et par timer med elektriker..
Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

Griffel

Sitat fra: Bjørn Erik Ness Vold på lørdag 12. november 2016, klokken 18:44
Så jeg kan lovlig lade på eksisterende kurs uten noe NEK400, men hvis jeg legger opp ny kurs så er det NEK400 ?
Eksisterende kurs er nok også NEK400 men en annen årgang. Reglene er ikke tilbakevirkende. Er eksisterende kurs ikke forskriftsmessig fra "den gang da", er den ikke lovlig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

zyp


MajorBard

Bruk hodet, ikke hør på generelle advarlser fra bransjen som bare vil suge deg for penger.

Har du en vanlig elbil med en 10A lader og bruker et stikk i garasjen med 16 eller 13A kurs kan du trygt gjøre dette HVIS du ikke har andre store strømforbrukere på samme kurs. Feks Vifteovner, Stekovn, osv

Har du kun 10A kurs, bør du nok oppgradere.

Anbefaler at du lar den laderen som fulgte med stå permanent i den stikken med god avlastning av klumpen og kjøåer en ny lader med 6 10 16 a som du har i bilen.

Jeg har det opplegget og har kjørt 90k km på 3 år

Rav4_EV

Bruk hodet og sørg for at du har et ladeopplegg som ikke setter husstanden i risiko.
Penger spart er ikke alltid penger tjent.
Da hadde vi alle kjørt med utslitte sommerdekk på vinterføre.

Søk fagkompetanse dersom du ikke innehar dette selv. Råd fra ufalgærte på forum er ikke innenfor.

Husk at den gamle husholdningskontakten som også kalles schuko er på vei ut da en ikke innehar de kvaliteter som kreves til elbillading.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

#12
Sitat fra: MajorBard på onsdag 23. november 2016, klokken 07:34
Bruk hodet, ikke hør på generelle advarlser fra bransjen som bare vil suge deg for penger.

Har du en vanlig elbil med en 10A lader og bruker et stikk i garasjen med 16 eller 13A kurs kan du trygt gjøre dette HVIS du ikke har andre store strømforbrukere på samme kurs.

Støtter den fullt ut.

Med det sagt er det et paradoks at det skal koste så ekstremt mye å forsøke å øke sikkerheten.

Her ser vi at trådstarter lovlig kan bruke eksisterende kurs til lading og legge opp en ny kurs til alt annet, men forsøker han det som ville vært logisk; nemlig ny kurs til lading blir det urimelig kostbart.

Dette paradokset gjør at en kan stille spørsmål til om de nye kravene er hensiktsmessige. Hva om de nye kravene vært anbefalinger i stedet for bastante krav?

I eget hus fra 1912 har vi aldri endret noenting. I alle fall ikke offisielt. Uoffisielt har vi både nye vannrør og strømledninger, og nye bad og kjøkken bygget forskriftsmessig av først bestefar, så far, så undertegnede. Hvert fliselagte bad med varmekabler kom på ca 23 000 kr, eller det bare en autorisert aktør ville hatt for sin bit av jobben. Nytt tak kom på 83 000 kr.....
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

frank

Problemet er jo at den såkalte fagkompetansen  tenker mest på hvordan tjene mest mulig, det må man jo som næringsdrivende i dag.
Har selv ladet elbil på ca. 14A i 15 år fra schuko (egen kurs, 2,5 kvadrat) uten problemer, byttet støpsel en gang.

Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

Griffel

Sitat fra: frank på torsdag 24. november 2016, klokken 09:35
Problemet er jo at den såkalte fagkompetansen  tenker mest på hvordan tjene mest mulig, det må man jo som næringsdrivende i dag.
Har selv ladet elbil på ca. 14A i 15 år fra schuko (egen kurs, 2,5 kvadrat) uten problemer, byttet støpsel en gang.
At du har gjordt det i 15 år bety ikke at om 50000 gjør det ville det være uten problemer for alle disse.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA