Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teknisk: forbruk, batteritemperatur sommer/vinter

Startet av Cookie Monster, torsdag 10. november 2016, klokken 16:00

« forrige - neste »

Cookie Monster

Litt info om motor, temp nå som kulda er her og forskjeller fra sommeren :)

Dual Motor
Tesla med 4wd bytter om sommeren mellom motor foran og bak (Torque Sleep). Når det er 2 grader eller mer så brukes bare bakre motor opp til 89 km/t og framre motor fra 90 km/t når man ikke gir på. Skal veldig lite aks til på ca 40-50 kW så kobler begge inn eller hvis det oppdages hjulspinn.
Dette er faktisk likt på både vanlig og Performance dual motor med den store bak. Er nok bare PD modellene som har en større fordel av det med tanke på forbruk. Siden motor foran har en litt annen utveksling enn den bak og er mer effektiv i fart.
Hvorfor de har gjort det likt på de med liten Drive unit både foran og bak vet jeg ikke helt sikkert. Tipper det er for å gjøre det enklere og belaste begge to.
Når range modeer på så brukes bare frame motor hele tiden fram til man gir litt på, da kobler begge inn.

Under 2 grader Her kommer noe interessant som jeg egentlig har sett lenge men ventet med å bekrefte det til jeg var 100% sikker til jeg fikk logget det flere ganger nå i kulda.
Når det er 2 grader eller mindre så brukes begge motorene på dual motor hele tiden. Det forklarer nok hvorfor flere opplever litt høyere forbruk.
Er synd at Tesla ikke har et valg om å bare aktivere den ene motoren uten at det går utover varme i kupe som med range mode.
De har nok gjort det for å gjøre bilen med forutsigbar på vinteren og mulig også for å holde begge driftsvarme.

Batterivarme
Batteri blir varmet opp til ca 12 grader hvis range mode er av. Hvis det ikke er veldig kaldt type -20 ++ da klarer den ikke varme nok.

Regen
Begrensing på regen har man fram til batteriet er 17 grader. Når den gule stripla linjene går helt bort er batteripakken 17 grader i gjennomsnitt fordelt over cellene.

Effektbegrensing
Når man ser den stripla gule linjen på hvor mye kW motoren kan gi er batteri 6 grader eller mindre.
Den kan også komme opp for korte perioder hvis det blir for varmt, lite strøm igjen eller batteriet enda er for kaldt selv ved høyere temp når man gir på maks.

Lading
Maks hastighet på SC krever ca 27-30 grader batteritemp. (Ikke funnet helt nøyaktig enda)

Hvor lang tid tar det å få opp batteritemp til det nivået med vanlig kjøring? Minst 1 time med vanlig kjøring hvis ute temp er rundt 0 grader og man ikke kjører veldig fort feks ligger i 130-140 km/t på motorveien. Da går det raskere.

Jeg kjører daglig ca 40 min hver vei til jobb. Er ganske mye oppover, så hadde et forbruk på 270-280 wh/km med været som var idag -6 hvis jeg kjører ganske pent.
På de 40 minuttene gikk batteri temp opp fra 12 til 18 grader.

Så da vet man sånn ca hvor det ligger ;) Skal få utforsket litt mer på bla nøyaktig temp som kreves for maks lading på SC.
Sikker flere som har mer å bidra med? :)
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Muffinman

SitatBatterivarme
Batteri blir varmet opp til ca 12 grader hvis range mode er av. Hvis det ikke er veldig kaldt type -20 ++ da klarer den ikke varme nok.
Betyr det at under slike forhold er batterivarmeren innkoblet hele tiden?

Cookie Monster

#2
Tenkte da på forvarmingen i løpet av 30 min. Når man kjører er det ikke noe problem med å holde seg varmt selv når det er kaldt. Men har ikke logget noe kjøring i -20 ++ enda ;) Tviler på at den står på hele tiden. Hvis det er så ekstremt kaldt at vanlig kjøring ikke klarer å holde batteri over 12 grader. Da skal det være veldig kaldt men hadde jo vært interessant å funnet ut om den står på hele tiden da.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

TeslaK

#3
Brukes begge motorene når det er mindre en 0 grader uavhengig av range mode? Har temmelig høyt forbruk selv med range mode på, type 260-270 Wh/km
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

minim

260-270 ved normal langkjøring? Da blir det salg av S85D igjen her om jeg ikke rekker frem dit jeg trenger om vinteren...
-vw multivan

Muffinman

#5
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 10. november 2016, klokken 16:40
Tenkte da på forvarmingen i løpet av 30 min. Når man kjører er det ikke noe problem med å holde seg varmt selv når det er kaldt. Men har ikke logget noe kjøring i -20 ++ enda ;) Tviler på at den står på hele tiden. Hvis det er så ekstremt kaldt at vanlig kjøring ikke klarer å holde batteri over 12 grader. Da skal det være veldig kaldt men hadde jo vært interessant å funnet ut om den står på hele tiden da.
Det finnes faktisk et par eksempler på at kjøring i skikkelig slapseføre har redusert temperaturen på et varmt batteri såpass mye at regenbegrensningen er kommet tilbake - om man skal tro de som fortalte om det. Sikkert ekstrem splashing av issørpe mot undersiden som gjorde det. Har aldri opplevd det selv riktignok.

Jeg stusser veldig på hvorfor 85D (ikke P) får såpass økt forbruk når det blir kaldt. Den har jo to små driveunits. P85`en med bare en stor DU går mye rimeligere under samme forhold. Kan det være noe med samspillet mellom de to motorene.

Jeg klarer ikke å se noen forskjell i forbruk ved å bruke range mode, men ligger langt under 260 i forbruk. Mer omkring 230 når P85en ligger omkring 190-200. Dekk er en faktor, men det forklarer ikke alt. P85 har Hakka 8, 85D Sottozero II. Så langt i høst har jeg utelukkende kjørt på bare veier, for det meste tørre.

Hodetelefoner

Ja batteriet kan bli kaldt igjen. Selv ved raske handleturer med camper mode. Kan man komme ut og oppleve kaldt batteri. Hater å måtte gå ut 50min før kjøreturen for å skru på Max battery power... Men det er den eneste muligheten vi har på vinteren :(

Cookie Monster

Sitat fra: minim på torsdag 10. november 2016, klokken 19:05
260-270 ved normal langkjøring? Da blir det salg av S85D igjen her om jeg ikke rekker frem dit jeg trenger om vinteren...

Jeg bruker 270-280 til jobben som er oppover hele veien i -6. Hjemmover brukte jeg rett under 200 wh/km.
På langtur på vinteren i noen minus ligger jeg på rundt 220-230wh/km.
Så 260-270 ved vanlig langkjøring høres ikke normalt ut hvis det ikke er i snø slaps eller -20 :P 
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Cookie Monster

#8
Sitat fra: TeslaK på torsdag 10. november 2016, klokken 18:54
Brukes begge motorene når det er mindre en 0 grader uavhengig av range mode? Har temmelig høyt forbruk selv med range mode på, type 260-270 Wh/km

Begge motorene brukes fra 0 og under. Range mode på bytter til bare foran. Om vinteren er det på korte turer i hovedsak batterivarme og varme i kupe som bruker strøm så er mulig man ikke ser så stor innvirking av det. Opplever ca 7-8% lavere med range mode på, ved langtur. Men noe er nok pga begrenset varme også.

En annen interessant ting er at med range mode på om sommeren blir batteriet mye varmere. Da legger det seg på rundt 45 grader etter litt kjøring. Med range mode av ligger det rundt 33-35 grader.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

minim

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 10. november 2016, klokken 19:19
Sitat fra: minim på torsdag 10. november 2016, klokken 19:05
260-270 ved normal langkjøring? Da blir det salg av S85D igjen her om jeg ikke rekker frem dit jeg trenger om vinteren...

Jeg bruker 270-280 til jobben som er oppover hele veien i -6. Hjemmover brukte jeg rett under 200 wh/km.
På langtur på vinteren i noen minus ligger jeg på rundt 220-230wh/km.
Så 260-270 ved vanlig langkjøring høres ikke normalt ut hvis det ikke er i snø slaps eller -20 :P

Det var da enda godt :) Kan jeg spørre hva du bruker for å logge denne dataen? Vanlig ODBII kabel og hvilken sw?
-vw multivan

Muffinman

SitatEn annen interessant ting er at med range mode på om sommeren blir batteriet mye varmere. Da legger det seg på rundt 45 grader etter litt kjøring. Med range mode av ligger det rundt 33-35 grader

Er det riktig å anta at bilen ikke klarer å oppnå denne temperaturen passivt (range mode på) når det er sterk kulde?

Cookie Monster

Sitat fra: minim på torsdag 10. november 2016, klokken 19:24
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 10. november 2016, klokken 19:19
Sitat fra: minim på torsdag 10. november 2016, klokken 19:05
260-270 ved normal langkjøring? Da blir det salg av S85D igjen her om jeg ikke rekker frem dit jeg trenger om vinteren...

Jeg bruker 270-280 til jobben som er oppover hele veien i -6. Hjemmover brukte jeg rett under 200 wh/km.
På langtur på vinteren i noen minus ligger jeg på rundt 220-230wh/km.
Så 260-270 ved vanlig langkjøring høres ikke normalt ut hvis det ikke er i snø slaps eller -20 :P

Det var da enda godt :) Kan jeg spørre hva du bruker for å logge denne dataen? Vanlig ODBII kabel og hvilken sw?

Logger noe via canbus men også andre metoder ;) Ligger en annen tråd her på forumet med info om kabler osv.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29183.0.html
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Cookie Monster

Sitat fra: Muffinman på torsdag 10. november 2016, klokken 19:26
SitatEn annen interessant ting er at med range mode på om sommeren blir batteriet mye varmere. Da legger det seg på rundt 45 grader etter litt kjøring. Med range mode av ligger det rundt 33-35 grader

Er det riktig å anta at bilen ikke klarer å oppnå denne temperaturen passivt (range mode på) når det er sterk kulde?

Ja om vinteren har jeg aldri sett i nærheten av noe mye over 30 med range mode på. Med range mode på så kjøles ikke batteriet aktivt ned eller opp.
Så batteriet legger seg rundt der motor og inverter legger seg i temp over tid.

Mulig Tesla har gjort det for å spare litt strøm, men man vet jo også at batteriet har mist motstand ved rundt 45-47 grader som Battery Max power på PD varmer opp batteriet til.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Cowboystrekk

Hva er batterivarmer cut off temp med range mode på? Ser jeg får rundt 3 kW regen eller noe.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

Antar batterivarmer ikke er aktivert i det hele tatt før det blir _veldig_ kaldt? Har forvarmet med range mode i 4-5 minus, og om bilen først har stått lenge nok til å bli gjennomkald er det regen disabled i lange tider før det skjer noe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA