Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Felles betalingssystem for elbil lading

Startet av Mippen, tirsdag 08. november 2016, klokken 20:38

« forrige - neste »

Kristian O

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. november 2016, klokken 16:38
Sitat fra: ladov på onsdag 09. november 2016, klokken 15:21
Vil ikke RFID-brikker med 'tvungen roaming' mellom ladeoperatørene være bra nok? Altså må alle støtte samme tekniske standard(RFID) samt 'snakke sammen' i bakkant. Gjerne mulighet for 'kontantkort', lading av kort via sms/nettside osv.

Noe ala mobilroaming eller bombrikker.
Kva er grunnen til at du har så mange? Dekker ikkje den fra elbilforeningen både grønn kontakt og fortum?
Sjøl rota eg vekk den fra elbilforeningen rett etter at eg fikk den, og har no kun ei brikke fra Grønn kontakt. Synes den er veldig enkel og rask og bruke, faktisk raskere enn å bruke kort for å betale diesel.

Per i dag har jeg i hvert fall 3-4 forskjellige ladebrikker. To fra fortum, en fra grønn kontakt formet som et kort og en fra elbilforeningen. Jeg aner ikke hvor de ligger. Fortum sine tror jeg ikke fungerer i det hele tatt da de har vært trøblete begge to sist jeg brukte dem for et år siden. Grønn kontakt sitt tror jeg kanskje fungerer. Elbilforeningen sin brikke aner jeg ikke om fungerer.

Å basere seg på det kaoset er for meg helt utenkelig. Noe jeg bruker så sjeldent aner jeg ikke hvor ligger når behovet oppstår. Og når de viser seg å være ustabile når jeg først finner dem og forsøker å bruke dem så faller de helt igjennom.

Når vi diskuterer en felles løsning som skal fungere for alle må vi se på hva som faktisk fungerer fint for alle.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

goggo

Sitat fra: Porsgrunn på onsdag 09. november 2016, klokken 16:54
Det må være i operatørenes interessere å få enklest mulig tilgang for nye og sporadiske kunder.

Nettopp!   Derfor er roaming veien å gå.  Da får de tilgang til alle elbilister i Europa som har avtale med en eller annen lade operatør. Det har fungert i flere tiår allerede i mobilverdenen, og operatørene tjener definitivt penger på det.
Så hvorfor skal det ikke fungere like enkelt med elbil lading?

Og vi betaler ikke hver telefonsamtale med å dra bankkortet i telefonen, så hvorfor skal vi betale på den måten når vi lader elbilen?

mvh
Hugo 
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

elektrolux

Zapcharger sitt betalings system tar bl.a vanlige bank kort.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TB

Er heilt klart ein del forvirring rundt hurtiglading, mange elbilister som aldri bruker hurtiglader. Snakka sist veke med ein nabo som har Soul. Brukte dieselbilen om turen var lengre enn ca 50 km.. :-)

Igår snakka eg med ein BMW i3 eiger i Oslo sentrum, forsøkte å starte lading på ein ny ladestolpe med SMS. Bruk RFID brikka di tipsa eg om. "Nei, den fungerer ikke - den er for Grønn kontakt" var svaret. "Prøv" sa eg, og han forsøkte og det virka. Han vart svært overraska - var 110% sikker på at han måtte ha "Oslo kommune brikke".

RFID brikker kan fungere på mange måtar, ved at det finnes minne, og ulike typar kryptering osv. for sikkerheit på desse.

Slik eg forstår Grønn kontakt og Fortum bruker brikkene idag er via unikt brikkenummer. Eg har meldt inn mitt unike nummer for Elbilforeningen sin brikke - dermed kan eg bruke denne og Grønn kontakt / Fortum sin brikke  mot min konto. Men, det betyr og at den som vil lade gratis berre treng å skrive inn eit gyldig nummer i ei skrivbar brikke, og kan så lade på andre sin "konto".

Om det er så enkelt er det eit tidspørsmål før brikkene må bli skifta med ein meir avansert type?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Amoss

Sitat fra: Porsgrunn på onsdag 09. november 2016, klokken 16:54
Det må være i operatørenes interessere å få enklest mulig tilgang for nye og sporadiske kunder.

Tydeligvis ikke.
Som daglig leder Ole Henrik Hannisdahl i Grønn Kontakt så enkelt uttrykker det:
Sitat– Dette dreier seg om volumrabatt, og at vi ønsker at kundene skal bry seg om hvorvidt de lader hos oss eller konkurrentene våre. Vi ønsker å folk til å forstå at jo mer de lader hos oss, jo billigere blir det. Om vi går inn i en tredjepartsapp hvor det ikke spiller noen rolle hvor du lader, blir vi en ren stolpeleverandør hvor kundene ikke har noe forhold til oss. Vi tror det i sum er smartere at vi kan gjennomføre hele transaksjonsløpet, og dermed tilby kundene bedre tjenester. Alternativet er å bare bygge ladere, og la noen andre selge tjenester på disse gjennom sine systemer.

De ønsker altså å binde brukerne til seg - og ikke til andre operatører, og er derfor ikke interessert i noen felles betalingsordning.

Jada, vet at svaret her kun gjaldt betalingsordning via APP, men prinsippet blir det samme uansett. Akkurat som bensin-pusherne vil at du skal bruke *deres* betalingskort fremfor noen andres...
Model S 85D

sylwester

En app som åpnet for lock-in (dvs. kundeloyalitet) ved bruk av abonnementsordninger fra hver leverandør ville være mulig også fra en slik app i tillegg til at sporadisk bruk hos andre kostet mer.

Ulempen vil være de få som ikke bruker ladekart eller sjekker konkurrentenes priser før de kjøper grønn kontakts produkter og at konkurransen leverandørene imellom blir mer reel.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Porsgrunn

#21
Sitat fra: Amoss på onsdag 09. november 2016, klokken 20:05
Sitat fra: Porsgrunn på onsdag 09. november 2016, klokken 16:54
Det må være i operatørenes interessere å få enklest mulig tilgang for nye og sporadiske kunder.

Tydeligvis ikke.


Det er det jeg synes er så merkelig.

Problemet med å få lønnsomhet for ladeoperatører kan umulig dreie seg i særlig stor grad om for liten kundelojalitet.

Blir ikke dette litt som med elbil generelt. Konkurrenten er ikke først og fremst andre ladeoperatører men fossilbilen. Jeg har helt ærlig talt mistet oversikten over hvor mange folk jeg har forsøkt å forklare hvordan hurtiglading virker til.

Mitt klare inntrykk er at det er for mange som bruker fossilbilen på lengre turer, eller utsetter kjøpet av elbil fordi de enten ikke skjønner systemene, ikke stoler på at de virker, synes det blir for mye styr, har hatt negative opplevelser(selv eller hørt om) osv.

Gir du folk muligheten til å bruke betalings metoder de er vant til å bruke daglig blir det meste av dette borte og dermed totalomsetningen høyere. Fordelsprogrammer og kundebinding har andre bransjer bevist er fortsatt mulig om du ønsker.

Det må jo også være begrenset hvor mye kundelojalitet du kan klare å få før du har et tilbud som dekker all kundens langkjøring. Det er begrenset hvor stort behovet er for hurtiglading til nærmiljøkjøring.

Ikke meningen å være negativ til Grønn Kontakt, da jeg mener det er at flott selskap som står på å gjør mye riktig. Men akkurat på dette området synes jeg ikke bransjen tenker nok på fremtiden med nye typer kunder og har gjort noen merkelige valg.

Kan jo nevne at jeg flere ganger har vært med på å kjøre noen kilometer omvei til Vestfold Auto sin lader utenfor Tønsberg nettopp fordi det kan betales med visa.

zyp

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. november 2016, klokken 16:38
Per i dag har jeg i hvert fall 3-4 forskjellige ladebrikker. To fra fortum, en fra grønn kontakt formet som et kort og en fra elbilforeningen. Jeg aner ikke hvor de ligger. ...

... Noe jeg bruker så sjeldent aner jeg ikke hvor ligger når behovet oppstår. ...

Du har samme problemet med refleksvest og varseltrekant da regner jeg med?

I egolf er det et praktisk lite oppbevaringsrom til venstre for rattet. Der har jeg en nøkkelring med ladenøkkelen fra elbilforeningen for offentlige stolper, samt RFID-brikker for Fortum og GK. I tillegg har jeg et par RFID-kort der, bl.a. for Clever. Jeg har ennå aldri vært i nærheten av en Clever-hurtiglader, men jeg føler meg trygg på at om jeg skulle ta meg en svipptur til Danmark så er det null problem å få hurtigladet der også. Skaffer jeg meg flere nøkler eller RFID-brikker eller lignende for lading så havner de også i samme rommet, så trenger jeg aldri å lure på hvor dem er når jeg trenger dem.

Rio

Jeg vil anta at man i fremtiden vil ha et smartkort (SIM-kort) i bilen, og den vil autentisere seg via kommunikasjonslinjen på CCS (europeisk standard i fremtiden).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Vollis47

Det er jo helt utrolig at ikke EU forlengst har laget et krav om standard når en ser hvor mange rare standarder de har laget om form og størrelse på agurker og bananer osv osv.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

goggo

Sitat fra: Rio på onsdag 09. november 2016, klokken 22:59
Jeg vil anta at man i fremtiden vil ha et smartkort (SIM-kort) i bilen, og den vil autentisere seg via kommunikasjonslinjen på CCS (europeisk standard i fremtiden).

Trenger ikke noe SIM kort for dette. Hvis jeg har forstått det riktig (korriger meg hvis jeg tar feil), så har begge de fremtidige 150 KW standardene (CCS og Chademo) støtte for å sende VIN nummeret i handshake signalene, på samme måte som Tesla gjør.  Da blir det bare å plugge i, og hvis abbonementet ditt er i orden så får du lade uten noe knot med betaling etc.  Hva man da skal med kortlesere på laderne, det kan ikke jeg forstå.

I mellomtiden så fungerer jo RFID helt smertefritt (for de av oss som er medlem av elbilforeningen og vet hvor vi har brikken hen da ;) )

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

sylwester

Sitat fra: goggo på onsdag 09. november 2016, klokken 23:51
...og hvis abbonementet ditt er i orden så får du lade uten noe knot med betaling etc...

Det er sikkert helt greit de stedene du er ofte og hvor du skapet et kundeforhold som gir en vinn vinn for både leverandøren og muligens en lavere loyalitetspris, men hvis du skal på ferie i utlandet så er det ikke så trivielt å måtte forhåndsregistrere deg hos alle leverandører som har hurtigladestasjoner. Da er det utvilsomt best om de bare tok kort?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

zyp

Sitat fra: sylwester på torsdag 10. november 2016, klokken 00:11
... men hvis du skal på ferie i utlandet så er det ikke så trivielt å måtte forhåndsregistrere deg hos alle leverandører som har hurtigladestasjoner. Da er det utvilsomt best om de bare tok kort?

Så lenge situasjonen er slik at man helst bør undersøke på forhånd hvor det er ladere, i forhold til planlegging av kjørerute, så vil jeg si at det er ganske trivielt å også forhåndsregistrere deg hos de selskapene du planlegger å lade hos.

Om man ikke har tid til å vente på å få tilsendt RFID så er det jo også veldig vanlig å kunne betale med kort eller faktura via web/app. Funka fint å bare registrere meg på stedet da jeg for noen ukers tid siden var innom den første og foreløpig eneste BKK-laderen jeg har ladet på.

kos

Merkelige holdninger til dette betalingssystemet - burde være så enkelt - men når man ikke klarer å samle seg om en eneste betalingssystem som kommuniserer via kabelen så er det lite som kan skje på den fronten - så er det de som er standard lade  løsninger - men igjen så er de ute å kjøre, da flere av lade systemene ikke kjører noen form for   standard - men kommer ut av en vanlig 220 / 400 nett og da er det lite hjelp i standard ditt å datt - men en standard kommunikasjon så hadde vi vært der enten  det er 110 volt eller tesla sitt super system. - en standard lade kommunikasjons enhet som passer til alt - tusentakk. - alt det andre er kort og greit "drit"

Rio

Sitat fra: goggo på onsdag 09. november 2016, klokken 23:51
Sitat fra: Rio på onsdag 09. november 2016, klokken 22:59
Jeg vil anta at man i fremtiden vil ha et smartkort (SIM-kort) i bilen, og den vil autentisere seg via kommunikasjonslinjen på CCS (europeisk standard i fremtiden).

Trenger ikke noe SIM kort for dette. Hvis jeg har forstått det riktig (korriger meg hvis jeg tar feil), så har begge de fremtidige 150 KW standardene (CCS og Chademo) støtte for å sende VIN nummeret i handshake signalene, på samme måte som Tesla gjør.  Da blir det bare å plugge i, og hvis abbonementet ditt er i orden så får du lade uten noe knot med betaling etc.  Hva man da skal med kortlesere på laderne, det kan ikke jeg forstå.

I mellomtiden så fungerer jo RFID helt smertefritt (for de av oss som er medlem av elbilforeningen og vet hvor vi har brikken hen da ;) )

mvh
Hugo



Smartkortet (som ser ut som et SIM-kort, men har ikke noe med en mobiltelefon å gjøre) er (fastmontert) i bilen for identifiserings/autentiseringsprosessen.

Å identifisere seg basert på VIN (som står i vinduet på bilen) er jo noe hvem som helst kan oppgi. Det er bare å sende "naboens VIN" med en liten chip man kjøper på nett.

Og da trenger man, som du sier, ikke noen kortleser, SMS eller andre kreative løsninger (selv om man nok må støtte gamle biler, selvsagt).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA