Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Programmere Automatisk kjørelys bryter E-Up

Startet av snhansen, tirsdag 08. november 2016, klokken 14:19

« forrige - neste »

snhansen

Jeg har brukt denne: http://www.ebay.com/itm/261438125830?item=261438125830&viewitem=&vxp=mtr i min E-Up i ca 6 mnd og er nesten 100% fornøyd.
Det er bare en ting jeg henger meg litt opp i... Når jeg står med tenningen på og det er mørkt ute, så er det ikke mulig å sette på parklysene. Skal jeg få det til, så må jeg stoppe bilen(da virker det som det skal), eller sette den i posisjon 0 mens tenningen står på. Det er egentlig greit å sette den til 0, men da mister jeg baklysene og led kjørelys nede foran tennes, noe som er litt kjedelig hvis man står parkert en plass hvor det er helt mørkt, og man gjerne vil være synlig.
Er det noen som vet hvordan jeg kan programmere bryteren til å virke slik som jeg vil...?
Er det noen andre som har samme problemet, eller er det noe galt med min bryter?
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

Autowinder

Tenker du på LED kjørelysene foran, er det ikke mulig å få disse til å lyse samtidig med baklysene, det er slik VW har programmert / designet bilen. Vanlig parklys er vel et knepp til høyre, og da sammen med baklys. Det fungerer greit på min, som er samme bryter. Er ikke det mulig, kan det være feil på bryteren.

Jeg har aldri fått til å programmere bryteren selv om jeg har fulgt (den heller dårlige) instruksjonen som fulgte med. Det eneste jeg synes er litt ergerlig, er at på morgenen i disse høstukene er det en del av og på-sjalting i automatikken.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

snhansen

Da vil jeg tro det er noe galt med min bryter :( Jeg har ikke mulighet til å sette på parklys så lenge tenningen er på. Det har hendt noen ganger at den slår av hovedlys og parklysene kommer på i ca.1 sekund, før hovedlysene er på igjen... Dette har skjedd når jeg forsøker å sette på parklys (et hakk til høyre). Må feilsøke litt og se hva jeg finner ut.
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

Autowinder

Jeg må kommentere min egen input over, nå har jeg ved 2 anledninger møtt e-Ups med LED-lys og hovedlys tent samtidig, så noen må ha funnet hvordan dette muliggjøres :o)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

odahle

Sitat fra: Autowinder på onsdag 30. november 2016, klokken 15:43
Jeg må kommentere min egen input over, nå har jeg ved 2 anledninger møtt e-Ups med LED-lys og hovedlys tent samtidig, så noen må ha funnet hvordan dette muliggjøres :o)
Mulig det er standard på faceliftet versjon som slippes på norske veier nå i disse dager?
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

Elmo

Sitat fra: Autowinder på onsdag 30. november 2016, klokken 15:43
Jnå har jeg ved 2 anledninger møtt e-Ups med LED-lys og hovedlys tent samtidig, så noen må ha funnet hvordan dette muliggjøres

Hvis du ser en av dem igjen, "ta" nummeret og kontakt han  ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

dsi

Hei,
Jeg har 2017 modelen og tror at led og hovedlysene lyser samtidlig. Kan god sjekke dette senere, men akkurat nå er den ut på tur. E-UPen er nok blitt den bilen som foretrekkes her i huset.....

snhansen

Sitat fra: Sven-E på fredag 02. desember 2016, klokken 19:38
Sitat fra: snhansen på tirsdag 08. november 2016, klokken 20:28
Da vil jeg tro det er noe galt med min bryter :( Jeg har ikke mulighet til å sette på parklys så lenge tenningen er på. Det har hendt noen ganger at den slår av hovedlys og parklysene kommer på i ca.1 sekund, før hovedlysene er på igjen... Dette har skjedd når jeg forsøker å sette på parklys (et hakk til høyre). Må feilsøke litt og se hva jeg finner ut.
Fant du noe feil?
Min er som din: er tenningen på, er det ikke mulig å ha på parklysene.  Hovedlysene kommer på av seg selv.

Jeg har søkt på nett etter forskjellige måter og programmere denne bryteren på, men uansett hva jeg gjorde, så fikk jeg ikke parklysene til å virke når jeg satte bryteren i parklys posisjon. Jeg kjøpte til og med ny bryter, men heller ikke dette hadde noe og si. Det eneste jeg nå ikke har byttet er selve kontroll boksen, så det kan jo være noe med den :-\. Jeg har nå gitt opp og montert tilbake den originale bryteren, da jeg synes det er viktig og ha parklys som fungerer. Er utrolig irriterende og måtte skru av bilen for og få de aktivert... Litt kjedelig egentlig å ikke kunne bruke den automatiske kjørelys løsningen, men sånn er det når man er "avhengig" av at alt skal virke som det skal :-) Jeg kommer mest sannsynlig og gå for en annen "gjør det selv" løsning for og få det som jeg vil ;)
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

nortrahof

Har kjørt E-UP i 2,5 år nå med "ny" bryter med automatikk. Ingen problemer bortsett fra at hysteresen er noe liten, så lysene slår seg av-og-på ved kjøring i skumringen - alt etter hvordan bilen får inn sollyset.

Det kan være at selve kontrollboksen som følger med bryteren er defekt?
Det kan også være at av pluggene mellom bryteren og kontrollboksen har løsnet, slik at det ikke er forbindelse på en ledning?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

nortrahof

#9
Sitat fra: Sven-E på mandag 05. desember 2016, klokken 02:20
@nortrahof
Klarer du på noen måte å få bare park-lys til å lyse når tenningen er på?

Merkelig!!!
Min bryter virker helt OK med mulighet for å bare ha parklys tent når tenningen er på.

Det eneste som ikke virker er det "gamle tyske systemet" med å sette på parklys og blinklys sammen når man forlater bilen. Da skal parklysene på kun en side være tent. - Kanskje tyskerne har forlatt dette?

- Kan det være 2 forskjellige erstatningsbrytere?
Jeg mener at selve bryteren ble endret fra det som sto i de første E-UPer? Nå skal det visstnok være en ny plugg?
Det kan være at automatiske lys kun er OK på biler som har gamle typen lysbryter - om dette er tilfelle?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Elmo

Sitat fra: nortrahof på mandag 05. desember 2016, klokken 10:34
Det eneste som ikke virker er det "gamle tyske systemet" med å sette på parklys og blinklys sammen når man forlater bilen. Da skal parklysene på kun en side være tent. - Kanskje tyskerne har forlatt dette?

Min eUP med orginalbryter har den funksjonen. Men jeg har aldri benyttet de verken på denne eller andre biler.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

nortrahof

Bruker ikke å røre bryteren når den står i "AUTO" og har kjørt med denne innstillingen i over ett år - minst.
Da jeg lånte bort bilen hadde sjåføren betjent bryteren, sikkert om kvelden. Nå merker jeg at terskelen for aktivering av hovedlys er endret.

Har sett litt nærmere på dette:
Det ser ut til at bryteren programmeres ved den lysstyrke som er når man vrir bryteren til "AUTO"?
- Er det mørkt ute når man gjør det, så vil bilen ofte ikke tenne lysene før det er like mørkt. Da kan man kjøre uten lys i tuneller.
Settes bryteren til "AUTO" når det er solskinn ute, så tennes hovedlysene tidligere.
Dette er litt forvirrende om man betjener lysbryteren i vanvare. Det man kan gjøre, er å lyse på sensoren med en liten lommelykt om det er ellers mørkt når man setter bryteren i "AUTO".
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

aageaasved

fikk se i dag at ledlys og nærlys lyste i lag på nye e-up

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA