Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Savner (vinter) funksjoner i App og bil

Startet av prophan, tirsdag 08. november 2016, klokken 09:21

« forrige - neste »

prophan

Jeg savner en del funksjoner som kan takle vinterhalvåret i Appen. Greit nok at bilen lærer bruksmønsteret og skal slå på klima etc, men det hadde vært kjekt å kunne programmere varm bil til gitte tidspunkt. I tillegg savner jeg mulighet å slå på rattvarme, varme for spyleren, setevarme, varme på speil og bakrute etc gjennom appen. Altså en "all varme på" funksjon for opptining av bilen. Slik som det er nå, bruker jeg appen til å slå på klima, men dette er ikke nok, selv om kupeen varmer seg fort opp. I tillegg savner jeg  "full blast" mot frontruten når bilen varmer seg opp ved lave temperaturer slik at frontruta blir isfri. Merkelig nok  går den ikkke til "full blast" når en trykker inn frontrute knappen heller.
Virker som det ikke er helt gjennomtenkt vinterfunksjoner enda. Jeg har også merket at regionen rundt beina ved førersetet blir lett kald, selv når varmen styres dit.
Så at Tesla CTRL skal gi en del flere funksjoner og er lansert for iphone, noen som har prøvd den? Jeg har desverre Android telefon.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Håkons Xadventure

Helt enig. Har heller ikke erfaring med at den automatiske bruksmønsterfunksjonen virker. Jeg har lagt merke til at varmen står på når jeg står opp, men den skrur seg av lenge før jeg kommer til bilen, så jeg må starte varmen på nytt gjennom appen hver morgen likevel.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Tesla X90D (venter)

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

GOS

@prophan
Ref "Merkelig nok  går den ikkke til "full blast" når en trykker inn frontrute knappen heller." Du vet du må dobbelklikke for at den skal gi "full blast"!?

GOS

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

jlan

Jeg synes vindusspylere/pussere virker dårlig for ta bort typisk vinterbelegg. Jeg tror grunnen er at siden dysene sitter på pusseren kastes vannet oppover av sentrifugalkraften og fartsvinden, mye ender opp på taket, veldig lite nederst på ruten. Er det meningen at man skal rygge for å spyle ruten?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

prophan

@GOS
Det visste jeg ikke. Takk for tips. Skal prøve den senere.

Angående dyser - Usikker på hva som menes at spylervæsken går mest til spille. På min bil - Dysene sitter i selve armen og som sørger for at spylervæsken kommer ut langs hele viskeren. Grei løsning, minimalt med søl. Men på min bil så fungerer den bra på høyre, men på venstre arm synes jeg den starter å spyle litt tregt samt at det kommer mindre med spylervæske. Det vil si armen starter å bevege på seg før den spyler, og da kan viskeren tørrviske et par ganger med tilhørende griseri utover ruta før spylervæsken kommer. Har bedt service sett på det, men de mener det er normalt.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

jlan

Sitat fra: prophan på tirsdag 08. november 2016, klokken 12:22
Men på min bil så fungerer den bra på høyre, men på venstre arm synes jeg den starter å spyle litt tregt samt at det kommer mindre med spylervæske.
Det går kanskje an å få fordelt mer væske til venstre arm, den er jo nesten dobbelt så lang. Evt at pusserene hadde stoppet når de var såvidt inne på ruten, og stått der til det var fullt væsketrykk.

På min bil kommer det nesten ikke væske i de nederste dysene på venstre side. Jeg tror altså at det dels  skyldes sentrifugalkraften, som vil slynge væsken ut mot tuppen av viskeren.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

cra

Jeg har ikke noe fast mønster, så for min del er den læringsfunksjonen helt unyttig.

Forvarming står forøvrig på i bare <30 minutter oppdaga jeg i dag; satte på varming fra app til vanlig tid, slumret ett hakk for lenge, og varmen var av da jeg sjekka, ca en halvtime etter at jeg starta den. Forsåvidt helt ok; det var uansett nok til å ha isfrie ruter i -8oC
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

prophan

@Jlan "På min bil kommer det nesten ikke væske i de nederste dysene på venstre side."

Du beskriver akkurat samme problemet som er på min bil, men Service sa at det var normalt. Jeg er usikker på om det er sentrifugalkreftene som er årsaken, men registrerer at det kommer ut adskillig mindre væske på venstre arm. Kan hende det er på grunn av at den er lengre enn høyre arm, det er et godt poeng. Men irriterende at det er nettopp nederst det kommer minst.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA