Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slutt på gratis lading for biler bestilt etter 1. januar

Startet av prophan, mandag 07. november 2016, klokken 21:58

« forrige - neste »

tiger`n

Sitat fra: tut på lørdag 10. desember 2016, klokken 10:40
Hei. Hva blir en evt. prisreduksjon etter 1.jan når gratis lading bortfaller tro?
Kanskje det kompenserer for noe av prisdifferanse opp til 100D når den blir tilgjengelig :)
Haha, dagens gode humor, takk  :-*

Øyvind.h

Og så det høflige svaret:

Prisreduksjon blir det høyst sannsynlig ikke. Det eneste Tesla har gjort nå er å kvantifisere hva som er inkludert i det du betaler.
Slik unngår de at ekstreme brukere tapper systemet for penger og skaper køer for snittbrukeren.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tut

Enig at prisnedgang er lite sansynlig. Men rent teoretisk har jo gratis lading en verdi.
Har mest lyst på en X100D for mitt kjøremønster.

turfsurf

Kommer X100D før jeg får min, vurderer jeg å kansellere, avhengig av pris selvfølgelig. 10kWh ekstra teller mere enn gratis SC.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kim Kim

Sitat fra: turfsurf på lørdag 10. desember 2016, klokken 15:03
Kommer X100D før jeg får min, vurderer jeg å kansellere, avhengig av pris selvfølgelig. 10kWh ekstra teller mere enn gratis SC.

Enig, med de 10kwt trenger jeg ikke SC til mitt bruk. Da holder faktisk de 400kwt man får med til nødsituasjoner.
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Bjoris

Nå er det ikke slik at en får disse 10 kwh gratis da;) i motsetning til hva en gjør med SC om en bestiller nå...

Nå ryktes det vel at der er ca 13 kWh mer på 100 så verd å vente på sånn sett, men blir vel minst 10.000 dollars ekstra over 90? Så her har Tesla en utfordring da gapet blir stort mellom 75 og 100... Men 90 kan jo selges parallelt en stund kanskje frem til x75 blir X80 feks

Kim Kim

Sitat fra: bjoris på lørdag 10. desember 2016, klokken 16:23
Nå er det ikke slik at en får disse 10 kwh gratis da;) i motsetning til hva en gjør med SC om en bestiller nå...


Det er sant, men jeg vil helst slippe å stoppe om jeg ikke må :)
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Bjoris

Sitat fra: Kim Kim på lørdag 10. desember 2016, klokken 17:05
Sitat fra: bjoris på lørdag 10. desember 2016, klokken 16:23
Nå er det ikke slik at en får disse 10 kwh gratis da;) i motsetning til hva en gjør med SC om en bestiller nå...


Det er sant, men jeg vil helst slippe å stoppe om jeg ikke må :)

Ser den, så er ikke pris noe problem så ville jeg også gått for enn 100, men det koster betydelig mer enn det smaker etter mitt syn, men jeg ser jo at vår planlagte europatur vil gi oss utfordringer med x60en:)

Så kan være jeg får ett annet syn etter sommeren, men for oss var det helt uaktuelt å bruker mer enn 700 på bil...

hnrk

Nå får jeg jo jo bil med gratis superlading, men nå var aldri gratis superlading det som stod øverst på prioriteringslisten min heller (det var plass til familie på 6, komfortabel rekkevidde og autopilot). SC er jo selvsagt superbonus når vi skal på langtur, men 98% av tiden kommer vi jo til å lade i garasjen hjemme.
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

Bjoris

Verdien av gratis SC er nok ikke stor i kroner og øre for den gjennomsnittlige Tesla eier, men det å dra på lange bilturer er nok for mange delvis trigget av gratis lading. Vi har hatt to lange turer med Sen, 5000 og 3600 km. Med 400 kWh rekker ikke det langt, ca 800 km så store deler av disse turene ville da blitt noen en måtte betale for, fortsatt rimeligere enn tilsvarende biler, men hvor mye billigere står det ikke noe om pt...

Kim Kim

#55
Sitat fra: bjoris på lørdag 10. desember 2016, klokken 18:36
Sitat fra: Kim Kim på lørdag 10. desember 2016, klokken 17:05
Sitat fra: bjoris på lørdag 10. desember 2016, klokken 16:23
Nå er det ikke slik at en får disse 10 kwh gratis da;) i motsetning til hva en gjør med SC om en bestiller nå...


Det er sant, men jeg vil helst slippe å stoppe om jeg ikke må :)

Ser den, så er ikke pris noe problem så ville jeg også gått for enn 100, men det koster betydelig mer enn det smaker etter mitt syn, men jeg ser jo at vår planlagte europatur vil gi oss utfordringer med x60en:)

Så kan være jeg får ett annet syn etter sommeren, men for oss var det helt uaktuelt å bruker mer enn 700 på bil...

Jeg valgte jo også en  model S 85D over en 75D grunnet rekkevidde. X90D har samme rekkevidde som 75D, og det hadde i noen tilfeller blitt litt kort for meg med mitt kjøremønster i året som har gått.
Ingen krise, men tror 100D er perfekt.

Samt raskere supercharger , og mindre utsatt for degregation på batteriet (grunnet lengre rekkevidde til å begynne med) hjelper også :)
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Bjoris

X100d er en drøm, absolutt. Blir interessant å se hvor mye de legger på prisen fra 90.

En viktig grunn foruten pris for oss er det faktum at du ikke får 90 med 90. Hadde det vært 30 kWh mer til disp frå 60 til 90 så hadde jeg ikke vært så gira på 60, men faktum er at det er rundt 22 kWh, 63 vs 85. Dette koster 160.000 ekstra.

Nå rive jeg den gml garasjen og bygger stor dobbelgarasje for disse pengene så vet jeg det blir litt CHAdeMO lading med X'en, det er selvsagt litt sv ett kompromiss som mange ikke kan leve med når en kjøper så dyr bil, men for oss er det bare på sommerferiene dette blir nødvendig, resten av året skal det gå bra uten, om den klarer 155 km og 600 høydemeter da... men skal vel godt gjøres at forbruket blir 400 wh på landevei!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA