Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken ladekabel skal jeg kjøpe?

Startet av dif, mandag 07. november 2016, klokken 15:55

« forrige - neste »

dif

Jeg har fått montert salto ladestasjon med ladekabel hjemme. Trenger derfor å kjøpe en kabel jeg kan bruke når jeg skal lade bilen ute på offentlige ladestasjoner/kjøpesentre og liknende.

Vurderer denne ladekabelen med spiral: http://www.gronnemil.no/produkt/ladekabler/type-2-til-type-2/oem-m3-type-2-32a-5-meter-spiral-lasbar

Kan noen kyndige bekrefte at dette er et lurt valg til IONIQen? Eventuelt har noen andre anbefalinger?

På forhånd takk for hjelpen.
Akershus

W.A.

#1
Salto ladeboks har type2 uttak.
IONIQ har også type2 uttak.

Derfor kan du da velge hvilke som helst kabel som har type2-type2 uttak.
Den kabelen du har valgt er en 32A kabel. Regner med at du har kjøpt saltoboksen som er på 16A? Hvis ja. Så kan du jo kjøpe kabel som tåler 16A isteden da sparer du vel litt penger der.

selve kvalitet på kabelen du har valgt,vet jeg ikke. Men har selv valgt salto sin kabel siden det er et kjent merke. Bestilt via forhandleren.
Første elbil. Signerte kontrakten 29.aug.2016:
Hyundai IONIQ EV med teknikk og skinn, Phantom black, utlevert den 13.des. 2016

Skedsmokorset

elektrolux

Vær oppmerksom på fordelene og ulempene med spiral kabel:

Fordel er at den henger over bakken og dermed holder seg ren
Ulempe er høyere vekt og at den legger seg over hindringer mellom ladestasjon og ladeport. Som f.eks en annen bil sitt panser.

Vær også oppmerksom på at lengden på slike kabler gjerne oppgis på opprinnelig kabel sin lengde. Vår 3m er f.eks viklet opp av 5m kabel.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/type-2-til-type-2-spiral-kabel-32a-3m-gronn?tm=ladekabler/mode-3-ladekabler
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tuono

For min del prøver jeg meg på en kabel som forhåpentligvis holder seg nogenlunde myk i minusgrader. Orker bare ikke å brette kabel når man skal hjem fra jobb og så snart det nærmer seg 5-10 kalde. Prøver meg på en Jazzy2go.....navnet til tross.....da jeg ikke har snøring, men går etter magefølelsen. Så får tiden vise...... Henter bilen denne uka, og i dag var det -6. Satser på stabilt vær.

Crown

Sitat fra: W.A. på mandag 07. november 2016, klokken 17:25

Derfor kan du da velge hvilke som helst kabel som har type2-type2 uttak.
Den kabelen du har valgt er en 32A kabel. Regner med at du har kjøpt saltoboksen som er på 16A? Hvis ja. Så kan du jo kjøpe kabel som tåler 16A isteden da sparer du vel litt penger der.

Han skrev jo dette:

Sitat fra: dif på mandag 07. november 2016, klokken 15:55
Jeg har fått montert salto ladestasjon med ladekabel hjemme. Trenger derfor å kjøpe en kabel jeg kan bruke når jeg skal lade bilen ute på offentlige ladestasjoner/kjøpesentre og liknende.

Han skal altså kjøpe kabel for "bortelading" og derfor bør den tåle 32A i tilfelle han er på et sted som tilbyr dette.

Jeg har en 32A spiralkabel som ser helt ut som den som er lenket til, bare til type 1 (Leaf), og den fungerer helt utmerket. Jeg kjøpte vel min via torshovbil.no. Veldig greit med spiralkabel i forhold til å mest mulig unngå bakkekontakt og kabelsalat.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

BuyMeTheMoon

Vi er litt noobs på dette, men hva trenger man egentlig? Hva følger med bilen, og hvor kan kabelen som følger med brukes og ikke brukes? Er det ikke type 2-kabel på de fleste ladestasjoner? :)
2016 - 12 - 07 Hyundai Ioniq Electric
2012 - 08 - 22 Audi A6 1998

Elmo

Sitat fra: W.A. på mandag 07. november 2016, klokken 17:25
Den kabelen du har valgt er en 32A kabel. Regner med at du har kjøpt saltoboksen som er på 16A? Hvis ja. Så kan du jo kjøpe kabel som tåler 16A isteden da sparer du vel litt penger der.

Kjøp for all del 32A kabel. Bilen har 32A lader og det kan være godt å få 32A lading ute på tur på type2 ladestasjoner.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: BuyMeTheMoon på mandag 07. november 2016, klokken 21:30
Hva følger med bilen, og hvor kan kabelen som følger med brukes og ikke brukes?
Det følger bare med schuko kabel med bilen, for bruk på vanlige hjemme-stikkontakter.

Sitat fra: BuyMeTheMoon på mandag 07. november 2016, klokken 21:30
Er det ikke type 2-kabel på de fleste ladestasjoner?
Alle nye eller reparerte /oppgraderte ladestolper er/blir type2.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

sven erik

Sitat fra: Elmo på mandag 07. november 2016, klokken 21:39
Sitat fra: W.A. på mandag 07. november 2016, klokken 17:25
Den kabelen du har valgt er en 32A kabel. Regner med at du har kjøpt saltoboksen som er på 16A? Hvis ja. Så kan du jo kjøpe kabel som tåler 16A isteden da sparer du vel litt penger der.

Kjøp for all del 32A kabel. Bilen har 32A lader og det kan være godt å få 32A lading ute på tur på type2 ladestasjoner.

har dise 32A alle sammen ?  forhandler sa den hadde 16 A lader ombor

Elmo

Sitat fra: sven erik på mandag 07. november 2016, klokken 22:04
har dise 32A alle sammen ?  forhandler sa den hadde 16 A lader ombor

Da har ikke idioten lest sine egne websider engang.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

TB

Sitat fra: sven erik på mandag 07. november 2016, klokken 22:04
har dise 32A alle sammen ?  forhandler sa den hadde 16 A lader ombor
Forhandler har mulig tenkt på den medfølgende ladekabel? Den er normalt 10A pga. den har standard stikk kontakt. For å lade på 32 A kreves industri / CEE kontakt, eller type 2 kabel, og ladestasjon å koble kabel til.

Innebygd lader i bilen er 32A på alle Ioniq. (Men, på Leaf er det valg om 16 eller 32A.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Elmo

Sitat fra: TB på mandag 07. november 2016, klokken 22:26
Forhandler har mulig tenkt på den medfølgende ladekabel? Den er normalt 10A pga. den har standard stikk kontakt.
Medfølgende ladekabel har schouko kontakt og innstillinger L/M/H (noen mener det er 6/8/9 A, andre at det er 6/9/12 A - den som lever får se).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

DaX

Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

sven erik

Sitat fra: Elmo på mandag 07. november 2016, klokken 22:19
Sitat fra: sven erik på mandag 07. november 2016, klokken 22:04
har dise 32A alle sammen ?  forhandler sa den hadde 16 A lader ombor

Da har ikke idioten lest sine egne websider engang.

takk da er dette en  bil jeg vil ha taki i stede for tesla  så nå er jeg ute  etter en 


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA