Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Toyota starter satsing på elbiler

Startet av Porsgrunn, mandag 07. november 2016, klokken 14:12

« forrige - neste »

Porsgrunn

Forrige uke kom det uttalelser fra Toyota som sa de nå hadde klart å temme litium batteriene og ville kunne erstatte NiMh batteriene i deres hybrider med litium ion.

Nå begynner det å komme opplysninger om at de skal bygge opp en avdeling for elbiler allerede tidlig 2017.

http://www.reuters.com/article/us-toyota-electric-cars-idUSKBN13204D

Masseproduksjon fra omtrent 2020. De vil ligge noen år på etterskudd i forhold til så godt som alle andre, men om det stemmer er det forhåpentligvis tidsnok til å unngå et Kodak moment

Trond.Strom

Electrek kommenterte også dette i dag
https://electrek.co/2016/11/07/toyota-long-range-battery-powered-electric-cars-2020-hydrogen-fuel-cells-failing/

"Despite cutting the price on several occasions, with now a lease at only $350 (down from $500) in California, the Japanese automaker can't find a market for the vehicle "


Amoss

Sitat fra: Porsgrunn på mandag 07. november 2016, klokken 14:12
Masseproduksjon fra omtrent 2020. De vil ligge noen år på etterskudd i forhold til så godt som alle andre, men om det stemmer er det forhåpentligvis tidsnok til å unngå et Kodak moment

Det spørs... I alle fall enn så lenge snakker de jo om 300km (186 miles) og når derved ikke opp til den "magiske" 200 miles grensen, og nevner heller ikke etter hvilken kjøresyklus de baserer seg på. Så enn så lenge ser det mest ut til at de i 2020 vil levere konkurrenter til dagens 30kWh Leaf, ikke til de bilene som er tilgjengelig i 2020 - ja, ikke en gang til "dagens" (ja, nå skal den visstnok være i produksjon i det minste) Bolt/Ampera-e.

Får satse på at teamet de setter opp er kjapp med tilbakemelding til HQ om at dette ikke holder. De bør minst prøve å nå 300 miles EPA om de skal kunne ha noe å stille opp med som "langrekkevidde bil" når denne kommer i produksjon.
Model S 85D

AmocoCadiz

#3
mer ufrivillig morsomme sitat fra Toyota i avisen Nikkei;
"Allerede i starten av 2017 skal Toyotas nye elbilteam være på plass og starte arbeidet med de batteridrevne bilene som skal få en rekkevidde på 300 kilometer per lading."

Toyota skal altså starte arbeidet med å utvikle egen elbil i 2017,
lurer på hva Toyota sine markeds-strateger må ha tenkt om utviklingstakten og de mange årene GM og Tesla brukte for å utvikle sine suksess-elbiler...

og så var det Hydrogensatsingen til Toyota som var hovedargumentet for Spetalens hydrogeninvestreingsiver,
men den diskusjonen hører kanskje til en annen tråd.

Porsgrunn

 
Sitat fra: Amoss på mandag 07. november 2016, klokken 15:09
Får satse på at teamet de setter opp er kjapp med tilbakemelding til HQ om at dette ikke holder. De bør minst prøve å nå 300 miles EPA om de skal kunne ha noe å stille opp med som "langrekkevidde bil" når denne kommer i produksjon.

Tja et sted må de begynne  ;)

Det blir bare spekulasjon og reinspikka synsing, men ting ser ut til å ha sittet langt inne med en nylig og rask kuvending.

Å starte med, som det spekuleres i, en ombygd Prius eller Corolla er vell da raskeste måten å komme igang på.

Selv Toyota trenger litt tid på å utvikle en helt ny type bil fra bunnen og få på plass en ny produksjonslinje.

Noen ting kan de kanskje overføre fra hybridene, men f eks batteriene har liten overføringsverdi da de jo er  NiMh.

Ser heller ikke bort fra at 300 km i den ombygde Priusen kan komme til å øke noe iløpet av de tre årene til den kommer i salg.

Synes også det er litt interessant når det trekkes frem at de skal ha den klar til Tokyo OL 2020. Var det ikke det som skulle bli det store utstillingsvinduet for hydrogen satsingen deres?

Amoss

Sitat fra: Porsgrunn på mandag 07. november 2016, klokken 17:29
Tja et sted må de begynne  ;)

Det blir bare spekulasjon og reinspikka synsing, men ting ser ut til å ha sittet langt inne med en nylig og rask kuvending.

Så sant så sant, og det blir så klart kun "spekulasjon og reinspikka synsing" fra noen av oss :)

Sitat fra: Porsgrunn på mandag 07. november 2016, klokken 17:29
Å starte med, som det spekuleres i, en ombygd Prius eller Corolla er vell da raskeste måten å komme igang på.

Det vil jeg nok tro du har helt rett i. Men skal det - etter min mening - være noen vits i, så må de få denne i produksjon i god tid før 2020. Jeg mener at ombygd Prius/Corolla med mindre enn 200 miles EPA rekkevidde i 2020 ikke vil være den helt store salgssuksessen, selv om det er ett Toyota merke på bilen.



Sitat fra: Porsgrunn på mandag 07. november 2016, klokken 17:29
Selv Toyota trenger litt tid på å utvikle en helt ny type bil fra bunnen og få på plass en ny produksjonslinje.

Sant igjen. GM klarte Bolt/Ampera-e på mellom 2 og 3 år vel? Så ja, de kan "henge med" dersom de kommer med en god langtrekkende elbil i 2020, det er nok ikke for sent (tror jeg). Men altså ikke en kortrekkevidde ombygd fossil eller hybrid bil.

Sitat fra: Porsgrunn på mandag 07. november 2016, klokken 17:29
Ser heller ikke bort fra at 300 km i den ombygde Priusen kan komme til å øke noe iløpet av de tre årene til den kommer i salg.

Det håper jeg, men det er altså det som de i dag sier at de vil utvikle. Kanskje de tar en "GM" og overrasker stort når de endelig slipper rekkeviddetallene?


Sitat fra: Porsgrunn på mandag 07. november 2016, klokken 17:29
Synes også det er litt interessant når det trekkes frem at de skal ha den klar til Tokyo OL 2020. Var det ikke det som skulle bli det store utstillingsvinduet for hydrogen satsingen deres?

Hehe - var det de har sagt før ja :)  Men det viser jo bare at de faktisk har forstått hvor langt i fra målet de faktisk var...
Model S 85D

sylwester

Det er ganske sørgelig igrunn, med tanke på hvor tidlig ute de var med hybriden sin, at enkelte synsere gjorde at de ikke har satset noe på elbiler før nå når det muligens er for seint til å forsvare posisjonen sin. Lurer på om de fremdeles er størst om 10 år.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

JorgenM

De har lang erfaring fra hybrider, så vil ikke si at de henger så langt etter.

De sier OVER 300km, det kan godt være 4-500 før den om noen år kommer og gitt Toyotas merke-popularitet vil det bli en garantert suksess. Elbiler begynner å bli mainstream og de gjør suksess med sin aller første elbil i motsetning til de som satset tidlig :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Amoss

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 08. november 2016, klokken 14:56
... og gitt Toyotas merke-popularitet vil det bli en garantert suksess.

Så klart, så lenge det står Toyota på bilen så er den garantert en suksess uansett om den dekker de behov og ønsker kundene skulle ha eller ei ;)
https://electrek.co/2016/11/07/toyota-long-range-battery-powered-electric-cars-2020-hydrogen-fuel-cells-failing/
Sitat
The news comes as Toyota is having difficulties selling the Mirai, its hydrogen cars, in the US. Despite cutting the price on several occasions, with now a lease at only $350 (down from $500) in California, the Japanese automaker can't find a market for the vehicle and only delivered 782 units since it started deliveries last year – and that's including the state buying dozens of them for their own fleets to justify the millions of dollars spent on refuelling infrastructure.
::)


Sitat fra: JorgenM på tirsdag 08. november 2016, klokken 14:56
De sier OVER 300km, det kan godt være 4-500 før den om noen år kommer ...

Helt sant, og jeg var også inne på den muligheten. Men når oppdraget de gir til dette teamet de skal opprette får dette oppgitt som sitt mandat, så bør de som jobber i dette teamet være kjappe med å komme med tilbakemeldingen om - og få godkjenning for - at de faktisk vil gå for ett mål som ligger godt over dette minimumsmålet som ligger i mandatet.

... er litt i seneste laget om det går opp for dem i 2019 at "kanskje vi skulle gått for litt mer rekkevidde? Sånn omtrent det dobbelte?"
Model S 85D

Kanutten

Toyota har jo lang erfaring med batteridrift gjennom hybridene sine (samt noe elektriske RAV4 greier). Jeg er overhodet ikke i tvil om at de kommer til å være konkurransedyktige når de først bestemmer seg for å lage elbiler. De er kjent for å lage driftssikre og pålitelige biler. Rekkevidde er jo det primært knyttet til batteristørrelse, så jeg forstår ikke at noen tror det blir et problem for Toyota i forhold til andre produsenter.

Toyotas største problem, (som de strengt tatt deler med veldig mange andre), er at bilene deres er kjedelige og plast-aktige. De er laget for folk uten interesse for bil.

JorgenM

Sitat fra: Kanutten på tirsdag 08. november 2016, klokken 16:55De er laget for folk uten interesse for bil.
Som er 95% av befolkningen kanskje?
Derav populariteten :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)


Lible

Jeg er redd Toyota har for liten evne til nytenking. Selv om de forsåvidt har vært ledende med hybridbiler har de jo totalt stangnert, med sine ikke ladbare biler. De kom med en ladbar Prius for noen år siden, men den finnes vel ikke mer. Personlig hadde jeg kjøpt Auris hybrid for flere år tilbake, om den hadde kommet i ladbar utgave. Idag er jeg glad den ikke kom, da jeg etterhvert synes at hybrid, ladbart eller ei er en flop.

Uansett, hvem gidder vel idag å kjøpe en hybrid som kun marginalt har bedre drivstofføkonomi, når markedet kryr av ladbare løsbinger man tross alt kan tjene ganske mye på om man f.eks. bruker den til jobbreise og kan lade på jobben?

Setter man seg inn i en ny Toyota, setter man seg ofte inn i en bil med teknologi som ligger 10 og kanskje 20 år bak andre merker. De er som regel veldig solide, men en T Ford hadde antagelig også vært veldig solid idag hvis den hadde blitt produsert og videreutviklet på samme lest.

Beklager Toyota, jeg har i alle år vært stor fan av dere og de eneste bilene jeg har kjøpt nye har vært produsert av dere, men begeistringen har falmet betraktelig siden min siste nyervervelse i 2011. Jeg tror rett og slett ikke dere har evnen til å konkurrere i et marked som er så avhengig av nytenking som elbilmarkedet er.




timingbeltkiller

Om du liker Toyota eller ikke, er stort sett et spørsmål om hvor høyt/lavt du prioriterer reliability.

Opplagt ikke biler for de som har råkjøringsegenskaper og fancy utseende som
førsteprioritet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 08. november 2016, klokken 21:26
Opplagt ikke biler for de som har råkjøringsegenskaper og fancy utseende som
førsteprioritet.
Eller teknologi, design, kjøreglede +++. 

Men den største blemmen Tesla har gjort den senere tid er å gå så tydelig ut MOT elbiler. Det må være grusomt pinlig for ledelsen i Toyota å snu nå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA