Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

21" vs 19" - 5000kr i forskjell. Verd å gå ned til 19" ?

Startet av kamuflars86, søndag 06. november 2016, klokken 15:46

« forrige - neste »

kamuflars86

Hei Tesla godt folk!

Dokker har sikkert erfaring med begge felgstørrelser. Hva vil dere anbefale en som skal kjøre på nord norske nedprioriterte fylkesveier. Har fått tilbud om å kunne gå ned til 19" og 5000kr avslag i pris. Bilen er en brukt SP85, 2013 modell med alt utstyr.

Er det noe forskjell i performance på 19" og 21"? Tenker en så tung bil må ha store felger for at ikke traction kontroll skal slå inn hele tiden viss en vil "gi på litt".. og er det så ille som forumene skal ha det til at 21" har ingen komfor,spiser opp dekk og slår inn felgen på hver en hump ?

Usikker på hva jeg skal velge..Bryr meg ikke så mye om apperance, men ønsker å ha en performance bil, men med komfor.. Hva tenker Tesla folket?

Gurba

Har ikke Tesla, men generelt sett så kan en nok si at jo lavere profil jo lavere komfort.

Muffinman

Felgene har fint lite å gjøre med om traction control slår inn. Det er det dekkene som påvirker. Men med P85 blinker gullampa uansett :)

Ikke gå for 5k avslag for å gå ned til 19", da tar du heller med 21" og selger dem for 20-25k og kjøper nye 19" du liker selv, og ender opp med minst 5k til overs :)

Du får bedre chassi/styrerespons med 21", men ikke bedre grep om du sammenligner med samme dekk på 19". Men du får mer støy og firedobbelt sommerdekkbudsjett. Forskjellen i komfort er svært liten om det er luftfjæring på bilen.

kamuflars86

Takk for informativt svar  :)

Ja, tenkte også at det er sikkert et greit second hand marked på felger. Da tar jeg 21" og selger dem hvis det blir for ille mtp på støy og budsjett.. Bilen koster jo en del fra før av. Har hørt at de første teslaene har dårlig med støyisolasjon, men så det var en DIY Guide på etterisolering for hjulstøy et sted. Kanskje kunne prøvd seg på det hvis det ikke er for mye arbeid eller går ut over garantien.

Muffinman

Jeg har brukt mellom 20 og 30 timer på å dempe hver av bilene i signaturen. Det fine er at man ikke behøver å ta alt på en gang, men tro meg; på en 2013-modell er det verdt hvert minutt. Den har nemlig veldig lite demping fra fabrikk og forbedringen blir formidabel.

Cowboystrekk

21 oppleves nok som litt mer sportslig, og visuelt penere.
19-ytelsene er temmelig like, støynivået lavere, forbruk lavere, dekkene slites tregere, billigere å bytte etc.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

kamuflars86

Får prøve 21" et par uker neste sommer før en blir voksen å selger. seg ned til 19"... Satser på å få mer enn 5k i overskudd når en bytter til 19"

Så du hadde en guide Muffinman på støydemping fra bakdekkene, skal teste det ut etterhvert :)

rsomby

Hadde 21" på gamlebilen. Har 19" på nyebilen. Eneste grunn til å gå opp til 21" er at det er penere visuelt. 19" gir deg så mange fordeler at du kommer aldri til å bytte til 21" igjen.

Muffinman


Cookie Monster

#9
Sitat fra: rsomby på mandag 07. november 2016, klokken 09:56
Hadde 21" på gamlebilen. Har 19" på nyebilen. Eneste grunn til å gå opp til 21" er at det er penere visuelt. 19" gir deg så mange fordeler at du kommer aldri til å bytte til 21" igjen.

Hva er de andre fordelene utenom kanskje støy og litt lavere forbruk?
At den tunge bilen kjennes ut som en båt igjennom svingene der den seiler på de høye gummikantene? :P

Den tunge bilen mister alt av det sportslige preget den har på 19. Finnes heller ingen skikkelig gode høy ytelses dekk i 19. Som feks Michelin Pilot Super Sport så for min del utgår det bare der.
Så hva som er en fordel eller ikke kommer an på øyet som ser og hva man ønsker av egenskaper ;)

Får også Continental Sport Contact 5 i silent utgave og Michelin Pilot Super Sport i Acoustic utgave med skum på innsiden av dekket på 21" som gjør at støy blir ca likt som på 19 med vanlige sommerhjul som ikke har det.
http://www.michelinman.com/US/en/why-michelin/michelin-acoustic-technology.html

Pilot Super Sport i 21 har også utmerket grep på vått :)

https://www.youtube.com/watch?v=iyXSJAICaBc

Så alt i alt man får bedre type høy ytelses dekk til 21" med bedre kjøreegenskaper, lavere profil gir bedre sportslige kjøreegenskaper og ser mye bedre ut. Ulemper er i hovedsak dyrere dekk, noe mindre komfort (Merker mest det på stålfjører).
Slitasje på dekkene har jeg ikke merket noe særlig forskjell på 19 jeg har på vinter og 21" sommer.

I hovedsak er det de som har feil på bilen som har høyt forbruk av dekk siden som Muffinman har nevnt her, så merker man det mest på stivere sommerhjul med lavere profil siden de har ikke mulighet til å tilpasse seg like mye feil på understellet som 19 har.
Så sliter bilen unormalt med dekk få heller sjekket hjulvinkler eller understellsdeler på bilen og klag til Tesla. Er ikke 21 dekkene som er problemet siden vi er mange som verken har skeivslitasje eller bruker de opp spesielt raskere enn 19 så lenge treadwear osv er likt.

Mine 21" PSS ser ut til å holde minst 35 000-40 000km med aktiv kjøring basert på forbruk av gummi i årets sesong. Hadde jeg kjørt som en prest hadde de sikkert holdt nesten dobbelt så langt.

Så får man ta et valg på hva som er viktig for hvordan man bruker biler selv.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

rsomby

Jeg er enig i at bilen kan bli svampete med dårlige dekk på 19", kontra 21". Men med nye bilen og primacy på sommer syntes jeg ikke det var veldig merkbart lenger. Men med 19" vinterhjul så kommer den deigete følelsen igjen...

Andre fordeler er pris, pris og pris  ;)

Cookie Monster

Ja pris skal jeg ikke argumentere imot ;) 21 dekk er generelt mye dyrere. Så bruker man bare biler til langturer og ikke setter høy fokus på sportslige egenskaper er 19 helt klart veien å gå :)
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA