Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Frykter flopp for hydrogenbiler

Startet av Burger, fredag 04. november 2016, klokken 13:33

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. juli 2020, klokken 18:19
Sitat fra: emurof på lørdag 11. juli 2020, klokken 12:19
Det er litt vanskelig med et lite smalt segment da. Siden man trenger infrastruktur for at biler skal fungere i hverdagen så blir det litt enten-eller. Enten blir det stort og med godt utbygget infrastruktur, eller så forsvinner det og ingen gidder å ha det fordi infrastrukturen ikke er på plass.

Hydrogen kan jo ta over for elbiler i byene da. Små biler for bykjøring for de som ikke har lademuligheter hjemme. HY stasjoner rundt byene. Så kan elbiler ironisk nok bli langturbiler.

Vel, jeg ønsker ikke en potensiell bombe i nabolaget.

Amatøren

Sitat fra: RJK på søndag 12. juli 2020, klokken 01:50Eller så må man skape dette kundegrunnlaget ved å selge mange biler med lovnad om HY-stasjoner som er på gang og klar til bilen mottas av kunden...

Noe lignende som Hyundai allerede har gjort...

Sitat fra: Motor.noEier to hydrogen-biler:

Betaler 14.000 kr måneden for to biler de ikke får kjørt



URETTFERDIG: – Det skulle ikke vært lov å selge biler i Norge som ikke kan kjøres på norske veier. Det føles veldig urettferdig at vi som forbrukere skal bli sittende igjen med hele regningen, sier Margrethe Wam Solvang – som har to hydrogenbiler hun ikke får kjøre. Foto: Peter Raaum
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

RJK

Sitat fra: Amatøren på søndag 12. juli 2020, klokken 08:19
Sitat fra: RJK på søndag 12. juli 2020, klokken 01:50Eller så må man skape dette kundegrunnlaget ved å selge mange biler med lovnad om HY-stasjoner som er på gang og klar til bilen mottas av kunden...

Noe lignende som Hyundai allerede har gjort...

SNIP


Ja, det er tragisk. Men nå lovte ikke Hyundai selv å stå for utbyggingen av stasjonene, som var det jeg mente.

Vi hadde jo flere stasjoner, men som er lagt ned etterhvert, foruten den ene som tok en øyeblikkelig pause som varte noen måneder, men faktisk dukket opp igjen, som den eneste som er offentlig tilgjengelig nå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Sitat fra: RJK på søndag 12. juli 2020, klokken 14:34

Ja, det er tragisk. Men nå lovte ikke Hyundai selv å stå for utbyggingen av stasjonene, som var det jeg mente.

Vi hadde jo flere stasjoner, men som er lagt ned etterhvert, foruten den ene som tok en øyeblikkelig pause som varte noen måneder, men faktisk dukket opp igjen, som den eneste som er offentlig tilgjengelig nå.

Nei Uno-X som brant er fortsatt stengt. Det er Hynion som har åpnet opp igjen Hyop sin tidligere stasjon. (Samma folka, men nytt selskap så vidt jeg kan se.)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på søndag 12. juli 2020, klokken 14:49
Sitat fra: RJK på søndag 12. juli 2020, klokken 14:34

Ja, det er tragisk. Men nå lovte ikke Hyundai selv å stå for utbyggingen av stasjonene, som var det jeg mente.

Vi hadde jo flere stasjoner, men som er lagt ned etterhvert, foruten den ene som tok en øyeblikkelig pause som varte noen måneder, men faktisk dukket opp igjen, som den eneste som er offentlig tilgjengelig nå.

Nei Uno-X som brant er fortsatt stengt. Det er Hynion som har åpnet opp igjen Hyop sin tidligere stasjon. (Samma folka, men nytt selskap så vidt jeg kan se.)

Klar over at det er nytt driftsselskap og nye logoer, men det er fremdeles samme lokasjon, og i mine øyne derfor samme stasjonen som ble bygget opp etter smellen.

Akkurat som da Circle K kjøpte opp Statoil, så besto stasjonene, men merkingen og muligens layouten/hylleplasseringene ble noe endret. Og som andre overtagelser som har skjedd, der stasjonene rebrandes.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 12. juli 2020, klokken 01:50
Kan de nå virkelig gjøre det? Hvor mange byer har HY-stasjon i Norge? Det er jo det som pekes på som hovedproblemet. Kommer det ikke HY-stasjoner opp, så vil ingen kjøpe bilene. Og ingen bygger opp stasjoner før det finnes et kundegrunnlag.
Vel, det var jo det som ble forsøkt i Oslo før det smalt.

Poenget er jo at i storbyer kan man lett tiltrekke seg kunder siden grunnlaget er der (lading er plundrete og det er mye folk). Man må selvfølgelig skape ett tilbud, uten det får man aldri fart på utbyggingen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: RJK på søndag 12. juli 2020, klokken 14:57

Klar over at det er nytt driftsselskap og nye logoer, men det er fremdeles samme lokasjon, og i mine øyne derfor samme stasjonen som ble bygget opp etter smellen.

Akkurat som da Circle K kjøpte opp Statoil, så besto stasjonene, men merkingen og muligens layouten/hylleplasseringene ble noe endret. Og som andre overtagelser som har skjedd, der stasjonene rebrandes.

Det er snakk om to forskjelligeaktører på to forskjellige lokasjoner. Hyop stengte på Høvik, fordi de var tom for penger. Så blåste Uno-X sin stasjon i Sandvika i lufta. Uno-X har ikke gjenåpnet noen av sine stasjoner. Hynion har åpnet den gamle Hyop-stasjonen på Høvik.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 12. juli 2020, klokken 17:45
Sitat fra: RJK på søndag 12. juli 2020, klokken 01:50
Kan de nå virkelig gjøre det? Hvor mange byer har HY-stasjon i Norge? Det er jo det som pekes på som hovedproblemet. Kommer det ikke HY-stasjoner opp, så vil ingen kjøpe bilene. Og ingen bygger opp stasjoner før det finnes et kundegrunnlag.
Vel, det var jo det som ble forsøkt i Oslo før det smalt.

Poenget er jo at i storbyer kan man lett tiltrekke seg kunder siden grunnlaget er der (lading er plundrete og det er mye folk). Man må selvfølgelig skape ett tilbud, uten det får man aldri fart på utbyggingen.

Spørsmålet var egentlig ganske ledende, siden det kun er Oslo som nå har en lader. Sier seg selv at man ikke kan bo for langt unna denne, for ellers har man i realiteten bare halve rekkevidden tilgjengelig og mindre enn det om man kjører lengre vekk, siden man og må nå tilbake for å få fyllt opp igjen.

Om bilen med kortest rekkevidde har 40 mil, så kan altså ikke stasjonene stå lengre unna enn 20 mil, slik at man i beste fall har 10 mil maks til nærmeste stasjon. Helst bør de stå enda nærmere pga slingringsmonn og mulighet til å kunne kjøre litt utenom det man må kjøre for å få fylt på. Dette for at bilen skal fungere som nr. 1 bil, som jo må være målet.

Med elbil holder det at hurtig/lynladestasjonene står et stykke unna, da man kan lade hjemme eller med AC i nærmeste stikkontakt i nødsfall, og det fortrinnsvis er lading for å komme til neste stasjon eller til målet sitt, alt etter hva som kommer først.

Den muligheten har ikke folk med biler som går på hydrogen, da de ikke kan lade hjemme, med mindre det er en FCPHEV (hydrogen-BEV hybrid). Så kan man jo dessuten stille seg spørsmålet om hvor langt er man villig til å kjøre og brenne opp dyr hydrogen-gass bare for å få fyllt opp bilen sin.

Derfor må det finnes påfyllingsalternativer i bynære områder, slik at folk flest ikke får for langt å kjøre for å få fyllt på. Se bare for deg om ice-bilister måtte kjørt 10 mil for å få fyllt bensin eller diesel. Da hadde folk glatt hoppet direkte til BEV, og glemt at ice-biler finnes.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

#98
Sitat fra: automat på søndag 12. juli 2020, klokken 18:09
Sitat fra: RJK på søndag 12. juli 2020, klokken 14:57

Klar over at det er nytt driftsselskap og nye logoer, men det er fremdeles samme lokasjon, og i mine øyne derfor samme stasjonen som ble bygget opp etter smellen.

Akkurat som da Circle K kjøpte opp Statoil, så besto stasjonene, men merkingen og muligens layouten/hylleplasseringene ble noe endret. Og som andre overtagelser som har skjedd, der stasjonene rebrandes.

Det er snakk om to forskjelligeaktører på to forskjellige lokasjoner. Hyop stengte på Høvik, fordi de var tom for penger. Så blåste Uno-X sin stasjon i Sandvika i lufta. Uno-X har ikke gjenåpnet noen av sine stasjoner. Hynion har åpnet den gamle Hyop-stasjonen på Høvik.

Så Sandvika er ikke gjenoppbygd, men et tredje selskap startet opp den på Høvik? OK, da hadde jeg oppfattet feil.  Men se innlegget mitt over, det forandrer ikke på det faktum at det må en massiv utbygging for at hydrogen skal være et alternativ for annet enn matpakkekjøring på vestkanten av Oslo.

Jo før man innser realiteten, dess fortere får man stoppet denne pengegalloppen. Det kommer til å koste alt for mye, og folk er mer enn nok skeptisk til å få en slik stasjon i nærområdet. Det kan kanskje fungere for tungtransport, som ikke skal gjøre særlig med nærtransport om ikke transportør har eget hydrogenfyllingsanlegg, men kun kjøre mellom lokasjoner. Da holder det i tilfelle med stasjoner hver 35-38 mil, om 40 mil er rekkevidden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Hyop levde vel på å melke ut offentlige subsidiekroner, ved å selge inn hydrogen-luftslott. Akershus fylkeskommune var vel den siste offentlige aktøren som skrudde igjen krana, og da var det tydligvis stopp.

Hvorfor de samme folka måtte starte opp et nytt selskap (Hynion) for å sparke liv i stasjonen på Høvik kan man selvfølgelig lure på. Og så kan man lure på hvordan de finansierer driften. Salg av hydrogen blir de neppe rike på. Kanskje Toyota og Hyundai spytter i noen kroner, slik at hydrogenbilkundene deres ikke skal stå helt på bar bakke.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amatøren

#100
Sitat fra: Budstikka.noUno-X gir opp hydrogensatsing etter Sandvika-eksplosjon


10. juni i fjor eksploderte hydrogenstasjonen på Kjørbo.
FOTO: JOAKIM S. ENGER

Uno-X måtte stenge alle sine tre hydrogenstasjoner etter eksplosjonen i Sandvika i fjor sommer. Nå dropper selskapet videre satsing hydrogen.

Hadde vært flott hvis det ble laget en hurtigladestasjon (lynladere) der. Sentralt kryss der E16 starter og rett ved E18.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på lørdag 25. juli 2020, klokken 00:36
Noen som abonnerer på finansavisen som kan gi et lite resyme?

Har ikke tilgang til den avisen, men ser ut som flere firmaer har fått et dropp etter ettpar finansanalytikere har helt litt kaldt vann nedover ryggen på andre mulige investorer, og Nikola har visst vært sterkest rammet.

Tesla har på få dager droppet fra all time high på nær 1700 USD per aksje, til langt mer edruelige, men fremdeles høye 1400 USD per aksje, og NIO (kinesisk EV-produsent) er ned til 11,82 mot en "high" på 13,44 USD per aksje. Men Nikola har altså fått det største droppet så langt.

Det såes tvil om vi er i et paradigmeskifte eller ikke, og om du ikke tror på det, tror man heller ikke på at elektriske kjøretøy vil dominere salgene rundt om kring i verden på 5 eller 10 års basis.

Les gjerne denne artikkelen, som blant annet minner om at Nikola enda ikke har produsert ett eneste kjøretøy, og trenger minst ett år før de har noen fabrikk til å lage kjøretøyene de skal tjene penger på.

https://www.fool.com/investing/2020/07/17/why-nikola-stock-is-trading-lower-today.aspx
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electrix

Sitat fra: automat på søndag 12. juli 2020, klokken 23:51
Hyop levde vel på å melke ut offentlige subsidiekroner, ved å selge inn hydrogen-luftslott. Akershus fylkeskommune var vel den siste offentlige aktøren som skrudde igjen krana, og da var det tydligvis stopp.

Hvorfor de samme folka måtte starte opp et nytt selskap (Hynion) for å sparke liv i stasjonen på Høvik kan man selvfølgelig lure på. Og så kan man lure på hvordan de finansierer driften. Salg av hydrogen blir de neppe rike på. Kanskje Toyota og Hyundai spytter i noen kroner, slik at hydrogenbilkundene deres ikke skal stå helt på bar bakke.
Det som er utrolig er at Hafseld klarer å få lurt noen med på en ny runde etter skandalen med Hyop, som stort sett bestod i å overføre offentlige støttemidler til seg selv og sine. Nesten uten omsetning og med store underskudd bevilget de seg millionlønninger uten å selv ha investert egne penger:

https://www.klikk.no/side3/vitenskap/hyop-hydrogeneventyr-har-kostet-skattebetalerne-66-millioner-kroner-6787237
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Amatøren på onsdag 15. juli 2020, klokken 11:01
Hadde vært flott hvis det ble laget en hurtigladestasjon (lynladere) der. Sentralt kryss der E16 starter og rett ved E18.

Egentlig ja. Men nå må man også tenke på eksisterende aktører. (Nå jobber jeg i Circle K og sitter dermed i glasshus, så ta dette som et "partsinlegg".)

I sandvika har Grønn Kontakt investert i endel hurtigladere på taket av Sandvika Storsenter, Circle K har fjernet halvparten av pumpene sine på Hamang, og satt opp både 50kW og 150kW ladere. Fortum har hurtigladere ved rådhuset og Ikea. Ingen av disse er satt opp med søtte fra det offentlige (muligens med unntak av Fortums lader ved rådhuset).

Dermed kan ikke det offentlige tilby en ny operatør (til f.eks BKK/Supercharge) gratis/billig tomt her, uten at det vil skape en urimelig fordel. Det ble gitt dispensasjon fra reguleringsplaner for å sette opp en hydrogenstasjon, fordi hydrogen var så "fint og flott", og dersom det ikke skal drives hydrogenstasjon skal tomten tilbakeføres som parkeringsplass.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA