Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Frykter flopp for hydrogenbiler

Startet av Burger, fredag 04. november 2016, klokken 13:33

« forrige - neste »

Øyvind.h

Tipper vedlikehold dokumenteres på de regelmessig obligatoriske kontrollene alle biler følger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jalla

Her var det mye kraftige meninger rundt farene ved hydrogen.

Det er ikke kjent at det har vært ulykker med hydrogendrevne kjøretøyer, men det har vært ulykker med anlegg som fremstiller og lagrer hydrogen. I Kirusha i Japan tok det fyr i en PEM-elektrolysør for ti år siden.

I USA tok det fyr i en gaffeltruck under fylling av hydrogen for noen år siden. Det er ikke så mye når det er rundt 20.000 hydrogendrevne gaffeltrucker i bruk i landet.

Og nå sist ved anlegget i Sandvika. Med andre ord ikke mye å slå i bordet med.
Det er langt farligere å kjøre en Tesla S/X, for der har faktisk flere personer omkommet grunnet brann i batteriet.

1000kwh

Sitat fra: Jalla på lørdag 15. juni 2019, klokken 17:33
Her var det mye kraftige meninger rundt farene ved hydrogen.

Det er ikke kjent at det har vært ulykker med hydrogendrevne kjøretøyer, men det har vært ulykker med anlegg som fremstiller og lagrer hydrogen. I Kirusha i Japan tok det fyr i en PEM-elektrolysør for ti år siden.

I USA tok det fyr i en gaffeltruck under fylling av hydrogen for noen år siden. Det er ikke så mye når det er rundt 20.000 hydrogendrevne gaffeltrucker i bruk i landet.

Og nå sist ved anlegget i Sandvika. Med andre ord ikke mye å slå i bordet med.
Det er langt farligere å kjøre en Tesla S/X, for der har faktisk flere personer omkommet grunnet brann i batteriet.
Ikke kritiser andre når du selv slenger med påstander  :+1:

OhmPaPa

Sitat fra: Jalla på lørdag 15. juni 2019, klokken 17:33Med andre ord ikke mye å slå i bordet med.

Har du lest hele tråden, Jalla?

Sitat fra: fredag på torsdag 13. juni 2019, klokken 11:46
En eksplosjon i en hydrogenfyllestasjon i Rochester, New York i 2010 stengte byens flyplass i en time, og fly som skulle lande måtte omdirgeres til andre flyplasser.

https://www.autoblog.com/2010/08/27/report-ny-hydrogen-station-used-by-gm-explodes-closes-airport/

Etter dette har de ikke gitt tillatelse til å opprette hydrogenfyllestasjoner i feks San Francisco. (Joda, de har prøvd.)

https://www.mercurynews.com/2012/06/25/sfo-official-concerned-about-catastrophic-hydrogen-explosion-at-proposed-fueling-station/

Men i Norge fikk Hyop lov til å sette opp en hydrogenfyllestasjon på Gardermoen. Er hydrogentankene der tomme etter at Hyop gikk konkurs?

Sitat fra: fredag på torsdag 13. juni 2019, klokken 11:29
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 13. juni 2019, klokken 08:07
Det blir for dumt å se på en enkelthendelse og konkludere med at teknologien er død.

Du sier det var en enkelthendelse.

Her er en annen enkelthendelse:

1. juni var det en annen hydrogentankeksplosjon i Santa Clara, California i et anlegg som forsyner hydrogenfyllestasjoner i Bay Area:

https://abc7news.com/hydrogen-explosion-shakes-santa-clara-neighborhood/5326601/

Eksplosjonen var så kraftig at lokalbefolkningen trodde det var jordskjelv.

Eksplosjonen ristet bygninger 8 km unna.

15 meter høye flammer.

Alle bygninger i to kvartaler radius ble evakuert i mange timer.

Alle hydrogenfyllestasjoner i Bay Area er nå visstnok uten hydrogen.

Jeg har enda tilgode å se en hydrogenbil annet enn på nyhetene. Så antall eksplosjoner per bil - hva blir det?

Sitat fra: Jalla på lørdag 15. juni 2019, klokken 17:33
Det er langt farligere å kjøre en Tesla S/X, for der har faktisk flere personer omkommet grunnet brann i batteriet.

Skal du sammenligne med andre drivstofftyper er det vel bedre å sammenligne med tradisjonelle fossilbiler. De brenner jo oftere enn elbiler.

SitatFaktum er imidlertid at elbiler brenner langt sjeldnere. Fra 2013 til 2015 økte elbilens andel av personbilbestanden fra under én prosent til rundt tre prosent, samtidig som de i samme periode kun utgjorde 0,4 prosent av alle bilbrannene.

https://elbil.no/slik-vinner-du-elbildiskusjonen-6/

Espen Hugaas Andersen

#64
Du hadde også fyllestasjonen i Emeryville som eksploderte: https://www.mercurynews.com/2012/07/24/wrong-valve-cause-of-fire-at-ac-transit-hydrogen-station/

Altså fire hydrogenfyllestasjoner har eksplodert/tatt fyr:

1. Emeryville
2. Rochester
3. Santa Clara
4. Sandvika

Grunnen til at ingen dør i hydrogenbiler er at det ikke er nevneverdig antall hydrogenbiler. De som finnes kjøres heller ikke særlig langt, da de stort sett er demonstasjonsbiler, som brukes innimellom når et universitet får en gjest eller noe lignende.

Det finnes en halv million Teslaer, og de kjøres mye. Om de skulle brent like ofte som fossilbiler så skulle det være ca en brann per dag. (Er for øvrig ikke kjent med at noen har definitivt dødd av brann i Tesla. Det har vært noen ulykker i 150+ km/t der Teslaer har tatt fyr og folk har dødd, men det har vært uklart om de døde av krasjen eller brannen. Men utelukker på ingen måte at brann kan ha vært medvirkende til dødsfall.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

automat

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 15. juni 2019, klokken 08:57
Tipper vedlikehold dokumenteres på de regelmessig obligatoriske kontrollene alle biler følger.

Alt er med andre ord overlatt til tilfeldigheter og eiernes forgodtbefinnende. Og bilene vil hangle og gå helt til de ikke går gjennom EU-kontrollen lenger. (Det er jo det som skjer med gamle fossilbiler). Høres betryggende ut.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

#66
Sitat fra: automat på lørdag 15. juni 2019, klokken 20:03
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 15. juni 2019, klokken 08:57
Tipper vedlikehold dokumenteres på de regelmessig obligatoriske kontrollene alle biler følger.

Alt er med andre ord overlatt til tilfeldigheter og eiernes forgodtbefinnende. Og bilene vil hangle og gå helt til de ikke går gjennom EU-kontrollen lenger. (Det er jo det som skjer med gamle fossilbiler). Høres betryggende ut.
Hvordan får du kontroll hvert annet år til «alt er overlatt til tilfeldigheter»?
Du kan regne med det blir slik at kun biler med anlegg som er i orden blir godkjent. Det jeg dog er usikker på er om det vil komme pålegg om utbedring av deler som går ut på dato. Blir det da pålegg om visning før neste periodiske kontroll? Kjøreforbud uten fremvisning av kjøretøy?

I Sverige tror jeg de har årlig kontroll på eldre biler, men det blir jo også «alt overlatt til tilfeldighetene» med samme retorikk.

Ved alvorlig feil på hydrogenanlegget kan du regne med at bilen ikke starter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 15. juni 2019, klokken 21:14

Hvordan får du kontroll hvert annet år til «alt er overlatt til tilfeldigheter»?
Du kan regne med det blir slik at kun biler med anlegg som er i orden blir godkjent. Det jeg dog er usikker på er om det vil komme pålegg om utbedring av deler som går ut på dato. Blir det da pålegg om visning før neste periodiske kontroll? Kjøreforbud uten fremvisning av kjøretøy?

I Sverige tror jeg de har årlig kontroll på eldre biler, men det blir jo også «alt overlatt til tilfeldighetene» med samme retorikk.

Ved alvorlig feil på hydrogenanlegget kan du regne med at bilen ikke starter.

En EU-kontroll forteller bare at bilen overholder minimumskarvene for trafikksikkerhet og utslipp på kontrolldagen. Den sier ingen ting om hvor bra bilen er utover dette. F.eks vil den ikke avdekke at man hopper over oljeskift på fossilmotoren. Mye kan derfor skje med en gammel bil i de to årene som går til den skal kontrolleres neste gang.

Dagens kontrollregime er neppe tilpasset hydrogenbiler, og spørsmålet vil jo bli hvor strengt (og dyrt) kontrollregime som må til, for å ivareta gamle hydrogenbiler  (som ikke eies av profesjonelle eller entusiaster) på en trygg måte.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

Mye som må forbedres i periodisk kontroll. Eksempelvis bør ikke HV-delen av elbilene forbli ukontrollert i evig tid. Korrosjon, skader etc på dette kan jo få fatale konsekvenser, men er ikke noe kontrollørene kan noe om per i dag.

Vi kan nok også regne med at tilkobling og avlesning av diagnose blir en del av kontrollen i fremtiden. Det vil eksempelvis avsløre om batteriet ivaretas, om det er i ferd med å kollapse Etc.

At det er en risiko knyttet til gamle hydrogenbiler med dårlig vedlikehold er jeg enig i. Selv om deler av hydrogen-systemet går ut på dato og produsenten faktisk nekter deg å fylle tanken når datoen nås (det kan du regne med styres i sw mtp sikkerhetsregimet rundt hydrogen), er det jo ofte lett å fjerne sliter varsler og sperrer via canbus. Så man kan sette hydrogenbiler sin til forråtnelse på en låve i 30 år hvor noe en dag gir etter og smeller. Det kan skje. Hvis hydrogen personbil faktisk blir utbredt, noe jeg tviler på her i Norden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

stefse

Ser ut som en slags konklusjon er at Hydrogen kun er for profesjonelle eiere og drivere, ikke for allmuen. Transportørfirma, skip o.l. bør kunne få satse på dette, men det er for farlig til at hvermannsen skal operere dette på private biler(?)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

cra

Sitat fra: automat på lørdag 15. juni 2019, klokken 21:41
En EU-kontroll forteller bare at bilen overholder minimumskarvene for trafikksikkerhet og utslipp på kontrolldagen.

I kontrolløyeblikket, faktisk. Min siste fossilbil hadde lekkasje i eksosanlegget ved siste kontroll. Jeg ringte på forhånd og spurte om det var vekkasta å komme inn, og fikk som råd at "fiks det med tyggis og ståltråd (satt på spissen fra min side); det trenger bare å holde til vi har krysset det av på lista". :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Burger

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

fredag

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 14. juni 2019, klokken 14:53
Hvor mye hydrogen er det i en vanlig HY-bil?

Jeg skjønner at HY-tanken er solid bygd - men hvis det skulle lekke ut og så eksplodere - hvor stor skade blir det? Blir bilen ødelagt? Sjåføren skadet?

Toyota Mirai har en tank med plass til 5kg hydrogen.

Det er til sammenligning nøyaktig like mye hydrogen som smadret ammoniakkfabrikken til Norsk Hydro på Herøya i 1985, løftet taket av den 100 meter lange fabrikkhallen, og forårsaket to dødsfall.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

emurof

Sitat fra: Jalla på lørdag 15. juni 2019, klokken 17:33
Her var det mye kraftige meninger rundt farene ved hydrogen.

Det er bare å innse det, hydrogen er avgått ved døden.

OhmPaPa

Sitat fra: fredag på mandag 17. juni 2019, klokken 14:39
Det er til sammenligning nøyaktig like mye hydrogen som smadret ammoniakkfabrikken til Norsk Hydro på Herøya i 1985, løftet taket av den 100 meter lange fabrikkhallen, og forårsaket to dødsfall.

Takk for info - forsøkte å google mere info. I steden ble jeg nærmest spammet ned med info om eksplosjoner på Herøya; 2 til sykehus i desember 2008, nye eksplosjoner i februar 2010, mai 2015, desember 2015, og april 2017. Håper nesten ikke at det var hydrogen hver gang? Fant tilslutt en liten notis i Teknisk Ukeblad om ulykken i 1985:

https://www.tu.no/artikler/nar-sma-uhell-blir-fatale/269861

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA