Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Frykter flopp for hydrogenbiler

Startet av Burger, fredag 04. november 2016, klokken 13:33

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: fredag på torsdag 13. juni 2019, klokken 11:29
Du sier det var en enkelthendelse.

Her er en annen enkelthendelse:

1. juni var det en annen hydrogentankeksplosjon i Santa Clara, California i et anlegg som forsyner hydrogenfyllestasjoner i Bay Area:

Det produseres bare i Norge ca 225 000 tonn med hydrogen årlig. Verden over er årsproduksjonen rundt 70 millioner tonn årlig, og ventet å stige år for år. Det er som med alt annet; ulykker vil fra tid til annen hende. Så er jobben å mitigere for å minimere risiko og skadeomfang.

Det var jo selvsagt leit at mange ble stående lenge i trafikken under Sandvika-hendelsen. Men mtp skadeomgang må vel det kunne sies å være svært begrenset? Mange fikk kjenne en trykkbølge, men det er jo ikke særlig farlig i seg selv. En kar som befant seg 30 meter unna da det smalt slapp jo til og med å måtte oppsøke legevakt.

Totalt sett har ikke Sandvika-hendelsen gjort meg noe mer utrygg på hydrogen.

Øyvind.h

Vi får se hva etteforskningen viser. På lik linje med batterier må sikkerheten ivaretas. Jeg kommer ikke til å oversvømme denne tråden med videoer og eksempler på batteribranner eller elektriske branner og konsekvensen av disse. Det ville blitt en ekstremt lang tråd :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

fredag

Sitat fra: StianSoppsan på torsdag 13. juni 2019, klokken 11:47
Det produseres bare i Norge ca 225 000 tonn med hydrogen årlig. Verden over er årsproduksjonen rundt 70 millioner tonn årlig, og ventet å stige år for år. Det er som med alt annet; ulykker vil fra tid til annen hende. Så er jobben å mitigere for å minimere risiko og skadeomfang.

Hvor mye av dette komprimeres til 700 bar trykk?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

OhmPaPa

Sitat fra: StianSoppsan på torsdag 13. juni 2019, klokken 11:35
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 13. juni 2019, klokken 10:18
Det er forskjell på et batteri som brenner opp og hydrogen som eksploderer. Tror ingen bilbranner har fått biler i nærheten til å utløse airbag'er.

Om ikke det var airbag'er som nødvendigvis løste ut, så var det temmelig store konsekvenser av en enkelt bil som begynte å brenne:
https://www.reuters.com/article/us-britain-fire/blaze-destroys-hundreds-of-cars-melts-floors-of-liverpool-parking-garage-idUSKBN1EQ163

Joda - det brenner jo. Men konsekvensene hadde vel også vært store om det i stedenfor var hydrogen som eksploderte?

Selv en liten fyrstikkflamme kan brenne ned et helt kvartal.

OhmPaPa

Sitat fra: StianSoppsan på torsdag 13. juni 2019, klokken 11:47
Det var jo selvsagt leit at mange ble stående lenge i trafikken under Sandvika-hendelsen. Men mtp skadeomgang må vel det kunne sies å være svært begrenset? Mange fikk kjenne en trykkbølge, men det er jo ikke særlig farlig i seg selv. En kar som befant seg 30 meter unna da det smalt slapp jo til og med å måtte oppsøke legevakt.

Det er bare tull. Jeg har varig nedsatt hørsel og øresus i et øre etter at jeg var for nærme en eksplosjon for mange år siden. Jeg var heller ikke på legevakten da.

Burger

https://www.tu.no/artikler/ruter-parkerer-hydrogenbussene-og-stenger-fylleanlegget/467669

Da burde det være enda en spiker for hydrogen.

Sitat– Kostnadene med hydrogendrift var betydelig høyere enn forventet, særlig kostnader forbundet med fylleinfrastruktur for hydrogen og drifts- og vedlikeholdskostnader, sier Johansen i Ruter.

Da anbudet ble utlyst, fantes det ikke hel-elektriske klasse 2-busser på markedet.

– I prosessen har markedet respondert og kan nå leveres elbusser også i klasse 2, til en lavere pris en tilsvarende busser driftet på hydrogen, Johansen.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

erikf

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 13. juni 2019, klokken 11:29
Sitat fra: erikf på torsdag 13. juni 2019, klokken 11:11Hva er
1 risiko
2 sannsynlighet
3 konsekvens
for biler med
1 batteri
2 hydrogen
3 bensin
4 diesel
i garasjeanlegg?
Ønsker du at jeg dokumenterer risiko, sannsynlighet og konsekvens for alle drivstoff-formene her for deg?
Det er lettere for meg om du søker opp informasjonen selv via eksempelvis Google.
Kanskje ta en prat med DSB? Eller eiendomsaktører som har flyttet ladestasjoner i garasjeanlegg opp på tak eller bort steder hvor de nås av brannvesenet?

Personlig opplever jeg hydrogen som mindre trygt. Men jeg har jo sett en del batteribranner de siste årene, så jeg forstår at det heller ikke er risikofritt. Det er en grunn til at jeg ikke lader fast med 16A på schuko-kontakt på treveggen på hytta :)
Sorry, var ikke meningen å være kravstor her altså, og du har nok rett at dette kan jeg kanskje finne ut av uten å spørre dere her på forumet.
Men tja jo, hadde vært kult med en risikoanalyse om du har lett tilgjengelig. Vi har vel så lite data å gå på angående sannsynlighet for hydrogen- og batteribranner så det spørs om det er enkelt å lage noen god dokumentasjon enda.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

automat

Sitat fra: StianSoppsan på torsdag 13. juni 2019, klokken 11:47
Sitat fra: fredag på torsdag 13. juni 2019, klokken 11:29
Du sier det var en enkelthendelse.

Her er en annen enkelthendelse:

1. juni var det en annen hydrogentankeksplosjon i Santa Clara, California i et anlegg som forsyner hydrogenfyllestasjoner i Bay Area:

Det produseres bare i Norge ca 225 000 tonn med hydrogen årlig. Verden over er årsproduksjonen rundt 70 millioner tonn årlig, og ventet å stige år for år. Det er som med alt annet; ulykker vil fra tid til annen hende. Så er jobben å mitigere for å minimere risiko og skadeomfang.

Det var jo selvsagt leit at mange ble stående lenge i trafikken under Sandvika-hendelsen. Men mtp skadeomgang må vel det kunne sies å være svært begrenset? Mange fikk kjenne en trykkbølge, men det er jo ikke særlig farlig i seg selv. En kar som befant seg 30 meter unna da det smalt slapp jo til og med å måtte oppsøke legevakt.

Totalt sett har ikke Sandvika-hendelsen gjort meg noe mer utrygg på hydrogen.

Forskjellen er at anlegg for industriell hydrogen kan plasseres slik at boligområder og hovedveier er utenfor evakueringssonen.

En fyllestasjon ønsker man jo nettop å plassere i folketette områder, nær hovedveier, for at det skal være kundevennlig.

Du kan selvsagt latterliggjøre at bilister på pinseferie kommer forsinket hjem. Men hadde dette skjedd i morgenrushet, så hadde forsinkelsene påført samfunnet betydelige kostnader.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Elmo

Sitat fra: automat på fredag 14. juni 2019, klokken 09:34
Forskjellen er at anlegg for industriell hydrogen kan plasseres slik at boligområder og hovedveier er utenfor evakueringssonen.

En fyllestasjon ønsker man jo nettop å plassere i folketette områder, nær hovedveier, for at det skal være kundevennlig.
Men konseptet til Uno-X, og kanskje flere, er jo at hydrogenen produseres lokalt på fyllestasjonen
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

fredag

Sitat fra: Elmo på fredag 14. juni 2019, klokken 12:58
Sitat fra: automat på fredag 14. juni 2019, klokken 09:34
Forskjellen er at anlegg for industriell hydrogen kan plasseres slik at boligområder og hovedveier er utenfor evakueringssonen.

En fyllestasjon ønsker man jo nettop å plassere i folketette områder, nær hovedveier, for at det skal være kundevennlig.
Men konseptet til Uno-X, og kanskje flere, er jo at hydrogenen produseres lokalt på fyllestasjonen

Det har da ingen ting med saken å gjøre hvordan sprengstoffet produseres, når man diskuteres hvor og hvordan sprengstoffet bør oppbevares.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Espen Hugaas Andersen

Sikkerhetsmessig er produksjon på fyllestasjonen bedre enn sentralisert produksjon.

Ved produksjon på fyllestasjonen transporterer man energien trygt som elektrisitet. Man trenger heller ikke lagre store mengder hydrogen på fyllestasjonen, ettersom man produserer det mer eller mindre utifra behov. Med kraftig nok strømlinje kan man gjøre akkurat det, akkurat som en gjennomstrømsvarmer vs varmtvannstank.

Ved sentralisert produksjon må man kjøre rundt med lastebiler fulle av hydrogen, og man må lagre nok hydrogen ved fyllestasjonen til å vare til neste leveranse. Da kan det fort være snakk om å måtte lagre tonnevis av hydrogen, og konsekvensene ved en ulykke kan bli enorme.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OhmPaPa

Hvor mye hydrogen er det i en vanlig HY-bil?

Jeg skjønner at HY-tanken er solid bygd - men hvis det skulle lekke ut og så eksplodere - hvor stor skade blir det? Blir bilen ødelagt? Sjåføren skadet?

Espen Hugaas Andersen

#57
Sitat fra: OhmPaPa på fredag 14. juni 2019, klokken 14:53Hvor mye hydrogen er det i en vanlig HY-bil?

Jeg skjønner at HY-tanken er solid bygd - men hvis det skulle lekke ut og så eksplodere - hvor stor skade blir det? Blir bilen ødelagt? Sjåføren skadet?
Det er vanligvis opp til 5-6 kg hydrogen i en personbil, og i teorien kan ett kg hydrogen tilsvare ca 26 kg TNT. Altså en hydrogenbil kan i teorien tilsvare opp mot 150 kg TNT ekvivalent. Til sammenligning var bomben i regjeringskvartalet på omkring 500 kg TNT ekvivalent.

Men reelt sett vil en eksplosjon være betydelig mindre. Selv ved full tømming av en hydrogenbil, så ville jeg egentlig bare forvente noen få kg TNT ekvivalent. Dødelig radius blir i så fall ikke veldig mye mer enn 5 meter.

Jeg skal aldri skaffe meg hydrogenbil, men det er egentlig ikke bilene som bekymrer meg mest. Man kan lagre mange hundre kg hydrogen ved en fyllestasjon. Kanskje opp mot flere tonn. Her kan konsekvensene være enorme.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

automat

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 14. juni 2019, klokken 15:08

Jeg skal aldri skaffe meg hydrogenbil, men det er egentlig ikke bilene som bekymrer meg mest. Man kan lagre mange hundre kg hydrogen ved en fyllestasjon. Kanskje opp mot flere tonn. Her kan konsekvensene være enorme.

Det er sannsynlig at fyllestasjoner får det vedlikeholdet de skal ha gjennom levetiden. Men hvordan blir viljen blant eiere til å betale (kostbare?) servicer på gamle hydrogenbiler? 
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA