Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Frykter flopp for hydrogenbiler

Startet av Burger, fredag 04. november 2016, klokken 13:33

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Hydrogen har muligens en fremtid innen tungtransport, der avstandene er lange og infrastruktur er lite utbygd.
(Jeg kjenner til en stor aktør i Norge som skal prøve ut hydrogen på slike strekninger)

Men for biler floppet det for mange år siden...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

olavxxx

Er det billigere om Enova kjøper elbil til begge hydrogenboleierne enn at de bygger stasjoner?

1317142119

Det blir for dumt å se på en enkelthendelse og konkludere med at teknologien er død.

Elbilen var en flopp i ~130 år, før vi nå suser rundt i dem her i Norge. Løfter vi blikket ørlite, så er elbilen fremdeles en flopp i internasjonal sammenheng.

Med samme tankegang som for hydrogenbiler, er elbilen død fordi det har vært batteribranner som viser seg å være svært krevende og vanskelig å slukke? Skal vi forby elbiler i tunneler?

Prisen på batterier til elbiler har falt voldsomt og teknologien har blitt forbedret enormt siden Tesla kom med Model S for noen få år tilbake. Da Model S kom, måtte du ha en unormalt stor sedan for å ha plass til batterier for å frakte deg 400 km. I dag kan du (hvert øyeblikk) bestille en mer normalt stor bil i Golf-størrelse som går minst like langt.

De samme fremskrittene vil skje med teknologien som brukes i hydrogenkjøretøy, dersom bilprodusentene får lov til å utvikle bilene. Utvikling som er mulig takket være bl.a. norske subsidier slik elbilene har fått.

OhmPaPa

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 13. juni 2019, klokken 08:07
Med samme tankegang som for hydrogenbiler, er elbilen død fordi det har vært batteribranner som viser seg å være svært krevende og vanskelig å slukke? Skal vi forby elbiler i tunneler?

Det er forskjell på et batteri som brenner opp og hydrogen som eksploderer. Tror ingen bilbranner har fått biler i nærheten til å utløse airbag'er.

Øyvind.h

Batteribrann i garasjekjeller hvor brannvesen vanskelig kan komme til er absolutt vurdert som en stor risiko. Kraftig langvarig brann kan svekke bærende konstruksjoner i bygget.
Nå opplever jeg hydrogen som en større risiko, men det er lett å se at en del elbil-entusiaster argumenter mot hydrogen på samme måte som fossilbil-entusiaster argumenterer mot elbil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emurof

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 13. juni 2019, klokken 08:07Det blir for dumt å se på en enkelthendelse og konkludere med at teknologien er død.

Det er ikke bare denne enkelthendelsen, men hendelsen er symbolsk for hvordan det går med hydrogen...

SitatDe samme fremskrittene vil skje med teknologien som brukes i hydrogenkjøretøy, dersom bilprodusentene får lov til å utvikle bilene. Utvikling som er mulig takket være bl.a. norske subsidier slik elbilene har fått.

Det er ingen som vil ha hydrogenbiler, så det er bortkastede penger å utvikle dem videre.

erikf

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 13. juni 2019, klokken 10:29Batteribrann i garasjekjeller hvor brannvesen vanskelig kan komme til er absolutt vurdert som en stor risiko. Kraftig langvarig brann kan svekke bærende konstruksjoner i bygget.
Nå opplever jeg hydrogen som en større risiko, men det er lett å se at en del elbil-entusiaster argumenter mot hydrogen på samme måte som fossilbil-entusiaster argumenterer mot elbil.
Hva er
1 risiko
2 sannsynlighet
3 konsekvens
for biler med
1 batteri
2 hydrogen
3 bensin
4 diesel
i garasjeanlegg?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

E_S

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 13. juni 2019, klokken 10:29
Batteribrann i garasjekjeller hvor brannvesen vanskelig kan komme til er absolutt vurdert som en stor risiko. Kraftig langvarig brann kan svekke bærende konstruksjoner i bygget.
Nå opplever jeg hydrogen som en større risiko, men det er lett å se at en del elbil-entusiaster argumenter mot hydrogen på samme måte som fossilbil-entusiaster argumenterer mot elbil.

Et vesentlig moment her er at selv om batteribrann er vanskeligere å slukke enn fossildrivstoffbrann, er energien som frigjøres som varme drastisk mye mindre. Den totale varmeenergien som frigjøres når 60 liter bensin eller diesel brenner er enormt mye større enn hvis (mot formodning) et normalt elbilbatteri skulle ta fyr.
:)

Øyvind.h

Sitat fra: erikf på torsdag 13. juni 2019, klokken 11:11
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 13. juni 2019, klokken 10:29Batteribrann i garasjekjeller hvor brannvesen vanskelig kan komme til er absolutt vurdert som en stor risiko. Kraftig langvarig brann kan svekke bærende konstruksjoner i bygget.
Nå opplever jeg hydrogen som en større risiko, men det er lett å se at en del elbil-entusiaster argumenter mot hydrogen på samme måte som fossilbil-entusiaster argumenterer mot elbil.
Hva er
1 risiko
2 sannsynlighet
3 konsekvens
for biler med
1 batteri
2 hydrogen
3 bensin
4 diesel
i garasjeanlegg?

Ønsker du at jeg dokumenterer risiko, sannsynlighet og konsekvens for alle drivstoff-formene her for deg?
Det er lettere for meg om du søker opp informasjonen selv via eksempelvis Google.
Kanskje ta en prat med DSB? Eller eiendomsaktører som har flyttet ladestasjoner i garasjeanlegg opp på tak eller bort steder hvor de nås av brannvesenet?

Personlig opplever jeg hydrogen som mindre trygt. Men jeg har jo sett en del batteribranner de siste årene, så jeg forstår at det heller ikke er risikofritt. Det er en grunn til at jeg ikke lader fast med 16A på schuko-kontakt på treveggen på hytta :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

fredag

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 13. juni 2019, klokken 08:07
Det blir for dumt å se på en enkelthendelse og konkludere med at teknologien er død.

Du sier det var en enkelthendelse.

Her er en annen enkelthendelse:

1. juni var det en annen hydrogentankeksplosjon i Santa Clara, California i et anlegg som forsyner hydrogenfyllestasjoner i Bay Area:

https://abc7news.com/hydrogen-explosion-shakes-santa-clara-neighborhood/5326601/

Eksplosjonen var så kraftig at lokalbefolkningen trodde det var jordskjelv.

Eksplosjonen ristet bygninger 8 km unna.

15 meter høye flammer.

Alle bygninger i to kvartaler radius ble evakuert i mange timer.

Alle hydrogenfyllestasjoner i Bay Area er nå visstnok uten hydrogen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Øyvind.h

Sitat fra: E_S på torsdag 13. juni 2019, klokken 11:25
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 13. juni 2019, klokken 10:29
Batteribrann i garasjekjeller hvor brannvesen vanskelig kan komme til er absolutt vurdert som en stor risiko. Kraftig langvarig brann kan svekke bærende konstruksjoner i bygget.
Nå opplever jeg hydrogen som en større risiko, men det er lett å se at en del elbil-entusiaster argumenter mot hydrogen på samme måte som fossilbil-entusiaster argumenterer mot elbil.

Et vesentlig moment her er at selv om batteribrann er vanskeligere å slukke enn fossildrivstoffbrann, er energien som frigjøres som varme drastisk mye mindre. Den totale varmeenergien som frigjøres når 60 liter bensin eller diesel brenner er enormt mye større enn hvis (mot formodning) et normalt elbilbatteri skulle ta fyr.

Kan du dokumentere at 3-400kg battericeller (en vanlig langrekkevidde elbil) frigjør dratisk mye mindre energi enn 60 liter drivstoff? De batteribrannene jeg har sett har virket heftige og langvarige.
Men obs - jeg aner ikke hva som frigjør mest energi, det er kun et spørsmål da jeg vet energien som frigjøres i brann er noe helt annet enn kWh kapasiteten.
Et ferskt eksempel fra en garasje:
https://www.youtube.com/watch?v=sAQlLu5ttOk
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

SurSnasen

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 13. juni 2019, klokken 10:18
Det er forskjell på et batteri som brenner opp og hydrogen som eksploderer. Tror ingen bilbranner har fått biler i nærheten til å utløse airbag'er.

Om ikke det var airbag'er som nødvendigvis løste ut, så var det temmelig store konsekvenser av en enkelt bil som begynte å brenne:
https://www.reuters.com/article/us-britain-fire/blaze-destroys-hundreds-of-cars-melts-floors-of-liverpool-parking-garage-idUSKBN1EQ163

1000kwh

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 13. juni 2019, klokken 11:32
Sitat fra: E_S på torsdag 13. juni 2019, klokken 11:25
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 13. juni 2019, klokken 10:29
Batteribrann i garasjekjeller hvor brannvesen vanskelig kan komme til er absolutt vurdert som en stor risiko. Kraftig langvarig brann kan svekke bærende konstruksjoner i bygget.
Nå opplever jeg hydrogen som en større risiko, men det er lett å se at en del elbil-entusiaster argumenter mot hydrogen på samme måte som fossilbil-entusiaster argumenterer mot elbil.

Et vesentlig moment her er at selv om batteribrann er vanskeligere å slukke enn fossildrivstoffbrann, er energien som frigjøres som varme drastisk mye mindre. Den totale varmeenergien som frigjøres når 60 liter bensin eller diesel brenner er enormt mye større enn hvis (mot formodning) et normalt elbilbatteri skulle ta fyr.

Kan du dokumentere at 3-400kg battericeller (en vanlig langrekkevidde elbil) frigjør dratisk mye mindre energi enn 60 liter drivstoff? De batteribrannene jeg har sett har virket heftige og langvarige.
Men obs - jeg aner ikke hva som frigjør mest energi, det er kun et spørsmål da jeg vet energien som frigjøres i brann er noe helt annet enn kWh kapasiteten.
Et ferskt eksempel fra en garasje:
https://www.youtube.com/watch?v=sAQlLu5ttOk
Det er vel tiden det tar å frigi energien her som er viktig. Ikke umiddelbart farlig heller at 80 liter bensin brenner når det skjer over lang tid.

Men, tiden får vise hvilken teknologi som gir de tryggeste bilene. JEG ville ikke kjørt rundt i en hydrogenbil når man har muligheten til å kjøre bensin eller elbil i stedet.

Øyvind.h

Jeg er heller ikke interessert i hydrogenbil da jeg både kan og ønsker å lade hjemme.
Jeg trenger heller ikke den ekstra rekkevidden en hydrogenbil kan by på, eller fylletiden den kan by på.
Ikke bor jeg et sted med forbud mot fossile kjøretøy uten lade-infrastruktur heler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

fredag

#44
En eksplosjon i en hydrogenfyllestasjon i Rochester, New York i 2010 stengte byens flyplass i en time, og fly som skulle lande måtte omdirgeres til andre flyplasser.

https://www.autoblog.com/2010/08/27/report-ny-hydrogen-station-used-by-gm-explodes-closes-airport/

Etter dette har de ikke gitt tillatelse til å opprette hydrogenfyllestasjoner i feks San Francisco. (Joda, de har prøvd.)

https://www.mercurynews.com/2012/06/25/sfo-official-concerned-about-catastrophic-hydrogen-explosion-at-proposed-fueling-station/

Men i Norge fikk Hyop lov til å sette opp en hydrogenfyllestasjon på Gardermoen. Er hydrogentankene der tomme etter at Hyop gikk konkurs?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA