Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Frykter flopp for hydrogenbiler

Startet av Burger, fredag 04. november 2016, klokken 13:33

« forrige - neste »

Porsgrunn

#75
Mengder av informasjon her

https://pdfs.semanticscholar.org/e5c9/2ead8b933bed601347179b17f7a8df919838.pdf

Sitat11.0 END STATEMENT AND CONCLUSIONS The paper describes a hydrogen explosion in a process plant.  The accident took place in the summer of 1985 and the accident investigation was carried out during 1985 and 1986. The results we present here are those of  the  original  work  with  only  minor  modifications.        We  are  currently  reinvestigating  the  accident  with  modern CFD-tools and new experiments.  This new work is part of an IEA-project on hydrogen safety and the results will be published in the future. The main conclusion from the original investigation can be summarized as follows:

• The accident occurred due to a combination of operational error, technical failures and weakness in the design

• 10 to 20 kg of H2 leaked out inside the building • Most likely a hot bearing ignited the gas cloud

• 3.5 to 7 kg of hydrogen must have been burning violently in the explosion

• We  have  no  quantitative  evidence  that  the  cloud  detonated,  but  from  the  damage  observed,  experience from other accidents and experiments detonation seems most likely.

• The explosion caused large number of fragments representing a severe hazard

• Glass windows were broken up to 700 m from the centre of the explosion.  Within a radius of 100 m all ordinary windows were broken.  The window fragments represent a severe hazard to humans

• The  explosion  was  followed  by  jet  fire.    Domino  events  such  as  fires  are  common  after  gas  explosion.

• Damage indicators can be of great help in investigating accidental explosion


To  our  knowledge  this  gas  explosion  is  one  of  the  largest  industrial  hydrogen  explosions  reported.    We  believe  this  case  history  is  a  valuable  reference  for  those  who  are  investigating  the  nature  of  accidental  hydrogen explosions.

Som det kommer frem i konklusjonen er mengden gass involvert i denne ulykken langt mindre enn de 200 kg som kan finnes på en slik fyllestasjon.

For meg blir det da nesten meningsløst å diskutere hvor sannsynlig en ulykke er. Spørsmålet blir er vi villige til og finnes det noen gode grunner til(f eks ikke eksisterende alternativer) å akseptere konsekvensene av at det usannsynlige skjer allikevel.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Amatøren

Da klarte Toyota å kvitte seg med restlageret av hydrogenbiler.

Sitat fra: TU.noHer overleveres 13 nye hydrogenbiler i en by uten offentlig fyllestasjon


Ansatte hos Asko har mottok i dag 13 hydrogendrevne Toyota Mirai. (Foto: Toyota Norge)

Asko-ansatte i Trondheim får fylle på jobben.


MARIUS VALLE 3. JULI 2020 - 19:00

Salget av hydrogenbiler har mer eller mindre stått stille. Men nå har det plutselig gjort et byks. Det er levert 13 hydrogenbiler til eiere i Trondheim i dag. Byen har ingen offentlige fyllestasjoner for hydrogen.

Virkelig noen som tør... 😱

Riktig nok leasing, men allikevel.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

ruslebiff

Garantert veldig lav pris og mulighet til å gå tidlig ut av avtalen om man ønsker. Da er det ikke rart noen biter på.

turfsurf

Kompleksiteten i å ha kraftverk i bilene er bare idioti. Mye bedre å bruke hydrogen til forsterkning av grid.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ryback

Asko har eget elektrolyseanlegg så de ansatte som ikke skal legge ut på langtur vil nok ha billig bilhold noen år fremover.

RJK

Sitat fra: ryback på mandag 06. juli 2020, klokken 18:59
Asko har eget elektrolyseanlegg så de ansatte som ikke skal legge ut på langtur vil nok ha billig bilhold noen år fremover.

Helt til noen i Skattevesenet finner ut at de ansatte skal skattes for en slik fordel...

;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Tror ikke det blir en hydrogen flopp på bil siden men et lite smalt segment i i tillegg til elbiler.

EU har våknet nå også, men det gjelder nok mest på industrisiden og ikke på bilsiden - https://e24.no/teknologi/i/kJ29pk/eu-satser-paa-hydrogen-vil-bli-verdensledende

Kopi:
EU satser på hydrogen: Vil bli verdensledende
EU-kommisjonen vil investere tungt i fornybart hydrogen. Samtidig skal naturgassen skvises ut av markedet.

NTB-Johan Falnes
Publisert:Publisert: 8. juli 2020 13:24

ryback

Kan de bruke eksisterende rørinfrastruktur til å frakte hydrogen? Da kan de sette opp et elektrolyseanlegg der hvor høykapasitets strøm-kabel og gassrør møtes.

cra

Sitat fra: ryback på torsdag 09. juli 2020, klokken 14:28
Kan de bruke eksisterende rørinfrastruktur til å frakte hydrogen?

Jeg tviler, pga molekylstørrelsen til hydrogengass.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: cra på torsdag 09. juli 2020, klokken 15:49
Jeg tviler, pga molekylstørrelsen til hydrogengass.

Mener å huske at jeg for noen år siden leste om at de testet ut å blande hydrogen med naturgass, og at man da kunne bruke eksisterende rørinfrastruktur. Om dette stemmer, og om forsøket ble vellykket er jeg ikke helt sikker på dog...
Model S 85D

automat

Det blir ganske lav andel hydrogen. Google fant denne gamle artikkelen som sier fra 2-3% og opptil 10%

https://www.tu.no/artikler/vil-eksportere-overskuddskraft-som-hydrogen/234040
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amoss

Sitat fra: automat på fredag 10. juli 2020, klokken 09:28
Det blir ganske lav andel hydrogen. Google fant denne gamle artikkelen som sier fra 2-3% og opptil 10%

https://www.tu.no/artikler/vil-eksportere-overskuddskraft-som-hydrogen/234040

Ok, mente det skulle være en noe større andel, men merket meg kanskje ikke dette så nøye den gang jeg leste om det.
Model S 85D

emurof

#87
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 09. juli 2020, klokken 08:47Tror ikke det blir en hydrogen flopp på bil siden men et lite smalt segment i i tillegg til elbiler.

Det er litt vanskelig med et lite smalt segment da. Siden man trenger infrastruktur for at biler skal fungere i hverdagen så blir det litt enten-eller. Enten blir det stort og med godt utbygget infrastruktur, eller så forsvinner det og ingen gidder å ha det fordi infrastrukturen ikke er på plass.

Hadde du giddet å måtte kjøre lange veier for å fylle på bilen? Spesielt når alternativet er å bare plugge den i når du kommer hjem og la den fylle seg selv når du ikke bruker den.

(Og hvem ønsker en bombe i garasjen? Eller en bombestasjon i nabolaget?)

Innebærer ikke dette smale segmentet du snakker om (som jeg har liten tro på) i realiteten at det er en flopp? Selv om det blir et slikt smalt segment, så tilsier jo det at alle drømmene og visjonene om en hydrogendrevet transporthverdag ikke har blitt til virkelighet men har blitt til en nisje. Er ikke det en flopp?

turfsurf

Sitat fra: emurof på lørdag 11. juli 2020, klokken 12:19
Det er litt vanskelig med et lite smalt segment da. Siden man trenger infrastruktur for at biler skal fungere i hverdagen så blir det litt enten-eller. Enten blir det stort og med godt utbygget infrastruktur, eller så forsvinner det og ingen gidder å ha det fordi infrastrukturen ikke er på plass.

Hydrogen kan jo ta over for elbiler i byene da. Små biler for bykjøring for de som ikke har lademuligheter hjemme. HY stasjoner rundt byene. Så kan elbiler ironisk nok bli langturbiler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

#89
Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. juli 2020, klokken 18:19
Sitat fra: emurof på lørdag 11. juli 2020, klokken 12:19
Det er litt vanskelig med et lite smalt segment da. Siden man trenger infrastruktur for at biler skal fungere i hverdagen så blir det litt enten-eller. Enten blir det stort og med godt utbygget infrastruktur, eller så forsvinner det og ingen gidder å ha det fordi infrastrukturen ikke er på plass.

Hydrogen kan jo ta over for elbiler i byene da. Små biler for bykjøring for de som ikke har lademuligheter hjemme. HY stasjoner rundt byene. Så kan elbiler ironisk nok bli langturbiler.

Kan de nå virkelig gjøre det? Hvor mange byer har HY-stasjon i Norge? Det er jo det som pekes på som hovedproblemet. Kommer det ikke HY-stasjoner opp, så vil ingen kjøpe bilene. Og ingen bygger opp stasjoner før det finnes et kundegrunnlag.

Eller så må man skape dette kundegrunnlaget ved å selge mange biler med lovnad om HY-stasjoner som er på gang og klar til bilen mottas av kunden...

EDIT: Mente selvsagt at de da lover å stå for utbyggingen selv, gjerne i samarbeid med andre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA