Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

4 nye Fortum Hurtigladere på Skøyen

Startet av Rio, torsdag 03. november 2016, klokken 20:29

« forrige - neste »

Rio

4 nye Fortum Hurtigladere kommer snart på Skøyen:

Så flott at det blir gode lademuligheter fra Oslo og vestover:

(Redigert: 4, ikke 5)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck


bositron

Vil Fortum legge tilrette for alle elbiler denne gangen?

Vil det nå bli minimum en hurtiglader på AC også?

Renault har jo nå kommet med 400 KM biler med AC43kW

zbk

Neppe 43kW, fortum fjerner jo aktivt de som de allerede har. Renault planlegger heller ikke å selge Q-versjonen i Norge, bare R-versjonen med 22kW-lading. Renault og Zoe bør ignoreres til de får på plass CCS.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Leafy

Ferdig asfaltert og sikringsgjerder fjernet. Mulig de allerede er satt i drift. Kun 4 stk som er satt opp, ikke 5.
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

AmocoCadiz

Bra med 4, for mindre kø, lett tilgjenglig fra E18 også. Håper det blir tak.

Litt pussig at man velger 3 ulike leverandører/typer av hurtigladere (bl.a. Veefil, Garo) på samme lokasjon.
Noen som kjenner til om om det er forskjell på de i praksis, feks ladehastighet?

Har tidligere opplevd problemer med Veefil typen, men det kanskje oppgradert nå.

Panduck

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 05. november 2016, klokken 10:00
Bra med 4, for mindre kø, lett tilgjenglig fra E18 også. Håper det blir tak.

Litt pussig at man velger 3 ulike leverandører/typer av hurtigladere (bl.a. Veefil, Garo) på samme lokasjon.
Noen som kjenner til om om det er forskjell på de i praksis, feks ladehastighet?

Har tidligere opplevd problemer med Veefil typen, men det kanskje oppgradert nå.

Og der nevner du nok samtidig årsaken til at de har forskjellige typer; man vet aldri hvilke som er de mest stabile, så greit å garantere seg. ABB har muligens vært de aller mest stabile laderene, men jeg har opplevd problemer med disse også. Veefil virker faktisk veldig stabil, jeg tror ikke Fortum hadde satset så mye på den om de ikke hadde gode erfaringer, de har no faktisk noen ladested med veefil som eneste lader.

At det er 4 ladere burde være "bra med tanke på kø", men min erfaring er at folk nettop tenker slik på steder med mange ladere, og dermed blir det fort kø der. Furuset har 4 hurtigladere (2 stykk grønn kontakt, 2 stykk fortum), og jeg følte meg heldig som fikk ladeplass der, rett etter kom det en STRØM med biler, og det var køing både ved fortum og GK. Kan være greit å stoppe innom f.eks Sandvika om man kommer vestfra og sjekke om det er ledig der først, eller ha strøm nok til å kjøre til en av laderene på østsiden om man skal den veien :)

Rio

Jeg har definitivt hatt oftest, og mest uforståelige, problemer med Veefil. Det er også den som har dårligst brukergrensesnitt ("Err 58" er ikke til stor hjelp.).

ABB er i en egen klasse - lette å bruke, knapt/aldri opplevd feil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Burger

Sitat fra: Panduck på lørdag 05. november 2016, klokken 11:28
At det er 4 ladere burde være "bra med tanke på kø", men min erfaring er at folk nettop tenker slik på steder med mange ladere, og dermed blir det fort kø der. Furuset har 4 hurtigladere (2 stykk grønn kontakt, 2 stykk fortum), og jeg følte meg heldig som fikk ladeplass der, rett etter kom det en STRØM med biler, og det var køing både ved fortum og GK.

Interessant, så med flere ladere på en plass så kan leverandør øke omsettning? Håper de har god statestikk på dette og tenker på det når det planlegges flere ladepunkt. Jeg har iallefall blitt skikkelig forelska i Fortum sine trippelladere på Værnes og omkjøringsveien Trondheim
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Panduck

Sitat fra: Burger på lørdag 05. november 2016, klokken 23:44
Interessant, så med flere ladere på en plass så kan leverandør øke omsettning? Håper de har god statestikk på dette og tenker på det når det planlegges flere ladepunkt. Jeg har iallefall blitt skikkelig forelska i Fortum sine trippelladere på Værnes og omkjøringsveien Trondheim

Tror du? Tenk om du kommer sørover fra Hamar og nermer deg Minnesund med en CCS bil, og må lade, vil du
1) kjøre bort til den enslige laderen på Kiwi, Minnesund?
2) Forsøke å lade ved den ene hurtigladeren på Circke K som har CCS?
3) Kjøre til Nebbenes, som har 4 stykk hurtigladere?

1 eller 2 er jo kjekt dersom du har så lite strøm at du ikke kommer deg til nebbenes, det er 13km, men har man strøm nok, så er valget relativt enkelt. Har man veldig lite strøm, ville man nok stoppet innom Bolleland tidligere, på dobbeltaladeren der.

Om det ikke er alt for mye omvei, svipper jeg alltid innom enkeltladelokasjoner, da det ofte står ubrukt. Men jeg har alltid et ladepunkt med 3+ ladere som "mål"

zyp

Det kan jo diskuteres hvorvidt stor pågang er en konsekvens av mange ladere, eller mange ladere er en konsekvens av stor pågang.

Det stedet jeg har erfart mest kø har vært på Fokserød, både i vår når de bare hadde to ladere der, og nå som de har fire.

Panduck

Sitat fra: zyp på søndag 06. november 2016, klokken 15:42
Det kan jo diskuteres hvorvidt stor pågang er en konsekvens av mange ladere, eller mange ladere er en konsekvens av stor pågang.

Det stedet jeg har erfart mest kø har vært på Fokserød, både i vår når de bare hadde to ladere der, og nå som de har fire.

Det ble kø når jeg var der også, selv med fire ladere. (Det morsomste var at når jeg sto der og ladet, kom min forrige elbil, en leaf jeg hadde solgt noen uker før og køet ved siden av meg). Folk trekker nok til steder med flere ladere, og de settes ofte på steder med stor pågang, så det er nok en kobinasjon :) Bra med slike steder er det uansett!

bositron

Sitat fra: zbk på fredag 04. november 2016, klokken 08:13
Neppe 43kW, fortum fjerner jo aktivt de som de allerede har. Renault planlegger heller ikke å selge Q-versjonen i Norge, bare R-versjonen med 22kW-lading. Renault og Zoe bør ignoreres til de får på plass CCS.

Nå er det vel kun et eneste punkt med AC ladning her.
Det burde være et minimums krav at alle "hurtigladere" på et sted minimum kan levere AC22kW.
I tilleg bør det altid være minimum et AC43kW punkt på alle steder det settes opp hurtigladere.
(dette er vanlig praksis i Sverige, Danmark og Tyskland)


Panduck

Sitat fra: bositron på mandag 07. november 2016, klokken 09:11
Nå er det vel kun et eneste punkt med AC ladning her.
Det burde være et minimums krav at alle "hurtigladere" på et sted minimum kan levere AC22kW.
I tilleg bør det altid være minimum et AC43kW punkt på alle steder det settes opp hurtigladere.
(dette er vanlig praksis i Sverige, Danmark og Tyskland)

Krav om 22kW er det når ladepunktet settes opp med støtte fra Enova. Krav om AC43kW er relativt merkelig når det knapt finnes biler som kan benytte dette. Det virker derimot som om alle som har Zoe 43kW er på dette forumet og bruker en hver anledning til å peke på hvor dårlig gjort at de ikke får ladere til bilene sine, fremfor å stille spørsmålstegn med hvorfor den bilen de har på død og liv skal velge noe ingen andre gjør.

zbk

Frustrasjonen fra Zoe-eiere med 43kW-lader er at Renault gikk ut og lovet det skulle bygges ut så og så mange ladepunkter med denne hastigheten, støttet av dem. Så kommer 22kW-utgaven og ett år senere begynner plutselig 43-kWpunktene å fjernes og RBI ignorerer alle forsøk på kommunikasjon.

Utstyrsmessig er jo også AC43kW atskillig enklere og rimelig i oppbygging enn et DC50kW-ladepunkt, noe som gjør dette enda mer frustrerende.

Om valget til Renault om AC-lading i utgangspunktet var korrekt er noe helt annet. Selv mener jeg de burde kjøre CCS + AC22kW (noe som ser ut som det kommer) og dermed hatt den beste ladeløsningen av alle, bortsett fra Tesla.

Men for å legge den tragiske ballen død og heller snakke om tema, så er det topp at det kommer flere (helst mange) ladere på hvert sted. Personlig vil jeg ha mye lettere for å svinge innom slike ladelokasjoner enn steder med bare en lader.

Å måtte stå og fryse ved en lader på et øde sted uten noe som helst i nærheten som er åpent etter kl 17:00, selv på en hverdag, er ikke måten å tiltrekke seg nye elbilister  ???. Kiwi Nedenes en søndag ettermiddag er et glimrende eksempel på tragisk lokalisering av ladere.

Personlig skjønner jeg ikke hvorfor ikke bensinstasjonseiere jobber knallhardt for å samlokalisere (mange) ladere ved sin stasjon. En elbilist vil typisk tilbringe en halvtimes tid på stedet og har dermed forholdsvis god tid til å bruke penger i kiosken mens han venter...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA